۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین «تقصیر تحریم است؟»|التهاب در بازار گوشت با وجود رشد ۳۰ درصدی واردات غذای دام
کد خبر: ۳۳۳۷۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ساعت: ۱۵:۴۷ ↗ لینک کوتاه

در سایه تدبیردولت تدبیر و امید؛

«تقصیر تحریم است؟»|التهاب در بازار گوشت با وجود رشد ۳۰ درصدی واردات غذای دام

بررسی ها نشان میدهد، با وجود ابهام کاهش تولید داخل گوشت دام، تا پایان پاییز سال جاری واردات برخی نهاده ها و خوراک دامی مثل ذرت با رشد ۳۰ درصدی مواجه شده است.

«تقصیر تحریم است؟»|التهاب در بازار گوشت با وجود رشد ۳۰ درصدی واردات غذای دام
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در هفته های اخیر، همزمان با افزایش قابل ملاحظه قیمت،  شاهد تشکیل صفهای طویل مردم برای تهیه گوشت قرمز هستیم. بر اساس آمارهای رسمی سالیانه 1 میلیون تن گوشت قرمز در کشور مصرف میشود که بیش از دو سوم آن در داخل تولید شده و مابقی از مسیر واردات تامین میشود. دولت برای تثبیت قیمتها بعد از جهش ارزی اوایل سال جاری تصمیم گرفت برای واردات 25 قلم کالای اساسی 18 میلیارد دلار با نرخ تسعیر 4200 تومان اختصاص دهد.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد،  ارز مورد نیاز واردات گوشت قرمز نزدیک به 1.6 میلیارد دلار است. گفتنی است گزارشهای احصاشده از خروجی بانک مرکزی و وزارت صنعت نشان می‌دهد دولت برای تأمین 25 قلم کالای اساسی از جمله گوشت از ابتدای سال تا پایان آذر ماه سال جاری رقمی نزدیک به 11 میلیارد دلار ارز 4200تومانی تزریق کرده که این رقم نسبت به سال گذشته نیز رشد داشته است.

همچنین گزارش نیروی انتظامی نشان میدهد، سالیانه نزدیک به 10 هزار تن دام زنده از کشور قاچاق میشود که سهم یک درصدی آن نسبت به کل واردات و تولید داخل کشور نمیتواند عامل اصلی برهم خوردن تعادل در بازار باشد. همچنین برخی گزارشها حکایت از افزایش 25 درصدی گوشت،  تاپایان اذر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. این درحالی است که  افزایش واردات گوشت دام دراذر ماه امسال نسبت به اسفند 96 حدود 54 درصد بوده است.

به عقیده برخی کارشناسان در سالهای اخیر تولید داخل گوشت قرمز در کشور با چالش رو به رو شده است البته دولت تلاش کرده با تخصیص ارز مورد نیاز به واردات نهاده های دامی نیاز بازار داخل را تامین کند. بررسی آمارهای گمرک نشان میدهد، در 9 ماهه ابتدایی سال جاری واردات برخی نهاده های دامی مثل ذرت دامی با افزایش 30 درصدی مواجه شده است که این موضوع نشان میدهد  با توجه به ثبات نسبی مصرف در تامین خوراک دام در داخل با مشکل جدی مواجه نبوده ایم. گفتنی است، تا پایان آذر ماه حدود 6.3 میلیون تن ذرت دامی به ارزش 1.4 میلیارد دلار وارد کشور شده که مدت مشابه سال قبل 1.1 میلیارد دلار از این محصول واردات صورت گرفته است.

بر این اساس با توجه به افزایش قابل توجه برخی اقلام مربوط به خوراک دام و همچنین تثبیت واردات سایر اقلام مرتبط با تغذیه دام در کشور این سوال جدی مطرح میشود که اگر تولید داخل در حوزه گوشت دام با کاهش رو به رو شده است، دلیل افزایش قابل توجه واردات نهادههای دامی چیست؟
بر هر ترتیب به نظر میرسد آمار رشد واردات نهاده های دامی و تاثیر آن بر تولید داخل باید از سوی مسئولان مربوطه مشخص شود. نکته مهم این است که این امار نشان میدهد کاهش عرضه گوشت در بازار نمیتواند به مساله تحریم ارتباط داشته باشد و مسئولان باید در خصوص چالشهای ایجاد شده در حوزه عرضه توزیع گوشت قرمز شفاف سازی کنند.




انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان