۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پیشینه و غنای فرهنگی، علمی و مذهبی استان قزوین بی‌بدیل است
کد خبر: ۳۳۳۶۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۹ ساعت: ۱۳:۷ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب قزوین:

پیشینه و غنای فرهنگی، علمی و مذهبی استان قزوین بی‌بدیل است

امام جمعه قزوین در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب قزوین گفت: پیشینه و غنای فرهنگی، علمی و مذهبی قزوین بی بدیل است.

پیشینه و غنای فرهنگی، علمی و مذهبی استان قزوین بی‌بدیل است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ظهر امروز(سه شنبه) در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب قزوین که در سالن نمایشگاه‌های استان قزوین برپا شده است، به پیشینه قزوین در عرصه تألیف و نشر کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سفری که به قزوین داشتند، برخی از برزرگان علمی استان ما را که صاحب کتاب بودند، نام بردند و فرمودند اگر بخواهیم اسامی بزرگان علمی قزوین را نام ببریم، نیازمند چند ساعت زمان هستیم.

وی تصریح کرد: بنده از حضرت آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی و حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در سفری که به قزوین داشتند شنیدم که فرمودند قزوین در دوران صفویه که پایتخت سیاسی کشور بود، پایتخت و مرکزیت حوزه‌های علمیه نیز محسوب می‌شده و این پیشینه بسیار فاخر و ارزشمندی برای این استان است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه حوزه‌های علمیه کهنی که داریم، سند زنده‌ و گویای سابقه مذهبی و علمی قزوین است، بیان کرد: مسجد جامع قزوین که بیش از هزار سال قدمت دارد، پیش از اسلام نیز پایگاه عبادی بود.

وی با تأکید بر اینکه باید قدر این امانت‌های الهی و سرمایه‌های فاخر معنوی و فرهنگی را بدانیم، گفت: اگر در حوزه فرهنگی کارهای فاخر را نادیده بگیریم، به فرهنگ جامعه آسیب وارد می‌شود.

عابدینی بیان کرد: شیخ بهایی، اعجوبه روزگار و شیخ لطف‌الله میسی که مسجد شیخ لطف‌الله را در اصفهان بنا کرده است، قبل از آنکه به اصفهان سفر کنند، در قزوین حضور داشتند و اگر بخواهیم فرهنگ قزوین را ریشه‌یابی کنیم به این مفاخر بزرگ می‌رسیم.

امام جمعه قزوین یاد و خاطره شهید رجایی، شهید بابایی، شهید لشگری، مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی سید آزادگان و شهید چگینی را گرامیداشت و یادآور شد: پرورش چنین مفاخر بزرگی نشان دهنده غنای فرهنگی و دینی استان قزوین است و سه هزار شهید استان ثمرات سوابق ارزشمند فرهنگی و دینی استان قزوین محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: اینکه استان قزوین پایتخت خوشنویسی است، همینگونه به دست نیامده است و این مهم نشان می‌دهد مردمان قزوین فرهنگ فاخری داشته‌اند که در عرصه خط و خوشنویسی بروز و ظهور پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه به تشریح برخی از آیات قرآن پرداخت و اظهار کرد: قرآن در سرزمینی نازل شد که تنها 17 نفر سواد داشتند و از بین آن 17 نفر، 12 نفر فقط سواد خواندن داشتند.

عابدینی ادامه داد: در چنین فضایی خداوند در اولین آیات خود که در سوره علق آمده است، خطاب به رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» یعنی «بخوان به نام پروردگارت كه آفريد».

وی افزود: خداوند در آیات سوره علق مدرسه برپا کرد، انسان را به عنوان متعلم و علاقه‌مند به آموزش و خودش را معلم معرفی کرد و عالم هستی را کتاب مطالعه نشان داد که هر ذره‌ای از آن نشانه است.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه کرامت مهمترین گمشده بشریت به شمار می‌آید، تصریح کرد: کرامت اصل مهمی است که جایگزینی ندارد و خداوند خود را اکرم معرفی کرد و فرمود شما نیز از جنس من هستید و قرآن نیز کتاب کرامت است و ما نیز فعالیت‌های فرهنگی را می‌باید در راستای تقویت کرامت قرار دهیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان