۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل وقوع فروچاله‌های عظیم در فتح‌آباد بود
کد خبر: ۳۳۳۰۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل وقوع فروچاله‌های عظیم در فتح‌آباد بود

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: برخی از اراضی و دشت‌های قزوین در مناطق مختلف، در معرض خطر فروچاله‌های عظیم قرار دارد.

برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل وقوع فروچاله‌های عظیم در فتح‌آباد بود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ قدرت الله مهدیخانی روز گذشته(سه شنبه) در حاشیه بازدید از منطقه جنگلی حفاظت شده فتح آباد در بخش مرکزی بوئین زهرا اظهار کرد: بنا به گزارش اداره کل منابع طبیعی استان، ترک‌های بزرگ و عمیقی به شکل حلقوی و شعاعی به صورت ناگهانی در اراضی جنگل‌کاری شده فتح آباد رخ داده که طول آنها مجموعا" به حدود 3 کیلومتر رسیده و عمق آنها از چند سانتی متر تا چند 10 متر متغیر است.

وی افزود: در پی بازدید تخصصی از منطقه یاد شده و بررسی سازوکار ترک‌ها، پدیده فرونشست زمین در این منطقه مسجل و دستور نصب علایم هشدار و تمهیدات ایمنی جهت ورود افراد و احشام به این منطقه صادر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ادامه داد: این ترک‌ها در نتیجه افت آب و نشست سفره در مناطقی که برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی وجود دارد، رخ می‌دهد و با گذشت زمان و در صورت ادامه روند کاهش آب در سفره زیر زمینی ، به ریزش و ایجاد فروچاله‌های عمیق در منطقه منجر شده که دشت‌های قزوین، متاسفانه شاهد روند رو به رشد این پدیده، با سرعت بسیار زیاد است.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه ترک‌های ایجاد شده در فاصله‌ی کمتر از صد متری جاده اصلی رخ داده و با پیشروی به سمت زیرساخت‌ها و روستاهای اطراف، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برجا بگذارد.

مهدیخانی در پایان گفت: تنها راه جلوگیری از وقوع و گسترش پدیده فرونشست، که بیشتر دشت‌های ایران را با خطر جدی روبه رو ساخته، کنترل و محدود کردن برداشت آب از منابع زیر زمینی بوده که خوشبختانه در استان، اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان