۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین فیلم «قلاده‌های طلا» به‌هیچ وجه جناحی نیست/ جریان حاکم بر سینمای ایران، یک نگاه غیرانقلابی است
کد خبر: ۳۳۳۱۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ساعت: ۱۴:۲۸ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارگردانان و مستندسازان قزوینی مطرح شد؛

فیلم «قلاده‌های طلا» به‌هیچ وجه جناحی نیست/ جریان حاکم بر سینمای ایران، یک نگاه غیرانقلابی است

در مصاحبه با کارگردانان و مستندسازان قزوینی مطرح شد که یکی از نقاط قوت و منحصر به فرد فیلم قلاده‌های طلا به لحاظ محتوایی این است که به هیچ وجه جناحی نیست؛ به همین دلیل با وجود گذشت چندین سال از تولید این اثر اکنون نیز می‌توان به تماشای آن نشست.

فیلم «قلاده‌های طلا» به‌هیچ وجه جناحی نیست/ جریان حاکم بر سینمای ایران، یک نگاه غیرانقلابی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ "قلاده‌های طلا" عنوان فیلمی به کارگردانی ابوالقاسم طالبی است که در سال ۱۳۹۰ تولید شده و در آن حوادث و ناآرامی‌های پس از انتخابات ۸۸ به تصویر کشیده ‌است.
این فیلم هر سال همزمان با فتنه سال 88 در تلویزیون بازپخش می‌شود که امسال پخش این فیلم سینمایی با هجمه‌هایی از سوی برخی نهادها همراه بوده است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری با ارسال پیامی از کارگردان و عوامل تهیه این فیلم قدردانی نموده است.

احسان حامدی فر و حسام عابدی‌ها از کارگردانان و مستندسازان برجسته استان هستند که حضور فعالی در جشنواره عمار داشتند. گفتگوی صبح قزوین با این دو کارگردان جوان را در ادامه می‌خوانیم.
احسان حامدی‌فر با اشاره به نقاط قوت فیلم قلاده‌های طلا اظهار می‌کند: ساخت فیلم‌هایی همچون قلاده‌های طلا نیازمند جسارت و شجاعت لازم است؛ زیرا در حوزه فیلم‌سازی ما، کارگردانان انقلابی که به چنین موضوعاتی ورود پیدا می‌کنند معمولا پس از ساخت، مورد هجمه و انتقادات زیادی قرار می‌گیرند.
وی می‌افزاید: این فیلم با اشاره به برخی حوادث رخ داده و به تصویر کشیدن پیچیدگی‌های آن، نشان‌دهنده عمق و بینش بالای آقای طالبی نسبت به وقایع پیش آمده در سال 88 است.


فیلم قلاده‌های طلا نشان دهنده عمق و بینش بالای آقای طالبی است
این مستندساز قزوینی تصریح می‌کند: قلاده‌های طلا به دلیل پردازش شخصیت‌های مختلف و بعضا متفاوت فیلم خوش‌ساختی بوده؛ ضمن اینکه از فیلمنامه جذاب و قوی‌ای نیز برخوردار است. 

حامدی‌فر با تاکید بر اینکه فیلم قلاده‌های طلا به لحاظ محتوایی و فنی جزو فیلم‌های برجسته سینمای ایران به شمار می‌آید، بیان می‌کند: یکی از نقاط قوت و منحصر به فرد فیلم قلاده‌های طلا به لحاظ محتوایی این است که به هیچ وجه جناحی نیست؛ به همین دلیل با وجود گذشت زمان حتی اکنون نیز می‌توان به تماشای آن نشست.
این مستندساز جوان قزوینی عنوان می‌کند: آقای طالبی با ژرف اندیشی و نگاه عمیقی که نسبت به وقایع رخ داده داشت هرگز تحت تاثیر جو حاکم و شخصیت‌ها قرار نگرفت.
به گفته وی، این فیلم فقط با محوریت قرار دادن جریان حق و در حمایت از نظام و نه شخصیت خاصی ساخته شده که از جمله نکات مهم فیلم محسوب می‌شود.
در ادامه حسام عابدی‌ها با اشاره به نقاط مثبت فیلم می‌گوید: داشتن فیلم‌نامه بسیار قوی، تدوین خوب، غیر قابل پیش‌بینی بودن آخر فیلم برای مخاطب و نقش آفرینی بازیگران توانمند کشور از دیگر نقاط مثبت این فیلم است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت سینمای ایران می‌گوید: انتظار تولید فیلم‌های انقلابی از سینما و فضای هنری کنونی کمی دور از ذهن است؛ چراکه مگر سینمای ما انقلابی است که چنین توقعی از آن داشته باشیم. 

قلاده‌های طلا به لحاظ فنی و محتوایی از فیلم‌های برجسته است
این مستندساز قزوینی می‌افزاید: خوشبختانه در 10سال اخیر فضاها بهتر شده و با درک ضرورت پرداخت به مباحث سیاسی روز جامعه و با حمایت سازمان‌ها و نهادها آثار خوبی تولید می‌شود. 

عابدی‌ها با بیان اینکه فیلم‌سازی در چنین ژانر سیاسی کار دشواری است؛ ادامه می‌دهد: در جریان حوادث پس از انتخابات سال 88 فضا به حدی آشفته و غبارآلود بود که حتی برخی افراد انقلابی و هنرمند نیز دچار خطا ‌شدند؛ زیرا جریان فتنه به حدی عمیق بود که تشخیص سره از ناسره را با دشواری‌هایی مواجه کرد.

وی عنوان می‌کند: در پی ساخت فیلم قلاده‌های طلا، جبهه مقابل متحجرانه به تخریب و انتقاد از آن پرداخت؛ به طوریکه حتی برای عوامل ساخت این فیلم هزینه‌هایی را در پی داشته و برای برخی بازیگرانش حاشیه‌های را ایجاد کرد.

در ادامه حامدی‌فر بیان می‌کند: این جریان، قدرت رسانه‌ای قوی‌ای به وجود آورد به حدی که در عمق فکری نخبگان سینمایی ایران نیز نفوذ کرد که در ادامه این هجمه فرهنگی در عموم مردم نیز تاثیر گذاشت.

به گفته وی، جریان حاکم در سینما یک جریان غیر انقلابی است که نمی‌توان توقعی از آن داشت از سوی دیگر به جز سلطه رسانه‌ای در این عرصه سلطه کاری هم وجود دارد که اجازه نمی‌دهند افرادی غیر از این طیف وارد این حوزه شوند. 

مستند ساز قزوینی اضافه می‌کند: این روند در سال‌های اخیر تغییر کرده به طوریکه براساس فرمایشات رهبری در سال‌های آتی شاهد رویش های بزرگی در این عرصه خواهیم بود.

وی بیان می‌کند: بدون شک جشنواره‎هایی نظیر جشنواره فیلم عمار یا فیلم مقاومت کمک خواهد کرد تا نیروهای جوان و با استعداد پا به این عرصه گذشته و با تجربه اندوزی آثار خوبی به لحاظ کیفیت و محتوایی تولید کنند.


فیلم قلاده‌های طلا در حمایت از نظام و نه شخصیت خاصی ساخته شده است
به گفته این کارگردان و مستندساز قزوینی بیشترین فرصت‌ها در خلال تهدیدات به وجود می‌آید لذا اتفاقات رخ داده موجب شد که جریان انقلابی متوجه خلا شکل گرفته شده و به تکاپو برای نشان دادن واکنشی مناسب بیفتند که ساماندهی برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره عمار یکی از اقدامات صورت گرفته توسط عده‎ای از نیروهای دغدغه‌مند انقلاب بود.

به اعتقاد حامدی‌فر، ورود نیروهای جوان موجب بلوغ و رشد بیشتر این عرصه خواهد شد.

وی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از کارگردان فیلم قلاده‌های طلا می‌گوید: این فیلم مخصوص بازه زمانه خاصی نیست چون کارگردان فیلم نگاه عمیقی به مسائل روز و محتوای سیاسی جامعه دارد و خود را در قالب زمان اسیر نکرده است به طوریکه این فیلم پس از گذشت چند سال همچنان با یادآوری حوادث رخ داده به بیان تحلیل درستی از وقایع در سال 88 می‌پردازد.

حامدی‌فر تصریح می‌کند: آقای طالبی فرد انقلابی است که در جنگ تحمیلی نیز حضور داشته و از افرادی است که در خط مقدم جبهه فرهنگی انقلاب فعالیت می‌کند.

در ادامه عابدی‌ها تاکید کرد: جشنواره عمار ماحصل فتنه 88 است که به دنبال آن راه‌اندازی شد.

وی در پایان می‌گوید: فضای کنونی جامعه از بعضی جهات شبیه به فضای سال 88 است فقط با این تفاوت که نارضایتی مردم در سال 88 پایه سیاسی است و اکنون پایه اقتصادی دارد لذا ضرورت ساخت چنین آثاری برای روشنگری عموم مردم جامعه احساس می‌شود. 

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان