۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین استانی‌شدن انتخابات هزینه‌های انتخابات را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۳۳۳۱۰۷ نویسنده: داود محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ساعت: ۸:۳۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس:

استانی‌شدن انتخابات هزینه‌های انتخابات را افزایش می‌دهد

رئیس کمیسیون اصل۹۰مجلس گفت: افزایش هزینه‌های انتخاباتی برای کاندیداها نیز یکی دیگر از ویژگی‌های تحقق این طرح است.

استانی‌شدن انتخابات هزینه‌های انتخابات را افزایش می‌دهد
داود محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین اظهار کرد: استانی شدن انتخابات مانند انتخابات خبرگان نبوده و درواقع شهرستانی_استانی است، بدین معنا که هر شهرستان نماینده خود را خواهد داشت.

وی ادامه داد: از مجموعه نمایندگانی که از شهرستان‌های استان کاندیدا می‌شوند بین خودشان رقابت می‌کنند و روند به این ترتیب نیست که کاندیداها با تمام نمایندگان رقابت کرده و 4نفر نخست به عنوان نمایندگان استان شناخته شوند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس توضیح داد: از مجموع ثبت نام کنندگان هر شهرستان نفر اول که بیشترین رای را در استان اخذ کند به عنوان نماینده آن شهرستان انتخاب می‌شود.

وی افزود: البته کسب 20درصد از رای حوزه انتخاباتی مربوطه شرط انتخاب شدن کاندیداها برای ورود به مجلس است و صرف بالا بودن میزان رای در استان ملاک پذیرفته شدن نیست.

ورود چهره‌های شناخته شده و توانمند استان
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به تفاوت نوع انتخابات کنونی با استانی شهرستانی شدن عنوان کرد: در انتخابات کنونی هر کاندیدا فقط از حوزه انتخاباتی خود رای می‌گیرد، اما با استانی شدن، هر کاندیدا امکان کسب رای از کل استان را دارد و رای گیری در کل استان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در هر حوزه انتخاباتی هر فرد که با داشتن شرط 20درصد شهرستانی بیشترین میزان رای در استان را نیز اخذ کند به مجلس ورود پیدا می‌کند.

محمدی با بیان نقاط قوت شهرستانی_استانی شدن انتخابات ابراز کرد: ارتقای سطح نمایندگی و ورود چهره‌های شناخته شده و توانمند در سطح استان به مجلس از نقاط قوت این طرح است؛ با این طرح کیفیت نمایندگی و سطح نمایندگان منتخب افزایش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: داشتن نگاه عمده استانی و از بین رفتن بخشی نگری از دیگر ویژگی‌های مثبت این طرح است؛ چراکه نمایندگان از سطح استان رای اخذ کرده و نگاه عادلانه به تمام حوزه‌های استان خواهند داشت.

این مسئول اذعان کرد: هم اکنون نمایندگان شهرستان‌های استان برای کسب امتیاز بیشتر برای شهرستان خود تلاش می‌کنند، اما با استانی شدن افق دید نمایندگان استانی و ملی خواهد شد.

استانی شدن انتخابات سطح نمایندگی مجلس را ارتقا می‌دهد
وی تاکید کرد: عادلانه شدن نگاه نمایندگان و توجه به تمام حوزه‌های استان و پرهیز از معطوف کردن و تمرکز نگاه‌ها به حوزه‌ای خاص نیز از ویژگی‌های مثبت طرح استانی شدن است.

محمدی ادامه داد: استانی شدن افق دید و مباحث افزایش همگرایی و مشارکت در پیشبرد امور استان را در نمایندگان به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: هم اکنون در شهرستان‌ها و حوزه محدود جغرافیایی رسیدگی بهتر و ارتباط مردمی بیشتر است که با تحقق طرح شهرستانی_استانی شدن ممکن است این نوع ارتباطات نزدیک و تنگاتنگ کمرنگ شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ادامه داد: افزایش هزینه‌های انتخاباتی برای کاندیداها نیز یکی دیگر از ویژگی‌های تحقق این طرح است.

وی در پایان گفت: طرح شهرستانی_استانی شدن انتخابات در مجموع در ارتقای سطح مجلس مفید بوده و رای من به این طرح مثبت است.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان