۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فرونشست‌ زمین در سطح ۴۵۰ هکتار از دشت قزوین
کد خبر: ۳۳۳۱۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل منابع طبیعی استان اعلام کرد:

فرونشست‌ زمین در سطح ۴۵۰ هکتار از دشت قزوین

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: پیش بینی می‌شود که این شکاف‌ها و فرونشست‌ها بیشتر شود و به سمت جاده حرکت کند که نگران کننده است.

فرونشست‌ زمین در سطح ۴۵۰ هکتار از دشت قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ بنا به گزارش اداره کل منابع طبیعی استان قزوین، ترک‌های بزرگ و عمیقی به شکل حلقوی و شعاعی به صورت ناگهانی در اراضی جنگل‌کاری شده فتح آباد رخ داده که طول آنها مجموعا” به حدود ۳ کیلومتر رسیده و عمق آن‌ها از چند سانتی متر تا چند ۱۰ متر متغیر است.

متاسفانه ترک‌های ایجاد شده در فاصله‌ی کمتر از صد متری جاده اصلی رخ داده و با پیشروی به سمت زیرساخت‌ها و روستاهای اطراف، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برجا بگذارد.

علی اکبر اسدالهی درباره این پدیده اظهار کرد: دشت قزوین دشت استراتژیک و مهم برای تامین امنیت غذایی کشور است.

وی افزود: متاسفانه به خاطر بی توجهی که در مدیریت دشت صورت گرفت به ویژه در حوزه آب، امروز شاهد بروز مشکلاتی در این حوزه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: بخشی از منطقه شهرستان بوئین زهرا در حوزه روستای فتح آباد فرونشست‌ها وشکاف‌های شدیدی ایجاد شده که در حدود ۴۵۰ هکتار از عرصه را تحت شعاع قرار داده است.

وی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که این شکاف‌ها و فرونشست‌ها بیشتر شود و به سمت جاده حرکت کند که نگران کننده است.

اسدالهی تصریح کرد: عمده علت این پدیده مربوط می‌شود به اینکه از منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی درست استفاده نشده است و به خاطر بهره‌برداری بی رویه و غلط در سنوات گذشته آبخان رو به کاهش رفته و این فرونشست‌ها به وجود آمده است.

این مسئول ابراز کرد: در روستاهای همجوار این منطقه در شهرستان بوئین زهرا هم شاهد بروز پدیده فرونشست هستیم اما به این گستردگی نبود؛ در بخش فتح آباد این پدیده بسیار وسیع و خطرناک است.

حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز آب از چاه‌ها باید کنترل شود
مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: در شمال شرقی، مرکزی و در روزستاهای دشتابی شهرستان بوئین زهرا این فرونشست‌ها اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: راه حل این مشکل با وجود اینکه دیگر دیر شده است اما حداقل این است که از آب موجود دیگر استفاده بی رویه نشود تا شکاف‌ها و فرونشست‌ها گسترش نیابد.

این مسئول عنوان کرد: حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت غیرمجاز آب از چاه‌ها باید کنترل شود و پروژه‌های آبخیزداری را توسعه دهیم که امسال این کار را در قسمت‌های جنوبی شهرستان بوئین زهرا شروع کردیم.

اسدالهی اضافه کرد: پروژه‌های آبخیزداری در سطح چهار حوزه با اعتبار ۱۴میلیارد تومان در حال انجام است اما این پروژه‌ها را باید توسعه دهیم و در تمام مناطقی که به دشت متصل می‌شود و در حوزه‌های آبخیز اجرا شود تا نفوذ پذیری را بیشتر کنیم.

وی در مورد تهدیدها و پیامدهای این فروچاله‌ها گفت: این فرونشست‌ها در درجه اول امنیت سرمایه گذاری را از بین می‌برد چراکه این فروچاله‌هایی که شناسایی شده همجوار سه واحد صنعتی بزرگ و مناطق مسکونی اتفاق افتاده است که هر لحظه ممکن است تمام تاسیسات فرو برود.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: این فروچاله‌ها جاده‌های مواصلاتی ما را هم تهدید می‌کند و اگر جاده اصلی آسیب ببیند تردد را مختل می‌کند و این فرونشست‌ها اگر گسترش پیدا کند شرایط سختی را برای استان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: باید الگوهای کشت را در مرکز دشت قزوین پیاده سازی کنیم و روش‌های آبیاری نوین و آبیاری قطره‌ای را برای حفظ منابع آبی گسترش دهیم.

اسدالهی ابراز کرد: در شورای حفاطت منابع آب استان این مسئله مطرح شد و استاندار دستوراتی را دادند که امیدوارم با همکاری ارگان‌ها همین وضع موجود را حفظ و از پیشرفت فرونشست‌ها جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان