۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم‌خونی هستند/ اهدای سالانه بیش از دومیلیون واحد خون در کشور
کد خبر: ۳۳۳۴۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ساعت: ۱۲:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم‌خونی هستند/ اهدای سالانه بیش از دومیلیون واحد خون در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سالانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون در کشور اهدا و در حدود ۲ میلیون گلبون قرمز نیز مصرف می‌شود.

۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم‌خونی هستند/ اهدای سالانه بیش از دومیلیون واحد خون در کشور
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به مبحث مدیریت خون بیمار چالش‌ها، راهکارها و نقش آن در اقتصاد سلامت اظهار کرد: بحث سالمندی از موضوعاتی است که هزینه‌های بخش سلامت را به شدت افزایش می‌دهد و بدون شک در زمینه خون و فراورده‌های خونی نیز چالش بزرگی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: براساس گزارش اتحادیه اروپا دو سوم خون مصرفی در افراد بالای ۵۰ سال مصرف می‌شود به عبارتی هر چه جامعه به سمت روند سالمندی پیش می‌رود مصرف خون و فرآورده‌های خونی افزایش یافته و آمار اهدا کنندگان خون نیز کم می‌شود؛ چراکه بعد از ۶۰ سالگی افراد امکان اهدای خون را ندارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: امروز آنچه در مورد آینده طب تاکید می‌شود این است که طب باید به سمتی حرکت کند که کاملا اقتصادی و اثربخش عمل کند زیرا اگر ما هزینه موثر داشته باشیم؛ می‌توانیم کارایی خود را افزایش دهیم.

"کم‌خونی، خونریزی و انتقال خون" سه‌گانه پرهزینه در نظام درمان
وی عنوان کرد: پولی که در سلامت هزینه می‌شود باید اثربخش باشد؛ چراکه این امر هزینه‌ای برای داشتن انسان‌های سالم است که در بخش‌های دیگر جامعه نیز اثر خود را خواهد گذاشت.

پورفتح‌اله تاکید کرد: یکی از موثرترین بخش‌ها برای مدیریت بهینه مصرف در مراکز درمانی و نظام سلامت توجه به سه گانه کم‌خونی، خونریزی و انتقال خون است که اگر بتوانیم این سه گانه را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مدیریت و کنترل کنیم؛ می‌توانیم به شدت هزینه‌های بخش سلامت را کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم‌خونی هستند و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۳۹ درصد بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند؛ کم خونی داشتند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: یک تعبیری است که گفته می‌شود خون‌ریزی در واقع فریاد بیمار بیهوش در برابر پزشک است و باید به جامعه پزشکی یاد دهیم که به فریاد بیمار توجه کنند و خونریزی را مدیریت کنند؛ زیرا هر اندازه که بیمار حین عمل جراحی خونریزی کمتری داشته باشد، مصرف کمتر خون و فرآورده‌های خونی داشته و بسیاری از مشکلات نظیر عفونت بیمارستانی و تقلیل ایمنی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این دو نکته را در مراکز درمانی توجه نکنیم یعنی کم خونی را قبل از مداخلات پزشکی درمان نکنیم و خونریزی بیمار را نیز مدیریت نکنیم متعاقب آن باید انتقال خون بیشتری داشته باشیم که می‌تواند ضمن هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های غیرمستقیمی را به سیستم نظام سلامت تحمیل کند.

این مقام مسئول در پایان گفت: سالانه دو میلیون و 100 هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود؛ در حدود 2 میلیون گلبون قرمز در کشور مصرف می‌شود و 700 هزار واحد پلاسما برای مراکز درمان ارسال می‌کنیم و نزدیک به یک میلیون و 400هزار واحد پلاکت نیز در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهیم.

در ادامه دکتر منوچهر مهرام اظهار کرد: خوشبختانه هماهنگی بین دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انتقال خون استان در حد کاملا مطلوبی است و همین امر منتج به فراهم شدن بهترین شرایط برای تامین خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران نیازمند شده است.

وی افزود: با مجموعه اقدامات و آموزش‌های انجام شده هم اکنون شاهد کاهش بسیار چشمگیری در بحث ضایعات خون و فرآورده‌های خونی هستیم که با صرف هزینه بالایی تهیه می‌شود و برای ما بسیار ارزشمند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: امیدوارم برگزاری این کارگاه آموزشی ۳ روزه بتواند حداکثر فراگیری را برای مخاطبان خود داشته باشد.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان