۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین «آقای تکذیب» پولی شدن تونل‌ها را تأیید کرد/ طرح «جریمه زباله» و گران کردن بلیط مترو هم کار قالیباف است؟!
کد خبر: ۳۳۳۳۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ساعت: ۷:۵۴ ↗ لینک کوتاه

کارآمدی «نه»! پول گرفتن از مردم «آری»

«آقای تکذیب» پولی شدن تونل‌ها را تأیید کرد/ طرح «جریمه زباله» و گران کردن بلیط مترو هم کار قالیباف است؟!

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پس از تکذیب اولیه خود؛ طرح پولی شدن تونل‌های تهران را تأیید کرد اما گفت این طرح مربوط به دوران «قالیباف» است!

«آقای تکذیب» پولی شدن تونل‌ها را تأیید کرد/ طرح «جریمه زباله» و گران کردن بلیط مترو هم کار قالیباف است؟!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، ماجرای «پولی شدن تونل‌های شهری تهران» به اندازه‌ای دردسرساز بود که رئیس اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران برای آن صحبت‌های متناقضی را مطرح کند.

«محسن هاشمی» که چندی قبل در واکنش به این جنجال گفته بود: «به شهروندان تهرانی این اطمینان را می‌دهم که شهرداری هیچ برنامه‌ای برای اخذ عوارض در تونل‌های شهری تهران ندارد .»[۱] به تازگی با تأیید تلویحی طرح شورای شهر تهران برای گرفتن پول از مردم؛ اما این جنجال را به «محمدباقر قالیباف» ربط داده است!

هاشمی با بیان اینکه پولی شدن تونل‌ها مربوط به قانون برنامه دوم توسعه است، گفته: در ماده ۱۵۸ برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری موظف است به منظور کاهش ازدحام ناشی از تردد وسایل نقلیه شخصی در بزرگراه‌ها، کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بی‌مورد خودروهای شخصی و افزایش اقبال به وسایل حمل و نقل عمومی همچنین دریافت هزینه ساخت زیرساخت‌های حمل و نقل درون‌شهری از قبیل پل‌ها و تونل‌ها از استفاده‌کنندگان شخصی آنها، ضمن فراهم کردن زیرساخت‌ها و پیش‌بینی سازوکار اجرایی، لایحه اخذ هزینه‌های استفاده از این زیرساخت‌ها را در سال اول برنامه به شورا و پس از تصویب به ایجاد سامانه قیمت‌گذاری بزرگراه‌ها، زیرساخت‌های حمل و نقل و محدوده طرح ترافیک تا پایان سال دوم برنامه اقدام کند و درآمد حاصل از این موضوع را به منظور توسعه حمل و نقل ریلی پاک استفاده کنند.

او تصریح می‌کند:

«ماده اشاره شده کاملاً روشن و شفاف است و برای تنویر افکار عمومی باید عنوان شود که در واقع پولی شدن تونل‌ها مربوط است به دوران مدیریت شهری گذشته و به دوره قالیباف بر می‌گردد .»

*وقتی «ناکارآمدی» از اجرای قانون هم عاجز است!

اگرچه در برخی شهرهای بزرگ دنیا، شهرداری‌ها برخی کانال‌های مالی را بین خود و مردم ایجاد کرده‌اند اما بدیهیست که انجام یکباره این کار در تهران بزرگی که ۱۲ سال با مدیریت جهادی قالیباف به بهترین نحو و بدون پول گرفتن از مردم اداره شد ولی اکنون به دیوار بلند ناکارآمدی و سیاست‌بازی اصلاح‌طلبان برخورد کرده است؛ موجب انکسار افکار عمومی است.

در واقع صحبت بر سر اینست که چرا اصلاح‌طلبان شورای شهر به جای سیاست‌گذاری برای مدیریت کارآمد شهری و ارائه پیوست‌های لازم برای طرح‌های مرتبط با مردم؛ صرفاً مشغول حواشی‌ای مثل حضور شهردار سابقشان در مجلس رقص، نام‌گذاری برای خیابان‌ها، دوچرخه‌سواری و ارائه طرح‌های مختلف و البته بدون پیوست برای پول گرفتن از مردم هستند؟!

بدیهیست که این رفتار عجیب حتی اجرای طرح‌های قانونی را نیز با مشکل مواجه می‌کند و اصلاح‌طلبان شورای شهر نخواهند توانست به کارآمدی بیاندیشند. البته اگر فرضی برای ناراضی‌سازی عمدی مردم در میان نباشد...

*طرح‌های اخذ مالیات شهری از مردم، گران کردن بلیط مترو و ستاندن «جریمه زباله» هم کار قالیباف است؟!

جدای از این و گذشته از تناقضات محسن هاشمی و سایر اصلاح‌طلبان درباره پولی شدن تونل‌های شهری تهران؛ اما یک سؤال جالب دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه فرض بر وجود طرحی قانونی برای اخذ عوارض از تونل‌های تهران؛ پس سایر اصرارهای اصلاح‌طلبان شورای شهر برای پول گرفتن از مردم کار کیست؟!

به سخن دیگر اینکه طرح‌هایی مثل اخذ مالیات شهری از مردم، گران کردن بلیط مترو، ستاندن «جریمه زباله» و تأکید بر گران کردن تهران برای بیرون راندن مردم هم کار قالیباف و مربوط به دوران اوست؟!

این «مرتضی الویری» رئیس در سایه شورای شهر تهران بود که مدتی قبل درباره «لزوم گرفتن مالیات شهری از مردم» سخن گفته بود.

او این صحبت‌ها را در مصاحبه با شرق مطرح کرده و حتی اعتراض کرده بود که چرا مردم را به پرداخت واقعی هزینه‌های شهری مجبور نمی‌کنیم ![۳]

او در مقطعی دیگر نیز در همین رابطه تأکید کرد: «هر کسی در شهر تهران زندگی می‌کند، باید هزینه زندگی در آن را بپردازد. در تمام دنیا این امر مرسوم است که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بیشتر از حومه باشد، برای همین بسیاری تشویق می‌شوند در خارج از کلانشهرها زندگی کنند .»[۴]

نفر بعدی در این پرونده محمود میرلوحی است که چندی قبل به پایین بودن قیمت بلیط مترو در تهران اعتراض کرده و اینطور گفته بود که قیمت واقعی بلیط مترو «۱۰ هزار تومان» است ![۵]

اما این صحبت‌ها پایان ماجرا نبودند...

شهردار حناچی هم چندی قبل نشان داد که تئوری‌هایی برای پول گرفتن از مردم دارد.

او طی اظهاراتی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها اگر زباله بخوبی تفکیک نشود شهروندان متحمل جریمه‌های سنگین می‌شوند، اظهار می‌کند: استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و «افزایش هزینه تولید زباله» سه راهکاری هستند که می‌توانیم برای کاهش تولید پسماند از آنها استفاده کنیم .[۶]

*آقای همیشه تکذیب...

محسن هاشمی اکنون در مقابل این سؤال قرار دارد که این همه طرح و تأکید و زمزمه برای سرکیسه کردن مردم تهران هم آیا مربوط به «دوران قالیباف» است؟!

او در حالی این روزها به استخوان زیر ساطور شورای شهر تهران و «شهردار ناکام تهران» تبدیل شده که هر روز مجبور است برای اظهارات عجیب شورایی‌ها دست به تکذیب و انکار بزند و یا توجیهاتی مثل «مربوط به قالیباف» است را بیان کند.

هاشمی که ابتدا طرح پولی کردن تونل‌های تهران را انکار کرده بود و اکنون می‌گوید این طرح یک قانون مربوط به دوران قالیباف است؛ پیش از این و در جریان تأکید میرلوحی بر ۱۰ هزار تومان شدن بلیط متروی تهران نیز گفته بود: «مدیریت شهری تهران هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت مترو ندارد .»[۷]

با این اوصاف هیچ چیز در آینده مشخص نیست.

و شاید چند روز دیگر محسن هاشمی از تصویب ۱۰ هزار تومان شدن بلیط متروی تهران بر اساس طرحی در دوران قالیباف خبر بدهد!



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان