۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین اخلاق در سرودن اشعار رعایت شود
کد خبر: ۳۳۳۴۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ساعت: ۸:۴۳ ↗ لینک کوتاه

دکتر سنگری در قزوین:

اخلاق در سرودن اشعار رعایت شود

سنگری در قزوین گفت: اخلاق در سرودن اشعار رعایت شود و حتما از خالق شعر یاد کنید و احترام بگذارید؛ همچنین یک مداح باید حوصله و آستانه صبر خود را بالا ببرد.

اخلاق در سرودن اشعار رعایت شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ محمدرضا سنگری شب گذشته در نشست تخصصی ستایشگران اهل بیت(ع) و شعرای آئینی در سالن جلسات حسینیه شهید مطهری قزوین اظهار کرد: حتما در مجالسی که برای اهل بیت(ع) است آن مجلس را بی سخن از اهل بیت(ع) نگذارید چراکه باعث جلای روح و فکر ما و تاثیرگذاری عمیق تر و ژرفا بخشی به جلسات می‌شود.

وی افزود: هر چه به سمت ظهور حضرت عصر(عج) می رویم الگوی ما باید حضرت زهرا(س) باشد و حداقل گوشه ای از تلاش این بانوی بزرگوار را در حفظ اسلام داشته باشیم.

این پژوهشگر بیان کرد: در این ایام و محافل کسانی حضور پیدا می‌کنند که شاید هیچگاه در سایر روزها به مسجد و روضه نروند لذا این فرصت بسیار ارزشمند است که باید برای جذب افراد و تشریح مسائل استفاده کرد.

سنگری یادآور شد: بر هیچ پیغمبری جبرائیل هر روز نازل نمی‌شد اما در فاصله ۹۵ یا ۷۵ روز که از رحلت پیامبر تا شهادت حضرت زهرا(س) بود جبرائیل هر روز بر ایشان نازل می‌گردید.

وی با بیان اینکه شعرا باید مقام خود را بدانند، گفت: بدون شک این ارتباط با عالم ربانی برای ما هم می افتد اگر زمینه اش را داشته باشیم.

این عاشوراپژوه بیان کرد: امام(ره) فرمود هیچ کس برای ما شعری نمی‌گوید مگر اینکه تایید روح القدوس پشت آن است.

مداحان بر مبنای فضیلت ائمه(ع) روضه بخوانند

سنگری ابراز کرد: اول باید خود مداح و ذاکر به این مطلب معتقد باشد که حضرت زهرا(س) در مجلس و محفل روضه حضور دارند تا این حال و هوا را به حاضرین هم منتقل کند.

وی افزود: در صحنه عاشورا امام حسین(ع) توانست به بالای سر برخی از شهدا برود و آن‌ها با وجود اینکه در لحظه شهادت بودند از امام سوال کردند که یبن رسول الله وظیفه مان را خوب انجام دادیم؟ و امام حسین(ع) می‌فرمود: بله.

این نویسنده ادامه داد: باید این روحیه را از اصحاب اباعبدالله بیاموزیم با وجود اینکه نهایت کار را که همان شهادت است به جا آوردند اما باز هم از میزان انجام وظیفه خود مطمئن نبودند.

وی تصریح کرد: باید موقعیت‌ها را به خوبی بشناسیم و از این مجال ها برای بحث و گفتگو و بررسی چالش‌هایی که پیش رو داریم بیشتر فراهم کنیم و مسائل را به خوبی بشناسیم.

سنگری ابراز کرد: مداحان باید در برابر شبهاتی که امروز در ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درباره عزاداری‌هاو اسلام منتشر می‌شود به روز باشند و به آن‌ها به خوبی پاسخ دهند.

وی افزود: نسل امروز یک نسل مطالبه گر است و بچه‌هایی که در مجالس شرکت می‌کنند به این سادگی از کنار مسائل نمی گذرند.

این عاشوراپژوه اضافه کرد: اگر مداحان یک لغزش داشته باشند در فضای مجازی به سرعت منتشر می‌شود و بازتاب پیدا می‌کند لذا باید سنجیده و دقیق مجالس اهل بیت(ع) را مدیریت کنیم.

سنگری عنوان کرد: یک ذاکر و مداح باید بداند که برای ورود به مجالس اهل بیت(ع) هیچ وقت بدون اذن وارد نشود.

شعر عاشورایی در عصر انقلاب به شکوفایی رسید
وی تصریح کرد: چرا برای اصحاب امام حسین(ع) نوحه نداریم و مرثیه کم می‌خوانیم؟ البته امروز شعرا کارهای خوبی کرده‌اند و به این مسائل پرداخته‌اند اما همچنان جای کار بیشتری دارد.

این نویسنده گفت: شعر عاشورایی در هیچ دوره ای از دوره هزار ساله گذشته ما در عصر انقلاب شکوفا نبوده است.

وی اضافه کرد: امروز ما دفتر شعری مستقل برای حضرت ابوالفضل(ع) داریم؛ برای هیچ کس در تاریخ قبل از شهادتش روضه نخواندند اما برای امام حسین(ع) روضه خوانده‌اند.

سنگری تاکید کرد: باید فضیلت‌های ائمه(ع) را در مجالس وارد کنیم و بر مبنای این فضیلت‌ها روضه بخوانیم.

پژوهشگر حوزه عاشورا بیان کرد: مداحان و ذاکرین نباید بدون وضو وارد مجلس اهل بیت(ع) شوند و نکته دیگر اینکه حتما شعری را که انتخاب کرده‌اند چندین بار در محضر اهل فن مرور کنند تا اشتباهی رخ ندهد.

وی افزود: امروز مخاطبان ما بی سواد و کم سواد نیستند و اگر لغزشی باشد ممکن است کج اندیشی و برداشت‌های متفاوت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: باید اخلاق در سرودن اشعار رعایت شود و حتما از خالق شعر یاد کنید و احترام بگذارید؛ همچنین یک مداح باید حوصله و آستانه صبر خود را بالا ببرد.

سنگری افزود: مداح باید حال خود را با قرائت قرآن و گفتن ذکر خوب کند و زمینه سازی قلبی ایجاد کند تا بتواند در مجالس حال آفرینی معنوی را داشته باشد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان