۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین خواص بی نظیر نوشیدنی کفیر که شما را دگرگون میکند
کد خبر: ۳۳۳۳۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

خواص بی نظیر نوشیدنی کفیر که شما را دگرگون میکند

کفیر نوعی نوشیدنی است که توسط تخمیر دانه های کفیر در شیر یا آب ایجاد می شود. نه تنها یک پروبیوتیک قوی است چون حاوی مخمرها و باکتری ها است، اما همچنین ممکن است سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان و بهبود سلامت شکم را تقویت کند.

خواص بی نظیر نوشیدنی کفیر که شما را دگرگون میکند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده از دانه های کفیر است که در اصل از کوه های قفقاز بین آسیا و اروپا بدست آمده است.

کلمه کفیر از کلمه ترکی کیفی سرچشمه می گیرد که به معنای «حس خوب» است.

دانه های کفیر حاوی چندین گونه باکتری و مخمرها هستند. آن ها کوچک، زرد و سفید رنگ با ظاهری شبیه گل کلم کوچک هستند.

کفیر به عنوان پروبیوتیک شناخته می شود که به هضم کمک می کند.با این حال، این نوشیدنی مزایای دیگری دارد، از جمله:
تقویت ایمنی و سلامت شکم
بهبود هضم
مبارزه با آلرژی ها
مبارزه با سرطان
کشتن باکتری ها و قارچ ها
جلوگیری از چاقی
بهبود عملکرد قلب
تقویت سلامت استخوان
کمک به دیابت
بهبود سلامت پوست

چگونه کفیر را درست کنیم؟ طرز تهیه کفیر در منزل

به طور سنتی، کفیر با تخمیر دانه های کفیر در شیر گاو درست می شود. همچنین با استفاده از انواع دیگر شیر مانند بز، گوسفند، سویا، برنج و یا نارگیل درست می شود.

آب کفیر یک نوشیدنی پروبیوتیک حاوی دانه های آب و کفیر، شبیه کامبوچاو زنجبیل است در حالی که کفیر نارگیل از آب نارگیل و دانه های کفیر تهیه می شود.با دنبال کردن مراحل زیر،درست کردن شیر کفیر در خانه آسان است :

نوع شیر که می خواهید انتخاب کنید – گاو، بز، بوفالو، گوسفند، سویا. زمان و دما تخمیر نیز ممکن است با توجه به نوع شیر متفاوت باشد.یک قاشق سوپ خوری شیر دانه کفیر را در یک شیشه شیشه ای قرار دهید. ۲ فنجان شیر را در ظرف اضافه کنید و آن را با یک حوله یا یک دستمال بپوشانید اما کاملا آن را با در نبندید.

ظرف شیشه ای را در دمای اتاق قرار دهید تا به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت تخمیر شود. در طول فرآیند تخمیر، باکتری ها و مخمرها در کفیر گلوکز و قند را به آمینو اسیدها، اسید لاکتیک و دیگر مواد تجزیه می کنند.از صافی برای جدا کردن دانه های کفیر از شیر استفاده کنید.

شیر کفیر سالم است و برای نوشیدن آماده است. یا مستقیما آن را بنوشید یا می توانید آن را در یخچال (در دمای ۴ درجه سانتی گراد)برای مصرف بعدی نگه دارید.آشامیدن شیر بعد از آن که در یخچال نگهداری می شود، مقدار لاکتوز را کاهش می دهد، که برای افرادی با حساسیت به لاکتوز و دیابت بهتر است.

دانه های کفیر نیز می توانند برای استفاده بعدی در یخچال نگهداری شوند و یا می توانند مستقیما برای تولید شیر بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.مزه کفیر به شیر مورد استفاده بستگی دارد، اما معمولا کمی ترش،تازه و خامه ای است.

حقایق ارزش غذایی کفیر

ارزش غذایی بسته به شیر یا آب مورد استفاده، دانه های کفیر و نحوه تولید و نگهداری آن متفاوت است. یک فنجان شیر کم چرب حدود ۱۱۰ کالری کفیر دارد. همانطور که در این بخش از سلامت تغذیه در نمناک می گوییم شیر کفیر حاوی :

پروتیین ها (۳ % -۶.۴ %)
کربوهیدرات (۳.۸ % -۴.۷ %)
چربی (۰.۲ % -۲.۳ %)
الکل (۰.۴۸ %)

ترکیبات

از آنجا که دانه های کفیر انواع مختلفی دارند، ممکن است اجزای آن ها از کشوری به کشور دیگر و از دانه به دانه متفاوت باشد. کفیر می توانند حاوی باکتری های پروبیوتیک متعدد ، باکتری و مخمر باشند .دانه های کفیر ممکن است حاوی انواع باکتری باشند.

ویتامین ها: ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B5، ویتامین B5، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین C، ویتامین ب.

آمینو اسیدها: والین، ایولولین، متیونین، لیزین، فینیل آلانین، تریپتافن ، مواد معدنی:پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز

کفیرسیستم ایمنی را افزایش می دهد

فعال کردن سلول های سفید خون بزرگ (یاخته).افزایش شکست باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر (یاخته خواری).تقویت اکسید نیتریک (NO)و تولید سایتوکاین را به کاهش نفوذ Th2 (تغییر پاسخ ایمنی به Th1 با کاهش IL – ۸ و افزایش IL – ۵).

کفیر سلامت شکم را بهبود می بخشد

افزایش باکتری های مفید، مخمر و میکروارگانیسم های دیگر در روده از جمله لاکتوباسیلوس، لاکتوکوکوس و بیفیدووباکتری .کاهش باکتری های مضر، مخمر و میکروارگانیسم های دیگر در روده، مانند آنترباکتریوسه و کلستریدیوم .

کفیر به مبارزه با سرطان کمک می کند

کاهش انتشار عوامل رشد سرطان، در حالی که پروتئینی که مرگ سلولی را تحریک می کند منجر به مرگ سلول سرطانی می شود .افزایش ترشح اینترفرون ،سیتوکین که رشد سلول های سرطانی را مسدود می کند و افزایش سطح آنزیمی که از آسیب دی ان ای گلوتاتیون پراکسید جلوگیری می کند و کاهش یک ماده شیمیایی که موجب آسیب دی ان ای مالون دی آلدهید می شود.

کفیر ، گوارش را بهبود می بخشد

لاکتوز در مقایسه با شیر در کفیرکم تر است در نتیجه به راحتی توسط افراد با حساسیت به لاکتوز قابل هضم است.

کفیر مانع چاقی می شود

کاهش سطح آنزیمی که چربی را تولید می کند (اسیدهای چرب)، در حالی که سطح آنزیم را افزایش می دهد وتولید چربی را مسدود می کند. ایران ناز فعال کردن مسیرهای چندگانه که تولید چربی های جدید را مسدود می کنندو افزایش ترشح پروتئین ها که چربی ها را تجزیه می کنند.

کفیر با آلرژی ها مبارزه می کنند، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

در یک بزرگ سال سالم، مصرف ۶ هفته ای، کفیر خون – ۸ IL (یک کموکین)را کاهش داده و سطوح – IL 5 را بالا می برد. این منجر به افزایش عملکرد سیستم دفاعی بدن می شود .

کفیر برای بهبود سلامت روده

کفیر ، افراد را در برابر عفونت روده که ناشی از انگل است محافظت می کند.در حقیقت باکتری ها و مخمرها در کفیررشد باکتری را متوقف می کنند که موجب عفونت های قارچی، از جمله اشریشیاکولی، سالمونلا، و باسیلوس سیریس است.یک قند پیچیده پلی ساکارید که توسط باکتری در کفیر تولید می شود، اکسیدهای نیتروژن را کاهش می دهد (سطح بالا می تواند باعث مشکلات شکمی شود)و اسیدهای چرب آزاد (تولید سایتوکاین را کنترل می کند)، و و روده را بهبود می بخشد.

دانه های کفیر تیبتان نیز شامل لاکتوباسیلوس پلانتاروم و به عنوان آنتی اکسیدانی در سلول ها عمل می کند.یک مساله مهم در مورد پروبیوتیک ها این است که اسید معده برخی میکروب ها را قبل از رسیدن به روده ها، می کشد و آن ها را غیر فعال می سازد. اما پروبیوتیک های کفیر قادر به زنده ماندن در یک محیط اسیدی هستند .

کفیر هضم را بهبود می بخشد

در یک مطالعه آزمایشی بین ۲۰ بزرگ سال با یبوست، کفیر فراوانی و غلظت مدفوع را افزایش داده، استفاده از ملین ها را کاهش و حرکات روده را طی۴ هفته مصرف بهبود می بخشد.بین ۴۲ بزرگ سال با معلولیت های ذهنیو جسمی ۲ گرم کفیر به مدت ۱۲ هفته باعث درمان کامل یبوست در ۹ شرکت کننده و کاهش علایم در اکثر موارد شد. کفیر می تواند به عنوان یک روش درمانی ایمن برای جلوگیری از یبوست استفاده شود و کفیر همچنین می تواند آنزیم های گوارشی را افزایش دهد.

استفاده از کفیر به حساسیت لاکتوز کمک می کند

در یک مطالعه ۱۵ بزرگ سال با حساسیت به لاکتوز، کفیر باعث بهبود هضم لاکتوزمی شود. هم چنین درد و نفخ شکم را کاهش می دهد. کفیر طعم دار دارای اثر ضعیف تر نسبت به بدون طعم آن است.نوشیدنی ساخته شده از پوست تخم مرغ و شیر، لاکتوز کمتر،کلسیم بیشتر نسبت به شیر معمولی دارد.

بنابراین، هضم شیرکفیر می تواند برای افراد حساس به لاکتوز، به خاطر لاکتوز پایین و پروبیوتیک های مفید، آسان تر باشد.فرآیند تخمیر در شیرکفیر، مقدار لاکتوز موجود در شیر را کاهش می دهد که هضم را آسان تر می کند. کفیر که با سویا یا شیر نارگیل یا حتی آب درست می شود، بدون لاکتوز است.

کفیر برای کاهش وزن

در یک مطالعه ۸ هفته ای در ۷۵ زن چاق یا با اضافه وزن، کفیر وزن، شاخص توده بدنی و اندازه کمر را کاهش داد. شیر کم چرب نیز به نتایج مشابهی منجر شد .

کفیر برای حمایت از قلب و رگ های خونی

کفیر میزان خون کل کلسترول، کلسترول (LDL)و تری گلیسرید را در یک مطالعه ۸ هفته ای در ۷۵ زنان چاق را کاهش داد. شیر بز سویا نیز کلسترول HDLرا در موش های صحرایی افزایش داد. این اثرات خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

کفیر برای بهبود سلامت استخوان

در یک مطالعه آزمایشی ۶ ماهه (DB – RCT)، مصرف کفیرچگالی استخوان کفل، میزان خون هورمون پاراتیروئید(PTH)و کلسیم را در ۴۰ بیمار با پوکی استخوان افزایش داد .

کفیر به دیابت کمک می کند

در مطالعه ۶۰ بیمار با دیابت نوع ۲، شیر کفیر ، هموگلوبین ، سطح گلوکز خون را کاهش داد. در نتیجه می تواند به رژیم غذایی برای کمک به دیابت اضافه شود .در مطالعه ای روی موش ها با دیابت، ترکیبی از شیر سویا و شیر بز باعث کاهش سطح گلوکز خون و افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان شد

در واقع، این ترکیب تاثیر قوی تری دارد نسبت به کفیر که فقط از شیر سویا یا شیر بز درست شده است. شیر بز و شیر سویا نیز می توانند فعالیت لوزالمعده را افزایش دهد تا کنترل گلوکز را بهبود بخشند.

کفیر برای کاهش پوسیدگی دندان

در ۲۲ بزرگ سال سالم، کفیر رشد استرپتاکوس را مسدود می کند، باکتری که باعث پوسیدگی دندان می شود.

کفیر به مبارزه با سرطان کمک می کند

شیر کفیر رشد تومور را به تاخیر می اندازد و اندازه تومور سرطانی در موش ها را کاهش داد. آب کفیر همچنین رشد تومور را مسدود کرده و سلول های ایمنی را افزایش داده که سرطان ( و سلول های سیتوتوکسیک ۵۰)را در موش های مبتلا به سرطان پستان از بین می برند. همچنین رشد تومور را متوقف کرده است.

شیر کفیر از زخم معده ناشی از رادیو تراپی جلوگیری می کند.

در مطالعات متعدد سلول، شیرکفیر رشد تومور را مسدود کرده و باعث مرگ سلول سرطانی در سرطان خون، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و سرطان سینه شد.شیر از سلول ها در برابر آسیبUV محافظت می کند که باعث سرطان پوست می شود.در مطالعه بالینی ۴۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ تحت شیمی درمانی، مشکلات خواب را کاهش داد.

به کاهش التهاب کمک می کند

کفیر ، تولید ترکیبات التهابی و آسیبDNA را کاهش می دهد.
کفیر سلامت پوست و کاهش اسکارها را بهبود می دهد.

ژل باعث کاهش اندازه و بافت زخم می شود ، ژل ۷۰ % کفیر سرعت ترمیم زخم را افزایش می دهدکفیر نیز از سلول ها در برابر آسیب UV محافظت می کند. علاوه بر پیش گیری از سرطان پوست، این امر ممکن است باعث کاهش سالخوردگی پوست شود.

کفیر برای مبارزه با آلرژی

عصاره کفیر باعث کاهش التهاب مجاری تنفسی در موش های مبتلا به آسم شده است. همچنین تولید پادتن موجب شده آلرژی و ترکیبات التهابی را کاهش دهد.

کفیر باکتری های مضر و قارچ ها را می کشد.

دانه های کفیر رشد باکتری میکرو ارگانیسم را متوقف می کنند:

کفیر و ماست
اگرچه هردوی آنها حاوی پروبیوتیک هستند و مزایای برای سلامتی دارند، اما تفاوت هایی و شباهت های بین آن ها وجود دارد.ماست ممکن است در بهبود سلامت استخوان، موثرتر از کفیر باشدکفیر و ماست به مدیریت بیماری های قلبی و دیابت کمک می کنند . اگرچه ماست برای سلامت شکم و سیستم ایمنی مفید است، کفیر در بهبود روده، مقابله با عفونت ها، و افزایش عملکرد ایمنی موثر است .

ماست حافظه و عملکرد مغز را در مردان بهبود می بخشد. هنوز هیچ مطالعه ای اثرات روی مغز را بررسی نکرده است، به جز یک مطالعه که در آن کفیر بیماران شیمی درمانی بهبود داده است

عوارض جانبی کفیر

مصرف کفیر ممکن است باعث :اسهال و درد شکم شود با این حال، اکثر شرکت کنندگان هیچ گونه عوارض جانبی را گزارش نکردند .دقت کنید که کفیر قبل از مصرف، به اندازه کافی تخمیر شده باشد. اگر چه شیر تخمیر شده حساسیت لاکتوز را کاهش می دهد، اما اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید، ممکن است تمایل داشته باشید از کفیر لبنی اجتناب کنید.

در عوض می توانید کفیر درست شده از سویا، نارگیل یا سایر منابع غیر لبنی را انتخاب کنید.بیشتر مطالعات در مورد فواید کفیر روی حیوانات و سلول ها انجام می شود، در حالی که مطالعات انسانی شامل تعداد کمی از شرکت کنندگان است. مطالعات انسانی بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است.

تداخل های دارویی

اگرچه کفیرحاوی برخی از باکتری ها است که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند (به ویژه کانامیسین و تترا تتراسایکلین ، آنتی بیوتیک ها (به خصوص به صورت خوراکی )ممکن است برخی از باکتری ها را در بکشد. این کار تاثیرات سودمند را کاهش می دهد. مخمر تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار نمی گیرد از آنجا که کفیر واکنش ایمنی را متعادل می کند، باید با احتیاط با داروهای از جمله استفاده شود:
آزاتیوپرین
سیکلوسپورین
داروهای بیولوژیک مانند – CD3 یا باسیلیسیماب
مایکوفنولات
تاکرولیموس
سیرولیموس
کورتیکواستروئیدها

اگرچه کفیر ممکن است به حفظ تعادل شکم در طول شیمی درمانی کمک کند، باید با احتیاط مصرف شود. برخی از باکتری اسید لاکتیک در کفیر در برابر داروهای شیمی درمانی مقاوم هستند. گونه های دیگر ممکن است با شیمی درمانی کشته شوند.کفیر ممکن است حاوی مقادیر کمی الکل (۰.۵ %، مشابه آبجو )باشند. افرادی که به دلیل وابستگی به الکل استفاده می کنند ممکن است بخواهند از آن اجتناب کنند. استفاده همزمان می تواند موجب عوارض جانبی نظیر حالت تهوع، استفراغ، سردرد و مشکلات قلبی شود.

هنگامی که کفیر به صورت صنعتی آماده می شوند، فرآیندهای تخمیر به طور کلی با خطر بسیار پایین آلودگی ایمن هستند.شستن زیاد یا پردازش نادرست می تواند دانه های کفیر را تغییر داده و باعث آلودگی توسط گونه های باکتری مضر باسیلوس یا میکروکوکوس شود.

مصرف کفیر

براساس آزمایش های بالینی، کفیر بطور ایمن روزانه ۲۰۰ – ۶۰۰ میلی لیتر مصرف شود.توصیه می شود که در ابتدا ۱۰۰ میلی لیتر از کفیر را مصرف کرده و سپس مقدار زمانی که بدن را برای نوشیدن آن تنظیم می کیند را افزایش دهید.


انتهای پیام/1404

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان