۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاربرد حشرات در صنعت، مغفول مانده/ محصولات تولیدشده از حشرات نیازمند حمایت مسئولان است
کد خبر: ۳۳۳۲۲۰ نویسنده: دکتر عباس ارباب تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ساعت: ۶:۵۲ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر برتر استان در مصاحبه با صبح‌قزوین:

کاربرد حشرات در صنعت، مغفول مانده/ محصولات تولیدشده از حشرات نیازمند حمایت مسئولان است

پژوهشگر برتر استان قزوین گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز جنبه‌های ناشناخته‌ی زیادی از کاربرد حشرات در صنعت وجود دارد که آگاهی از آنها می‌تواند نیازهای انسان را در زمینه‌های مختلف برآورده سازد.

کاربرد حشرات در صنعت، مغفول مانده/ محصولات تولیدشده از حشرات نیازمند حمایت مسئولان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر عباس ارباب دکترای تخصصی حشره شناسی کشاورزی با گرایش اکولوژی حشرات از استان قزوین در سال جاری به عنوان پژوهشگر برگزیده استان معرفی شد.

وی که دانشیار پایه 17 است در طول سال‌های فعالیت خود سوابق اجرایی فراوانی داشته که از اهم آن می‌توان به محقق مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین در سال‌های 1379-1376، محقق موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تهران 1380-1379 ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از 1380 تاکنون، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان 1388-1381، مدیر گروه رشته‌های گیاه‌پزشکی و حشره شناسی کشاورزی(ارشد) از 1389 تا 1396، معاونت اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان 1393-1394، مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان از سال 1396 تاکنون و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان از مهر 1397 اشاره کرد.

وی همچنین عنوان دانشیار منتخب دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگر برتر استانی در سال‌های 1384، 1385 و سال 1397، استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان در سال 95 و برگزیده جشنواره ملی فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1397 را در کارنامه افتخارات خود دارد.

کتاب‌های"آفت شناسی محصولات انباری و مدیریت آنها" از انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، "اصول پرورش مصنوعی حشرات" انتشارات علم کشاورزی ایران و "طراحی و مدیریت باغ پروانه‌ها" انتشارات علم کشاورزی ایران از جمله کتب منتشر شده توسط وی می‌باشد.

به مناسبت انتخاب وی به عنوان پژوهشگر برتر استانی مصاحبه‌ای با ایشان انجام شده که در ذیل می‌خوانید.
صبح قزوین : زمینه فعالیت و پژوهش شما چیست؟
ارباب: کاربرد حشرات و فرآورده‌های آنها در تغذیه طیور و آبزیان

صبح قزوین : هدف و انگیزه شما از ارائه این طرح پژوهشی چه بوده است؟
ارباب: وابستگی بالای صنعت پرورش ماهی و طیور به واردات مواد اولیه مورد نیاز خصوصا منابع پروتئینی مانند آرد ماهی و آرد سویا موجب شد تا به دنبال مواد جایگزین که از نظر کیفیت و قیمت تمام شده توانایی رقابت را داشته باشند، باشم. همچنین حفظ محیط زیست انگیزه مهم دیگری برای انجام این تحقیق بوده است.

همانطور که می‌دانید دیدگاه اکثریت جامعه از حشرات عموما منفی بوده و از آن به عنوان آفات کشاورزی و یا آفات بهداشتی یاد می‌شود؛ این درحالی است که فقط یک درصد از یک میلیون گونه‌ی حشرات خسارت زا هستند.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز جنبه‌های ناشناخته‌ی زیادی از کاربرد حشرات در صنعت وجود دارد که آگاهی از آنها می‌توانند نیازهای مختلف انسان را در زمینه‌های مختلف برآورده سازد. برای مثال سوسک زرد آرد که حشره‌ی مورد بررسی من است؛ می‌تواند در بیش از 10 صنعت مختلف مانند داروسازی، محیط زیست، فضانوردی، تغذیه دام و طیور، تولید سوخت‌های سازگار با محیط زیست، تولید محصولات آرایشی و تولید کودهای مورد نیاز گیاهان کاربرد داشته باشد.

صبح قزوین : برایند شما از آینده فعالیت و تحقیقاتتان چست؟
ارباب: به لطف خداوند آینده روشنی در استفاده از حشرات به عنوان جایگزینی برای غذای طیور و آبزیان وجود دارد و با توجه به پتانسل‌های موجود، این صنعت در آینده نزدیک توسعه خواهد یافت.

صبح قزوین : کمبودها و نقاط ضعف در حیطه فعالیتی شما چیست؟
ارباب: عدم آشنایی بهره‌برداران و کمبود سرمایه‌گذاری در جهت صنعتی شدن تولید حشرات از مهم‌ترین موانع سر راه بوده و همچنین فرایند مکانیزه شده تولید نیازمند همکاری مشترک بین رشته است.

صبح قزوین :چطور می‌توانید بین فعالیت خود و بازار کار ارتباط برقرار کرده و ایده و پژوهش خود را به بهره‌برداری برسانید؟
ارباب: با افزایش فعالیت‌های ترویجی از جمله شرکت در استارت آپ‌ها و ارائه‌ی نتایج تحقیقات مستند به بهره‌برداران به تدریج تقاضا افزایش یافته و هزینه‌های تولید با افزایش تولید کاسته خواهد شد.

صبح قزوین : به نظر شما نخبگان علمی چگونه می‌توانند در رشد و پیشرفت کشورشان سهیم باشند؟
ارباب: بدون شک در هر جامعه‌ای هر فردی مسئولیتی بر عهده دارد که موفقیت آن جامعه مرهون برآیند انجام این مسئولیت‌ها است. در این میان وظیفه نخبگان علمی دشوارتر و سنگین‌تر از سایرین است؛ زیرا میزان تاثیر فعالیت‌های آنها بیشتر از سایرین است؛ آنها می‌توانند نقش رهبری علمی جامعه را برعهده داشته و محرک بخش‌های پایین دستی زیادی باشند.

صبح قزوین : سطح فکری و علمی دانشجویان و جوانان ایرانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ارباب: امروزه با گسترش تکنولوژی و فناوری‌های ارتباطی سطح عمومی معلومات جوانان افزایش یافته است؛ ولی متاسفانه به علت عدم تعدیل بین بازار کار و دانش‌آموختگان از یک سو و پایین بودن کیفیت نسبی آموزش در برخی مراکز آموزشی از سوی دیگر، انگیزه و توان علمی دانشجویان کاهش یافته است.

صبح قزوین : چه راهکارهایی برای ارتقای سطح علمی استان پیشنهاد می کنید؟
ارباب: برای حل این مشکل باید ضمن بازنگری در سیاست‌های آموزشی، نگاه ویژه‌ای به افزایش کیفیت آموزش و پژوهش در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی شود؛ به عبارت دیگر دانش با کیفیت مناسب باید در اختیار علاقمندان واقعی آن قرار گیرد و افرادی که به هر علت توانایی فراگیری تحصیلات تکمیلی را ندارند در مشاغل دیگر به کار گرفته شوند.

صبح قزوین : برای آینده کاری خود چه برنامه‌هایی در ذهن دارید؟
ارباب: از آنجا که پژوهش در زمینه کاربرد حشرات در صنایع مختلف در آغاز راه است؛ لذا در نظر دارم بحث کاربرد حشرات در صنعت را پیگیری نمایم. همچنین راه‌اندازی حشرات صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

صبح قزوین : در مسیر فعالیت خود با چه مشكلات و موانعی مواجه شدید؟
ارباب: خوشبختانه با توجه به بومی بودن بیشتر مواد و وسایل مورد نیاز مشکل خاصی در تامین آنها وجود نداشت؛ ولی این تحقیق همانند سایر پژوهش‌ها با شکست‌های متعددی همراه بود که انگیزه لازم برای ادامه کار را فراهم کرده است.

صبح قزوین : درخواست شما از مسئولين چيست؟
ارباب: خوشبختانه مسئولين مرتبط همکاری خوبی را در فرآیند کار داشته‌اند که جا دارد از یکایک آنها تشکر کنم. درخواستی که در این مقطع از مسئولين دارم حمایت بیشتر از تولیدات داخلی است؛ زیرا محصولات تولید شده از حشرات همانند سایر محصولات برای تدوام تولید نیازمند حمایت‌های اولیه است. محدودیت واردات فرآورده‌هایی که امکان تولید داخلی آنها وجود دارد؛ می‌تواند کمک بزرگی برای صنعت نوپای حشرات صنعتی داشته باشد.

همانگونه که امروزه در برخی کشورهای پیشرفته‌ی صنعتی مشاهده می‌شود به کارگیری حشرات در صنایع مختلف خصوصا صنایع وابسته به دام و طیور و آبزیان روز به روز در حال گسترش است و دیر یا زود انسان باید فرآورده‌های حشرات را جایگزین بعضی از فرآورده‌های موجود کند؛ لذا انتظار بر این است که در سیاست گذاری‌های پیش رو جایی برای کاربرد حشرات در صنایع مختلف دیده شود. حتی پیشنهاد می‌شود رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان حشره شناسی صنعتی راه اندازی شود.

صبح قزوین : در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.
ارباب: در پایان این نکته را به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف گوشزد می‌کنم که سعی کنند ارتباط بیشتری بین رشته تحصیلی فراگرفته با سایر رشته‌های هم‌تراز برقرار نمایند؛ زیرا با توسعه علم مرز بین علوم مختلف از بین رفته و رسیدن به نتایج جدید مستلزم بهره‌گیری از علوم مختلف است.


انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان