۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پذیرش پسماند‌های شیمیایی و دارویی از سال ۹۸ ممنوع شد
کد خبر: ۳۳۳۱۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ساعت: ۸:۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

پذیرش پسماند‌های شیمیایی و دارویی از سال ۹۸ ممنوع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از ابتدای سال ۹۸ اجازه ورود پسماندهای شیمیایی و دارویی ۶ استان همجوار ممنوع خواهد شد.

پذیرش پسماند‌های شیمیایی و دارویی از سال ۹۸ ممنوع شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ حسن پسندیده در خصوص سایت محمدآباد اظهار کرد: ضرورت دارد که اقدامات تکمیلی مربوط به بخش مدیریت پسماندهای شهری انجام شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات بخش پردازش پسماند باید ساماندهی شود، افزود: در بخش نخست زمانی که پسماندهای عادی وارد سایت محمدآباد می شود ماشین آلاتی به تفکیک و پردازش زباله‌ها کمک می‌کند تا زباله‌های خشک را تفکیک و بخشی از پسماندهای آلی که قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند برای فرآیند کمپوست هدایت کنند

این مسئول اضافه کرد: در بخش کمپوست نیاز است یک سری ماشین آلاتی برای تسهیل در فرآیند کمپوست و همچنین استفاده بیشتر از ظرفیت تبدیل زباله های آلی شهری به کمپوست تجهیز شوند.

پسندیده ابراز کرد: سایت پسماند شهری محمدآباد در گذشته فقط برای پسماند شهری شهر قزوین پیش بینی شده اما طی ۲ سال گذشته تصمیم بر این شد که پسماندهای غالب شهرهای مختلف استان هدایت و در سایت محمدآباد به صورت یکپارچه مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: باتوجه به اینکه سایت محمدآباد تنها برای پسماندهای شهر قزوین تعبیه شده بود با ورود پسماند از شهرهای سراسر استان این ظرفیت زودتر از زمان موعد تکمیل می شود؛ لذا باید به فکر مکان جدیدتری بگردیم.

پسندیده ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت سایت محمدآباد در حال تکمیل شدن است مجموعه مدیریت پسماند استان باید به سرعت برای ایجاد زیرساخت و جانمایی محل مناسب برای دفع بهداشتی پسماند شهری و خانگی استان اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: موضوع تکمیل ظرفیت سایت محمدآباد را به مجموعه شهرداری قزوین اعلام و درخواست کردیم در اسرع وقت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ای خود را برای تعیین محل جدید برای سال‌های آتی تدبیر کند.

وی تاکید کرد: حوزه مدیریت پسماند شهری باید به سمت و سویی برود که در بخش نخست تفکیک از مبدا در استان با جدیت دنبال شود چراکه میزان تفکیک پسماند شهری و خانگی در استان در بهترین حالت کمتر از ۵ درصد است.

این مسئول تصریح کرد: ضرورت دارد که تفکیک زباله ها از مبدا به سرعت بیشتری در سطح استان و مرکز استان و شهرهای دیگر دنبال شود.

پسندیده ابراز کرد: در خصوص پسماندهای صنعتی هم بر اساس تصمیماتی که در کارگروه مدیریت پسماند استان گرفته شده از ماه‌های ابتدایی سال جاری صرفا پسماندهای جامد داخل استان در این سایت دریافت می‌شود.

تفکیک پسماند از مبدا با جدیت دنبال شود
وی اظهار کرد: در بحث پسماندهای مایع اجازه دریافت نداریم چراکه هیچ تکنولوژی برای تخلیه و تثبیت پسماندهای مایع وجود ندارد به همین سبب دریافت پسماندهای مایع چه از داخل استان یا سایر استان ها در سایت پسماند قزوین ممنوع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه تنها پسماندهای جامد صنعتی قابل دفن خود استان در سایت محمدآباد دریافت می شود، اضافه کرد: واحدهایی که می خواهند پسماندخود را به سایت محمدآباد هدایت کنند باید پس از هماهنگی با محیط زیست استان در صورتی که قابلیت لفین داشته باشند اجازه ورود پسماند را خواهند داشت.

وی در خصوص پسماندهای شیمیایی و دارویی گفت: بر اساس توافقاتی که سال گذشته در وزارت بهداشت و درمان کشور شده بود اجازه ورود پسماند شیمیایی و دارویی ۶ استان به سایت محمدآباد داده شده بود.

این مسئول بیان کرد: در راستا ورود پسماندهای شیمیایی و دارویی ۶ استان تصمیماتی در کارگروه مدیریت پسماند و کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قزوین گرفته شده و بنا شد که از ابتدای سال ۹۸ اجازه پذیرش پسماندها داده نشود و این استان‌های باید در استان‌های خودشان محلی را برای دفن زباله تعبیه کنند.

این مسئول درباره پسماند صنعتی افزود: در سال‌های گذشته از اقصی نقاط کشور پسماندهای صنعتی وارد سایت محمدآباد می شد که از ابتدای سال جاری ممنوع شد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان