۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین باز هم علی دایی، همیشه علی دایی
کد خبر: ۳۳۳۶۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۷ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

درباره برترین گلزنان تاریخ ایران و ژاپن؛

باز هم علی دایی، همیشه علی دایی

دیدار ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا یادآور خاطرات تلخ و شیرین زیادی است، خاطراتی که مرور هر یک از آنها فوتبالدوستان را به یک مقطع زمانی می برد. اینبار نیز ایران و ژاپن قرار است مقابل هم قرار بگیرند و البته یکی از حساس ترین بازی های تاریخ خود را برگزار کنند.

باز هم علی دایی، همیشه علی دایی
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین  ، تیم ملی فوتبال ایران تا به حال 29 مرتبه به تیم ملی فوتبال ژاپن گل زده است. بازیکنان زیادی در تاریخ 68 ساله تقابل ایران و ژاپن موفق به گلزنی شده اند.

نخستین بازیکنی که در تاریخ فوتبال های ایران و ژاپن گل زد کسی نبود جز مسعود انصاری که در بازی های آسیایی دهلی نو هند حدود 68 سال پیش موفق به گلزنی شد.

آخرین بازیکنی که هم مقابل ژاپن گلزنی کرد مهدی ترابی است. این دیدار ، مسابقه‌ای دوستانه به شمار می رفت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند. مهدی ترابی در دقیقه 45 گل خود را به ثمر رسانده بود.

در تاریخ 68 ساله دو تیم ایران و ژاپن، علی دایی آقای گل جهان و کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران بیشتر از هر بازیکن دیگری گل زده است.

نخستین گل آقای گل، 25 سال پیش

25 سال پیش برای نخستین بار علی دایی موفق به گلزنی مقابل ژاپن شد. او آن روزها جوانی ترکه ای و جویای نام بود که هنوز نه ستاره شده بود و نه آقای گل. نه پایش به بایرن مونیخ باز شده بود و نه کسی حتی فکرش را می کرد که این جوان ترکه ای قرار است روزی توپ طلای آسیا را ببرد و برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال جهان شود.

تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا در دوحه آمریکا مقابل یکدیگر صف آرایی کردند. ایران با نتیجه دو بر یک ژاپن را شکست داد. رضا حسن زاده در دقیقه 45 و علی دایی در دقیقه 86 گل های ایران را زدند و تاکویا تاکاگی در دقیقه 88 تک گل ژاپنی ها را به ثمر رساند. این نخستین گل دایی مقابل ژاپن است، کسی که اکنون برترین گلزن تاریخ دیدارهای ایران و ژاپن محسوب می‎شود.

گلی که پرپر شد

ایران و ژاپن آبان ماه سال 1376 در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه مسابقه ای بسیار حساس را در ورزشگاه لارکین مالزی برگزار کردند. خداداد عزیزی در دقیقه 46 و علی دایی در دقیقه 58 گل زدند این در حالی است که گل نخست ژاپن را ناکایاما در دقیقه 39 زده بود. ایران در آستانه صعود به جام جهانی قرار داشت اما شوجی جو در دقیقه 75 کار را به تساوی کشاند تا بازی به وقت های اضافه برود. ماسایو اوکانو در دقیقه 119 وقت های اضافی گل سوم و پیروزی بخش ایران را زد تا هم گل خداداد پرپر شود و هم گل علی دایی.

گل دوستانه شهریار

تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن در استادیوم بین المللی یوکوهاما در دیداری دوستانه به مصاف یکدیگر رفتند و به تساوی یک بر یک رسیدند. علی دایی که در آن زمان ستاره بزرگی برای فوتبال آسیا بود تک گل ایران را در دقیقه 68 به ثمر رساند تا کار به تساوی برسد. این سومین گل علی دایی به ژاپنی ها بود.

آخرین گل شهریار

پیش از اینکه به گل چهارم علی دایی بپردازیم باید به نکته ای در رابطه با گل چهارم علی دایی اشاره کنیم. تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مقدماتی جام جهانی 2006 در شرایطی دریوکوهاما مقابل یکدیگر قرار گرفتند که بازی این دو تیم کاملا تشریفاتی بود چرا که هر دو تیم صعود خود را به جام جهانی قطعی کرده بودند. پیش از این مسابقه رسانه های ژاپنی از علی دایی به شدت انتقاد کردند، هر چه باشد او پیش از این سه بار به آنها گل زده بود. یکی از رسانه های ژاپنی یک روز قبل از تقابل دو تیم نوشت: «این علی دایی است، دیگر نه گلزن است نه خطرناک، اضافه وزن هم دارد!». اما در دیدار با ژاپن هر چند ایران شکست خورد اما تک گل تیم ملی ایران را به ثمر رساند.



انتهای پیام/1404

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان