۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین امریکا به‌دنبال فشار رسانه‌ای به ایران و محدودیت "پرس تی‌وی" بود/ رسانه‌های ایران افکار عمومی را مدیریت کنند
کد خبر: ۳۳۳۶۷۰ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۹ ساعت: ۸:۳۶ ↗ لینک کوتاه

میزگرد صبح‌قزوین با محوریت پشت‌پرده اسارت مرضیه‌هاشمی؛

امریکا به‌دنبال فشار رسانه‌ای به ایران و محدودیت "پرس تی‌وی" بود/ رسانه‌های ایران افکار عمومی را مدیریت کنند

مرضیه هاشمی پس از ۱۳روز بازداشت آزاد شد و دولت امریکا برگ سیاه دیگری به کارنامه ننگین خود اضافه کرد تا برای بار دیگر به اثبات برساند حقوق بشر و آزادی بیان در نگاه سران این کشور سرابی بیش نیست.

امریکا به‌دنبال فشار رسانه‌ای به ایران و محدودیت "پرس تی‌وی" بود/ رسانه‌های ایران افکار عمومی را مدیریت کنند
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛_____حنانه امیری.

شجاعت و جسارت دارد، عنوان شغلی‌اش همین را می‌طلبد، بانویی به نام "ملانی" که در 22سالگی زمانی که دانشجو بود با تحقیق و پژوهش اسلام آورد و تبدیل به "مرضیه هاشمی" شد و پرس تی‌وی را به مرکز آزادیخواهی برای مردم آزاده جهان تبدیل کرد.

"مرضیه هاشمی" یا همان "ملانی فرانکلین" متولد نیواورلینز امریکا؛ در سال 67 و در اوج جنگ ایران و عراق همراه دو فرزندش به ایران سفر کرد.

وی خبرنگار، گوینده، مجری و مستندساز شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی است که در پی دیدار با اعضای خانواده و عیادت برادر بیمارش در ۲۳ دی ۱۳۹۷ به امریکا سفر کرد و در فرودگاه بین‌المللی لامبرت-ست لوی، بدون تفهیم اتهام توسط اف‌بی‌آی بازداشت و به بازداشتگاهی در واشینگتن دی سی منتقل شد.

این بازداشت 13 روز به طول انجامید و در این مدت وی بدون اینکه تفهیم اتهام شود و وکیلی درکنارش قرار گیرد چندین بار در دادگاه حاضر شد، مرضیه هاشمی پس از 13روز بازداشت آزاد شد و دولت امریکا برگ سیاه دیگری به کارنامه ننگین خود اضافه کرد تا برای بار دیگر به اثبات برساند حقوق بشر و آزادی بیان در نگاه سران این کشور سرابی بیش نیست.

علی شاه حسینی مدیر خبرگزاری ایرنا در قزوین، علی کشاورز مسئول دفاتر خبری و خبرنگاران صدا و سیمای مرکز قزوین و جابر خرم نیا مدیر خبرگزاری فارس قزوین در میزگرد صبح قزوین دور هم آمدند تا از پشت‌صحنه‌های دستگیری مرضیه هاشمی بگویند.

دلایل بازداشت خبرنگار پرس تی‌وی
شاه حسینی معتقد است: دستگیری خانم هاشمی را باید از بُعد رسانه‌ای، سیاسی، حقوق بشری، حقوق مذهبی مورد بررسی قرار داد، زیرا این بازداشت یک اتفاق غیرمعقول بود و وی طی سالیان گذشته به امریکا رفت و آمد داشت و خانواده‌اش در این کشور به سر می‌برند، از سوی دیگر در زمان دستگیری وی تفهیم اتهام نشده بنابراین بازداشت مرضیه هاشمی موضوعی قضایی نبود.

وی می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل بازداشت وی فشار سیاسی به ایران بود تا بتوانند نیروهای همسوی خود را که در بازداشت کشور ما قرار دارند آزاد کنند.

مدیر خبرگزاری ایرنا در قزوین اذعان می‌کند: با بررسی سوابق مرضیه هاشمی در شبکه "سهند" و "پرس تی‌وی" می‌توان این دستگیری را نوعی فشار رسانه‌ای به ایران هم برشمرد، پرس تی‌وی همیشه تحت فشار رسانه‌ای قرار داشته و دفتر این شبکه در انگلیس بسته شد و در کشورهای دیگر با محدودیت مواجه شده است، این محدودیت‌ها نشان از تاثیرگذاری و آزادیخواهی شبکه ایران دارد که امریکا هدفش خط و نشان کشیدن برای این شبکه بود.

وی ادامه می‌دهد: حربه دولت‌های غربی علیه کشورهای غربی مسئله حقوق بشر است که با بررسی تاریخ 40ساله انقلاب اسناد زیادی به دست می‌آید که امریکا از این حربه علیه ایران به وفور بهره برده، اما زمانی که خود این کشور باید مجری حقوق بشر باشد سهمی در اجرای آن ندارد.

کارشناس حوزه رسانه‌ ابراز می‌کند: پرونده خانم هاشمی بسیار مبهم بود و هیچ اطلاع‌رسانی از سوی سران امریکایی و حتی رسانه‌هایشان که آزادی بیان یکی از مانیفست‌های آنهاست، صورت نگرفت.

وی تصریح می‌کند: آزادی بیان و آزادی عقیده در منشور سازمان ملل و قانون اساسی اکثر کشورها از اصول بنیادین است، خانم هاشمی مسلمان و شیعه است و بیشتر از هرحق دیگری حقوق مذهبی وی ضایع شد، زیرا وی از حجاب منع شد و تغذیه غیرحلال برای او حاضر کردند.

کشاورز از بُعد دیگری به این ماجرا می‌پردازد و مرضیه هاشمی را باید جزو رویش‌های انقلاب از امریکا می‌داند که با ورود به شبکه پرس تی‌وی تمام قد از آزادی‌خواهی ملل جهان حمایت کرد و مستندهایی همچون "مرگ ندا آغاسلطان"، "جنبش آزادیخواهی سیاه‌پوستان" را تولید کرد.

وی می‌گوید: درکنار هژمونی رسانه‌ای که علیه ایران درحال فعالیت است، وی در شبکه‌ای درحال فعالیت است که به زبانی به تحلیل و اطلاع‌رسانی می‌کند که مخاطب آن هم‌زبانان وی در امریکا و اروپا هستند.

کارشناس حوزه رسانه بیان می‌کند: ایران در دستگیری خبرنگارانی که به عنوان جاسوس به کشور ورود پیدا کردند درابتدا به آنها تفهیم اتهام کرد، اما پس از گذشت 13روز از دستگیری خانم هاشمی که وی آزاد می‌شود هنوز هیچ دلیل مستدلی برای دستگیری وی اعلام نشده است.

وی می‌افزاید: امریکا برخلاف آنچه ادعا می‌کند که حامی آزادیخواهی و آزادی بیان است و عده‌ای نیز درداخل بر این دروغ بزرگ صحه می‌گذارند، ثابت کرده است که با هژمونی رسانه‌ای که در دست دارد، اجازه روشنگری و تبیین حقایق را نمی‌دهد و تاب و تحمل این موضوع را ندارد که رسانه‌ای همچون پرس تی‌وی درحال ارائه حقایق به مردم جهان است.

مسئول دفاتر خبری و خبرنگاران صدا و سیمای مرکز قزوین اذعان می‌کند: غرب تمایل ندارد تصویری برخلاف آنچه می‌خواهد در جهان مخابره شود، یکی از دلایل دستگیری بی‌دلیل خانم هاشمی نیز همین موضوع است.

خرم‌نیا در ادامه این میزگرد عنوان می‌کند: در قانون ایالت متحده امریکا نمی‌توان فردی را بدون تفهیم اتهام بازداشت کرد، هرچند قانون امریکا دست نیروهای قضایی را باز گذاشته و بسیاری از سیاه‌پوستان بدون هیچ قانونی کشته شده و پلیس هم تبرئه شده‌اند.

وی می‌افزاید: در قانون ایالت متحده هیچ فردی نمی‌تواند در بازداشتگاه‌ها حضور داشته باشد بدون اینکه اجازه صحبت با وکیلش داشته باشد، اما برای خانم هاشمی هیچ کدام از این موارد اعمال نشد، اگر عنوان بازداشت هم موضوع شهادت بود، طبق قانون آنها اگر دستگاه قضایی فردی را برای شهادت کیفری به عنوان آگاه دعوت کند یا به‌عنوان حفاظت از شاهدان باشد در این فضا نیز باید وکیل فرد همراه باشد اما این موضوع هم دیده نشد.

کارشناس حوزه رسانه بیان می‌کند: درارتباط با غذا که جزو حقوق اولیه است، طبق قانون ایالت متحده امریکا دیده شده که باید رژیم‌های غذایی مطلوب فرد رعایت شود اما رژیم غذایی حلال برای خانم هاشمی رعایت نشد و نمونه‌های واضح عدم رعایت حقوق بشر مشاهده شد.

وی عنوان می‌کند: حقوق بشر یک سند مشخص برای همه ملل است که معنای مشخصی دارد اما تفسیرکننده امریکایی یک فرد عادل در بحث حقوق بشر نیست و نمی‎توان انتظار نگاه عادلانه از رسانه‌های دنیا داشت.

مدیر خبرگزاری فارس در قزوین تصریح می‌کند: بازداشت خانم هاشمی بیشتر در مسیر ایجاد فشارهای فرهنگی به جمهوری اسلامی بود، آنها با ابزارهای اقتصادی و سیاسی و تحریم‌های مختلف به دنبال محدودکردن ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگی ایرانی اسلامی هستند تا ایجاد رعب و وحشت برای افرادی شود که درحال فعالیت در فضای رسانه‌ای هستند.

جنجال رسانه‌ای در قتل قاشقچی و سکوت در دستگیری مرضیه هاشمی
شاه حسینی با بیان اینکه دستگیری مرضیه هاشمی با هدف فشار رسانه‌ای به عملکرد رسانه پرس تی‌وی بود، عنوان می‌کند: در داستان بازداشت این خبرنگار چون امریکایی بود این انتظار وجود داشت رسانه‌های اغربی بیشتر به آن بپردازند، اما شاهد سکوت دنیای غرب بودیم.

وی می‌افزاید: در توئیتر شاهد بودیم که کاربران با هشتگ‌هایی چون مرضیه هاشمی را آزاد کنید و از قاشقچی تا مرضیه اعتراض خود را به بازداشت این خبرنگار اعلام کردند.

کارشناس حوزه رسانه اذعان می‌کند: دولت امریکا برای رسانه‌های خود محدودیت ایجاد کرده و اجازه روشنگری به آنها نمی‌دهد؛ البته در دنیای امروز نمی‌تواند برای مدت زیادی حقایق را کتمان کند و با آزادی وی که پس از 13روز بازداشت رخ داد، حقایق بیشتری از سوی وی و حامیانش منتشر می‌شود و رسوایی برای کسانی خواهد ماند که برای اطلاع‌رسانی را محدود و سانسور می‌کنند.

کشاورز در ادامه این میزگرد می‌گوید: قتل قاشقچی با زمینه‌سازی عربستان برای مقابله با ترکیه صورت گرفت، اما زیرکی و رسانه‌ای کردن موضوع توسط دولت ترکیه و از سوی دیگر ارتباط قاشقچی با خبرنگاران امریکایی زمینه پیگیری این ماجرا را فراهم کرد و رسانه‌ها با این موضوع به دنبال قدرت‌نمایی مقابل ترامپ برآمدند اگر این روزنامه‌نگار ایرانی بود هیچ زمانی این قتل به این میزان برجسته نمی‌شد.

وی اذعان می‌کند: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود رسانه را یک ابزار قدرتمند معرفی می‌کنند که بر جنبه نرم افزاری و افکار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد، حال در فضای رسانه‌ای امروز با این تاثیرگذاری یقینا سران غربی تمایلی ندارند یک رسانه تاثیرگذار دربرابر آنها عرض اندام کند.

کارشناس حوزه رسانه می‌افزاید: دستگیری امثال خانم هاشمی نشان از تاثیرگذاری فعالیت رسانه‌ای شبکه‌های ایرانی دارد، از سوی دیگر عقاید مذهبی و آزادیخواهی و دفاع از جریان مقاومت زمینه بازداشت این خبرنگار را فراهم کرد.

وی عنوان می‌کند: امریکا با دستگیری مرضیه هاشمی به دنبال محدودکردن فعالیت رسانه‌ای شبکه ایران بود و امروز جنگ رسانه‌ای علیه ایران شدت پیدا کرده و نمایان‌تر شده تا به اهداف خود دست پیدا کنند و مانع روشنگری برای افکار عمومی شوند.

خرم‌نیا در ادامه نظرات کارشناسان حوزه رسانه استان قزوین می‌گوید: ماجرای قتل قاشقچی و دستگیری جیسون رضائیان در ایران در دنیا به‌خوبی رسانه‌ای شد و یک نقطه مشترک این بود که چند دولت و رئیس جمهور کشورها پای کار بودند و این موضوع به درطرازماندن این خبر کمک می‌کرد.

وی می‌افزاید: در مسئله جیسون رضائیان که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شد در امریکا وزارت امورخارجه و وزارت دادگستری و رئیس جمهور امریکا دراین باره صحبت کردند، ورود مقامات رسمی و رسانه‌ای شدن صحبت‌های آنها و تحت فشارقراردادن افکار عمومی در پیگیری هر موضوعی اثرگذار است، اما متاسفانه درموضوع خانم هاشمی این موضوع به طور کامل دیده نشد.

مدیر خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: خانم زاغری و جیسون رضائیان در ابتدای دستگیری تفهیم اتهام شدند و وکلای طراز اول ایران وکالت این افراد پذیرفته و گزارش‌های شفاف درباره وضعیت نگهداری آنها رسانه‌ای شد، اما امریکا به واسطه در دست داشتن رسانه‌ها و عدم پاسخگویی خلاف عملکرد ایران را انجام می‌دهد و مظلومیت خانم هاشمی در رسانه‌های داخلی و خارجی به‌خوبی نشان داده نشد.

نقش رسانه‌ها در مدیریت تفکر مردم
شاه‌حسینی عنوان می‌کند: لازم است ما در بین‌المللی کردن رسانه‌های خود تلاش کنیم و از این دستگیری عبرتی بگیریم، رسانه‌های داخلی درحد اطلاعات موجود، عملکرد مناسبی داشتند اما باید به زبان بین المللی حرف بزنند.

وی تصریح می‌کند: پرس تی‌وی از لحاظ فرم توانسته زبان مخاطب خود را بشناسد و حوزه‌های بین‌المللی را به‌خوبی در دست بگیرد، زمانی که سخن از جنگ رسانه‌ای می‌شود باید در این فضا اسلحه رسانه‌ای در دست گرفت.

مدیر خبرگزاری ایرنا در قزوین می‌گوید: از سوی دیگر 40سالگی انقلاب در جهان بسیاربااهمیت است، کدام انقلاب پس از گذشت این مدت توانسته است ماهیت خود را حفظ کند؟ این موضوع برای دنیای غرب خوشایند نیست بنابراین به دنبال فشار رسانه‌ای در فضای امروز جامعه است.

وی تاکید می‌کند: رسانه‌های ما باید به گونه‌ای حرکت کنند که حداقل از لحاظ فرم بتوانند مخاطب خود را جذب کنند و پرس تی‌وی از لحاظ فرم و محتوا به‌خوبی تاثیرگذار است، بنابراین بازداشت مرضیه هاشمی یک دستگیری شخصی نبود بلکه دشمن به دنبال محدودکردن عملکرد رسانه‌ای این خانم و پرس تی‌وی بود.

کشاورز در ادامه این میزگرد می‌گوید: ما باید به یک تفاهم رسانه‌ای دست پیدا کرده و به آن عادلانه و عاقلانه بپردازیم، خوشبختانه در حوزه مداخلات خارجی همه جناح‌ها و تفکرات باهم متحد بوده و خوب عمل می‌کنند، اما این نگاه و وحدت رویه باید در همه مسائل دیده شود.

وی می‌افزاید: ما در ایران آزادی بیان داریم و مخالفان آزادانه نظرات خود را بیان می‌کنند اما غربی‌ها آزادی بیان موافقان دارند، امروز رسانه جمهوری اسلامی ایران برخلاف نگاه غرب درحال فعالیت و روشنگری در جهان است، اما غرب تاب حضور این رسانه هم ندارد و به دنبال سرنگونی همین تک رسانه درجهان است.

کارشناس حوزه رسانه بیان می‌کند: دستگیری 13روزه مرضیه هاشمی یک عمل غیرقانونی و غیرانسانی و مخالف با آزادی بیان بود و دولت امریکا باید از این عمل خود عذرخواهی کند.

خرم‌نیا در پایان این میزگرد می‌گوید: درغرب مردم همان چیزی را فکر می‌کنند که رسانه به آنها خوراک فکری می‌دهد، اما در ایران اسلامی رسانه‌ها این نقش را پیدا نکرده است و امروز زمان آن رسیده که برای ارتقای رسانه‌ها فکری کرده و رسانه‌ها بتوانند افکار عمومی را مدیریت کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان