۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین استان قزوین با کمبود پرستار مواجه است
کد خبر: ۳۳۳۳۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ساعت: ۱۲:۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان:

استان قزوین با کمبود پرستار مواجه است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان قزوین گفت: قوانین مربوط به حقوق پرستاران سال‌ها است که در مجلس تصویب شده اما در عمل اجرایی نشده و بار زیادی را بر دوش پرستاران گذاشته است.

استان قزوین با کمبود پرستار مواجه است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ آرمین قناعت با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری از سال ۸۲ طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، اظهار کرد: طبق ماده ۱۶ قانون این سازمان، پرستاران شامل بهیار، کاردان، اتاق عمل و بیهوشی، پرستاری و فوریتهای پزشکی هستند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان قزوین افزود: هم اکنون در قزوین بیش از ۲ هزار نفر در شاخه‌های مختلف گروه پرستاری عضو سازمان نظام پرستاری هستند.

این مسئول ابراز کرد: بر اساس اساسنامه هدف از تشکیل این سازمان رسیدگی به اولویت‌ها و نیازهای بهداشتی و درمان در جامعه، اشاعه فرهنگ سلامت محور و سلامت مبتنی بر مردم پرستاران است.

قناعت تشریح کرد: رسیدگی سازمان نظام پرستاری به نیازها و مشکلات صنفی حوزه پرستاری و موانع خدمتی این کارکنان، ارائه خدمات آموزشی و رفع موانع خدمتی آنان از دیگر وظایف سازمان نظام پرستاری است.

وی عدم اجرای قانون را یکی از مهمترین مشکلات پرستاران عنوان کرد و افزود: قوانین مربوط به حقوق پرستاران سال‌ها است که در مجلس تصویب شده اما در عمل اجرایی نشده و بار زیادی را بر دوش پرستاران گذاشته است.

قناعت تصریح کرد: عدم اجرای قانون خدمات پرستاری مصوب شده سال ۸۶ به عنوان اصلی ترین موانع خدمتی پرستاران در سطح کشور است و همچنین برخورداری از حق قانونی بازنشستگی ۲۰ سال برای پرستاران مشکل دیگری است که علی رغم اینکه این قانون مصوب سال ۶۷ است برای بسیاری از پرستاران مرتفع نشده و نتوانسته‌اند استفاده کنند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان قزوین خاطرنشان کرد: قانون ارتقای بهره‌وری در بیمارستان‌های خصوصی که در سال ۸۸ تصویب شده بود سرانجام پس از گذشت هشت سال از ابلاغ این قانون در آذر ماه سال گذشته اجرا شد و ۵۰۰ پرستار در بخش خصوصی از مزایای این قانون بهره مند شدند.

قناعت با بیان اینکه اعطای صلاحیت حرفه ای پرستاران باید توسط سازمان صنفی آنها صورت پذیرد، تشریح کرد: در سایر کشورها اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای توسط انجمن‌های علمی،تخصصی و صنفی صورت می پذیرد و در کشور ما هم در تمامی اصناف این کار توسط سازمان‌های صنفی صورت می‌گیرد به جز پرستاری که متاسفانه از سازمان صنفی پرستاران در این مورد هیچ گونه کمکی گرفته نشده است.

وی افزود: دولتی کردن این کار، اشتباهی بود که در صلاحیت حرفه ای اتفاق افتاد و تا این لحظه نیز همچنان صدور پروانه صلاحیت توسط وزارت بهداشت و معاونت پرستاری وزارت خانه انجام می‌شود که از ابتدا درخواست همه پرستاران بوده که این کار به سازمان صنفی اعطاء شود.

قانون حقوق پرستاران سال‌هاست تصویب شده، اما اجرایی نمی‌شود
این مسئول بیان کرد: هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها هم طرحی بوده که از سالیان قبل پیشنهاد شده بود که چرخه کار اداری، مالی و اجرایی بیمارستان‌ها را از حالت دولتی خارج ساخته و به گروه ‌ خاصی واگذار کنند که این کار جز نارضایتی و به چالش کشاندن گردش کار نتیجه دیگری نخواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان قزوین با اشاره به پایین بودن ظرفیت جذب پرستار اظهار کرد: اگر ما بتوانیم تمام پرستاران را جذب کنیم هیچ کمبود نیرویی نداریم اما متاسفانه از آنجایی که ظرفیت جذب پرستار در ردیف‌های استخدامی به تناسب و استاندارد دیده نشده با کمبود پرستار در بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

وی بیان کرد: ظرفیتی که دولت هرساله برای جذب پرستار پیشنهاد می‌دهد بسیار پایین است به همین دلیل نتوانستیم استانداردها را تامین کنیم.

این مسئول افزود: نسبت تخت به پرستار در استان قزوین بین ۱ و ۱/۱ است در حالی که طبق استاندارد باید بین ۱/۸ تا ۱/۹ باشد و به ازای هر تخت ۲ پرستار داشته باشیم، اما این در حالی است که این وضعیت در استان ما از استان‌های دیگر بهتر است.

قناعت با اشاره به دیده شدن سختی‌های شغل پرستاری بیان کرد: از آنجایی که در هیچ حالتی بیمارستان‌ها بسته نمی‌شوند و پرستاران باید همیشه و حتی در شرایط برف و بوران و بحرانی در شیفت خود حاضر شوند به همین خاطر درخواست کردیم که سختی‌های این شغل دیده شود.

وی عدم پرداخت بیمه دوران طرح پرستاران را از مشکلات دیگر پرستاران دانست و گفت: ما همچنان درگیر این موضوع هستیم و بعد از گذشت ۳ سال همچنان حل نشده است و امیدواریم که بتوانیم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده این موضوع را که بیش از هزار پرستار در استان قزوین درگیر هستند را با کمک سازمان های زیربط حل کنیم.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان