۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین غیبت در سالگرد اول، مدح و ثنا در سالگرد دوم/ پشت پرده اظهارت غلوآمیز روحانی در وصف هاشمی چیست؟
کد خبر: ۳۳۳۳۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۱:۳۲ ↗ لینک کوتاه

هدف گیری شاگرد برجسته آیت‌الله؛

غیبت در سالگرد اول، مدح و ثنا در سالگرد دوم/ پشت پرده اظهارت غلوآمیز روحانی در وصف هاشمی چیست؟

سنگ تمام روحانی برای هاشمی آن هم در سال دوم در حالی صورت گرفت که آقای رئیس جمهور سال گذشته، یعنی در اولین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی حاضر نشد.

 غیبت در سالگرد اول، مدح و ثنا در سالگرد دوم/ پشت پرده اظهارت غلوآمیز روحانی در وصف هاشمی چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  پنجشنبه هفته گذشته بر صندلی های سالن اجلاس سران افرادی نشسته بودند که برای دومین سالروز رحلت آیت الله هاشمی دور هم جمع شده بودند. سخنران اصلی این مراسم هم رئیس جمهور بود که به قول محسن هاشمی برای مرحوم آیت الله سنگ تمام گذاشت. روحانی در سخنانش هاشمی را پدر اعتدال، فوق جناح ها، بنیانگذار فناوری هسته ای کشور معرفی کرد و قدرت دفاعی کشور را هم از یادگارهای هاشمی دانست. اظهارات غلوآمیز روحانی در وصف رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت که خود روحانی بیشترین اشراف را به عدم صحت آن دارد، آنقدر عجیب بود که طی دو سه روز گذشته به سوژه داغ طنازها تبدیل شد.

اما فارغ از اظهارات دور از واقعیت روحانی در وصف هاشمی رفسنجانی، یک موضوع در این میان مغفول مانده است. سنگ تمام روحانی برای هاشمی آن هم در سال دوم در حالی صورت گرفت که آقای رئیس جمهور سال گذشته، یعنی در اولین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی حاضر نشد و از حضور در این مراسم سرباز زد. طبیعتا اولین سالگرد شخصیتی همچون هاشمی برای روحانی که به قول خودش صدها ساعت خاطره از او دارد به مراتب مهم تر از سال دوم است. این عدم حضور برنامه ریزی شده روحانی در همان موقع با گلایه محمد هاشمی و فاطمه هاشمی روبرو شد. محمد هاشمی گفته بود: «حضور روحانی در این مراسم قولی بود که به ما داده بودند اما دلیلی برای علت حضور نیافتن ایشان اعلام نشد... 2یا 3 روز قبل از طرف دفتر رئیس جمهوری به ما اطلاع دادند که آقای روحانی در این مراسم شرکت نمی کند».  فاطمه هاشمی هم با بیان اینکه معتقدیم آیت الله هاشمی مظلوم بود و مظلومیتش ادامه خواهد داشت، گفت:« هاشمی مظلوم بود و مظلومیت او در آینده هم ادامه خواهد داشت. عدم حضور رئیس جمهور در این مراسم دلیلی بر مظلومیت ایشان است». واعظی سخنگوی روحانی هم، درباره پاسخ به علت عدم حضور رییس جمهور در نخستین همایش بزرگداشت آیت‌الله هاشمی به بیان «از ایشان دعوت به عمل آمده بود اما نتوانستند حضور پیدا کنند» کفایت کرد.

از آن عدم حضور مهم رئیس جمهور و این حضور پر سر و صدا نمی توان ساده عبور کرد. به نکات ذیل توجه کنید:

1. می توان غیبت روحانی در اولین سالگرد فوت هاشمی را به نوعی تلاش وی برای اثبات خودش دانست. چرا که این عدم حضور در سالروز یکساله شدن غیبت هاشمی و آن هم در روزی که نام وی بر سر زبان ها می افتد بهترین فرصت برای اثبات استقلال و رد فرضیه «روحانی بدون هاشمی محلی از اعراب ندارد» است. فرضیه ای که هاشمی تا روزهای آخر عمرش به آن عمیقا معتقد بود و صریحا در برخی مجامع عمومی آن را به رخ روحانی کشید. در نگاه دیگر تغییر رویه روحانی در اولین سال دولت دومش هم قابل گمانه زنی است. با این فرض که روحانی دور دوم که در غیبت هاشمی با 24 میلیون رای پیروز انتخابات شده، بهترین وقت را برای اعلام رسمی تغییر در رویه و جدایی اعلام می کند.

2.  حضور روحانی در دومین کنگره بزرگداشت هاشمی را می توان به 2 وجه تفسیر نمود. وجه نخست آن حضور رئیس جمهور در یک مراسم عادی است که به اعتبار جایگاه ریاست جمهوری ارزش آن دوچندان می گردد. اما وجه دیگر آن عقب نشینی روحانی برای دلجویی از خاندان هاشمی و حامیان اوست چرا که وضع ناگوار محبوبیت رئیس جمهور و دولت دوزادهم از یک سو و حملات همه جانبه اصلاح طلبان و کارگزاران به روحانی و دولتش از سوی دیگر، نیاز رئیس دولت تدبیر و امید به حمایت حداقل یک گروه سیاسی از وی را کاملا حیاتی کرده که شاید وقت مناسب جذب این حمایت در نظر آقای رئیس جمهور، کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی و با یک عرض ارادت همه جانبه بوده است.

3. فکر تصاحب جایگاه هاشمی توسط همراه همیشگی و شاگرد برجسته اش دور از ذهن نیست. خصوصا که از عمر دولت دوازدهم کمتر از سه سال باقیمانده و قطعا روحانی برای آینده سیاسی اش هدف گذاری دارد. این دوگزاره با تلاش یاران رسانه ای روحانی برای طرح وی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت بعد از درگذشت آیت الله شاهرودی کاملا همخوانی دارد. این سه گزاره را وقتی درکنار عبارت کلیدی «باید هاشمی زمان خود باشیم» که توسط روحانی در همین مراسم بیان شد و پیش زمینه هایی نظیر صبر، مدارا، اعتدال، فوق جناحی و... را برای هاشمی احصا کرد، قرار دهیم نتیجه را مشخص می کند.

به زبان ساده، روحانی با ژست استقلال به دنبال جذب حمایتی برای گذر از روزگار فعلی و یک هدف گیری مهم برای آینده نه چندان دور فکر کرده است. 

4. سابقه پنج سال و اندی استقرار دولت روحانی مملو از اظهارات عجیب و شاید عامدانه رئیس جمهور است که هرکدام به فراخور اهمیت از یک روز تا چند روز توانست رسانه ها را درگیر خود کند و از بسیاری موضوعات غافل کند. می توان اظهارات غلوآمیز روحانی در وصف هاشمی که واکنش های جدی هم به همراه داشت را در همین راستای تغافل از برخی معضلات قرار داد. فی الواقع در کنار نکات بندهای یک تا سه، آقای رئیس جمهور با همان تیر یک نشان دیگر را هم هدف گرفت.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان