۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کاهش ۴درصدی ضایعات خون در قزوین
کد خبر: ۳۳۳۴۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان خبر داد:

کاهش ۴درصدی ضایعات خون در قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: میزان ضایعات خون در استان از ۱۵درصد در سال ۹۴ به ۴ درصد در سال ۹۶ که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است، کاهش یافته است.

کاهش ۴درصدی ضایعات خون در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ نخستین روز از سمینار سه روزه "هموویژلانس و مدیریت خون بیمار" پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مدیرکل انتقال خون قزوین و 350 پزشک، پرستار و کارشناس بانک خون در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

دکتر محمد حسین برادران در این همایش با اشاره به اهمیت و اثرات مثبت برگزاری سمینار مدیریت خون استان اظهار کرد: امسال چهارمین سال برگزاری این سمینار است که تلاش شده حداکثر بهره‌مندی از اساتید برتر دانشگاه علوم پزشکی قزوین را داشته باشیم.

وی افزود: وظیفه انتقال خون تامین خون و فرآورده‌های خونی سالم به تعداد کافی است.
مدیر کل انتقال خون قزوین تصریح کرد: در استان قزوین از سال 94 با برگزاری سمینارهای نظام مراقبت از خون و مدیریت خون بیمار در راستای ارتقای دانش طب انتقال خون قدم برداشتیم.

وی عنوان کرد: در سال 93 به ازای هر هزار نفر 24 نفر اهدای خون صورت می‌گرفت که این آمار در سال 94 به 25 نفر رسید و در سال 95، 27.7 نفر و سال گذشته ۳۰ نفر اهداکننده خون در استان در ازای هر هزار نفر ثبت شد که میانگین آن در کشور ۲۷ نفر است.

برادران بیان کرد: این آمار نشان‌دهنده گسترش فرهنگ اهدای خون در استان است همچنین با توجه به افزایش مراجعین در سال‌های اخیر، افزایش تعداد اهداکنندگان مستمر و میزان درصد خونگیری و همچنین رشد سهم مشارکت بانوان در اهدای خون را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۵ تا ۱۰ درصد افزایش درخواست و میزان مصرف بیمارستانی داشتیم که در سال 96 با توجه به سیاست سازمان انتقال خون مبنی بر مدیریت مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی نیاز به خون و مصرف آن ۱۰ درصد کاهش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که این روند کاهشی در سال 97 هم ادامه داشت.

مدیر کل انتقال خون قزوین عنوان کرد: خوشبختانه در استان طی سال‌های اخیر با گسترش آموزش، فرهنگ استفاده بهینه از فرآورده‌های نوین رو به افزایش است.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین میزان ضایعات خون در استان به کاهش بسیار خوبی رسیده است به طوریکه از ۱۵درصد در سال ۹۴ به ۴ درصد در سال ۹۶ که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است، کاهش یافته است.

گفتنی است؛ این سمینار با هدف مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی، رعایت اصول صحیح حمل‌ونقل و نگهداری انواع فرآورده‌های خونی، گزارش‌دهی دقیق عوارض ناشی از تزریق خون و فرآورده‌های آن، مدیریت خون بیمار و اهمیت آزمایشات مرتبط در بانک خون بیمارستان‌ در روزهای 26، 27 و 28 دی ماه در سالن شهید بابایی دانشکده علوم پزشکی قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان