۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ریسک نافرجام قلعه‌ نویی در مالزی
کد خبر: ۳۳۳۰۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ساعت: ۱۰:۱۲ ↗ لینک کوتاه

ایران در جام ملت‌ های آسیا ۲۰۰۷

ریسک نافرجام قلعه‌ نویی در مالزی

تیم ملی ایران در تنها دوره هدایت تیم ملی توسط قلعه‌نویی و با حاشیه‌های مختلف نتوانست ماجراجویی خود را در جام ملت‌های ۲۰۰۷ که در چهار کشور برگزار می‌شد تا بالاتر از مرحله یک‌هشتم نهایی ادامه دهد و حذف مقابل کره‌جنوبی در ضربات پنالتی باعث قهر طولانی سرمربی سابق استقلال با نیمکت تیم ملی شد.

ریسک نافرجام قلعه‌ نویی در مالزی
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین به نقل از ایسنا، جام ملت‌ های آسیا در سال ۲۰۰۷ در چهار کشور اندونزی، ویتنام، مالزی و تایلند برگزار شد و تیم ملی پس از خداحافظی برانکو، در حالی پا به این مسابقات می‌گذاشت که امیر قلعه‌ نویی را روی نیمکت خود می‌دید و بسیاری از ستاره‌های ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان قصد جبران نتایج این جام را در آسیا داشتند.

قهرمانی با استقلال، تضمین حضور امیر روی نیمکت تیم ملی با یک قهرمانی

ایران شکست خورده و نه چندان جذاب جام جهانی آلمان با خداحافظی برانکو به دنبال جبران مافات بود و جام ملت‌ها بهترین فرصت برای جبران ستاره‌هایی چون علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، رحمان رضایی و ... بود.

قهرمانی با استقلال در لیگ برتر باعث شد تا امیر قلعه‌نویی گزینه اصلی نیمکت تیمی باشد که با برانکو توانسته بود توفیقی در جهان کسب کند.

اصرار فدراسیون برای جایگزینی مربی ایرانی باعث شد تا قلعه‌نویی هدایت ایران را بر عهده بگیرد تا خودش را در تیم ملی هم اثبات کند البته جامی که برای نخستین و آخرین تجربه قلعه‌نویی خوش یمن نبود و سرمربی سابق استقلال و فعلی سپاهان برای همیشه از نیمکت تیم ملی دور شد.

مقتدر در دور مقدماتی

علی رغم هم‌گروهی با تیمی مثل کره جنوبی، تیم ملی توانست با ۱۴ امتیاز و کسب ۴ پیروزی و دو تساوی و بدون شکست راهی شرق دور شود.

سوریه و چین تایپه هم رقبای سرسختی نبودند تا کره‌جنوبی هم به همراه ایران راهی این مسابقات شود.

یک پیروزی و یک تساوی مقابل چشم بادامی‌ها باعث شد تا رقیب سنتی ایران به دنبال انتقام از شاگردان قلعه‌نویی باشد.

ترکیب عجیب تیم ملی

بازی نخست تیم ملی مقابل ازبکستان تعجب همه را برانگیخت. حضور طالب‌لو و رحمتی روی نیمکت، رودباریان را سنگربان اصلی دروازه‌ ایران کرد و فریدون زندی هم تبدیل به مدافع چپ تیم ملی شد.

نیمکت‌نشینی جواد کاظمیان آماده و علاقه خاص قلعه‌نویی به خطیبی و عنایتی باعث شد تا تیم ملی با سه مهاجم برابر رقبا حاضر شود.

وحید هاشمیان ضلع سوم خط هجومی تیم ملی بود که نتوانست درخشش خود در بازی‌های انتخابی و باشگاهی را در این مسابقات تکرار کند.

حذف از جام ملت‌ها بدون باخت

تیم ملی که بدون باخت و سربلند از مرحله مقدماتی بالا آمده بود، با تیم‌های ازبکستان، چین و مالزی میزبان، هم‌گروه شد.

در بازی اول، علی رغم گل به خودی زیبای رحمان رضایی، تیم ملی توانست به بازی برگردد و با ضربه سر جلال حسینی و فرار زیبای کاظمیان و شوت محکم این بازیکن سه امتیاز اول را به دست بیاورد.

در دیدار دوم، چینی‌ها دردسرساز شدند و تا دقیقه ۳۴ دو گل زیبا را وارد دروزاه رودباریان کردند اما باز هم بازگشت تیم قلعه‌نویی با کاشته فوق‌العاده زندی و ضربه سر نکونام باعث شد تا تیم ملی شکست‌ ناپذیری خود را در این دوره از مسابقات حفظ کند.

پس از آن هم مالزی مقابل ایران ظاهر شد که در دو بازی قبلی خود برابر چین و ازبکستان، ۱۰ گل خورده بود و حریف سرسختی محسوب نمی‌شد.

گل‌های نکونام و آندو تیم ملی را با ۷ امتیاز راهی دور بعد کرد تا باز هم دیدار سنتی آسیا بین ایران و کره‌جنوبی برگزار شود.

جنجال استقلالی‌ها قبل از یک چهارم

در تمرین پیش از دیدار با کره‌جنوبی، امیرحسین صادقی مدافع استقلال با یکی از بازیکنان تیم ملی به دلیل تکل خطرناک آن بازیکن درگیر می‌شود و قلعه‌نویی در تصمیمی قاطعانه مدافع آبی‌ها را از تیم اخراج می‌کند تا صادقی تنها غایب دیدار آخر ایران در مالزی باشد.

دیگر حاشیه تیم ملی در این دوره، آشپزهای ایرانی بودند که قلعه‌نویی با خود به جام ملت‌ها برده بود تا ریسک تفاوت غذای شرق آسیا را با مزاج ایرانی‌ها کاهش دهد.

فوتبال بازی کردن آشپزها در زمان تمرین تیم ملی باعث شده بود بازیکنان، پس از تمرین، غذاهای سرد شده مصرف کنند که این فریاد اعتراض شاگردان قلعه‌نویی را در آورده بود.

انتقام کره‌ از ایران با چاشنی ریسک نافرجام سرمربی

دوم شدن کره‌جنوبی در گروه چهارم، این تیم را بار دیگر برابر ایران قرار داد تا کره‌ای‌ها به دنبال انتقام از ایران باشند.

بر خلاف بازی‌های گذشته تیم قلعه‌نویی، ایران به جز یکی دو فرصت، نتوانست مانند سه بازی قبلی خود زهردار نشان دهد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود و استرس نیمکت دو تیم را فرا بگیرد.

تصمیم عجیب قلعه‌نویی در دقیقه ۱۱۹ باعث شد تا آخرین تعویض ایران را تا مدت‌ها کسی فراموش نکند. حسن رودباریان که در این جام ۳۸۷ دقیقه برای ایران به میدان رفته بود، جای خود را به طالب‌لویی بدهد که پنالتی‌گیر بودن خود را هم در لیگ و هم در تمرینات تیم ملی به قلعه‌نویی ثابت کرده بود البته دروازه‌بان ۲۵ ساله استقلال در این دوئل، مغلوب لی وون جائه، دروازه‌بان باتجربه چشم‌بادامی‌ها شد.

کاپیتان کره پنالتی‌های مهدی مهدوی‌کیا و رسول خطیبی را مهار کرد تا کره‌ای‌ها با از دست دادن تنها یک پنالتی از ۵ پنالتی خود مجوز حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا در سال ۲۰۰۷ را دریافت کنند.

در پایان این مسابقات عراق که پدیده جام لقب گرفته بود، توانست با شکست عربستان قهرمان شود و کره جنوبی هم با از پیش رو برداشتن ژاپن مدال برنز جام ملت‌های آسیا را دریافت کند.

حذف ایران باعث کنار رفتن قلعه‌نویی از نیمکت تیم ملی شد تا مدت‌ها کسی از وی خبری نداشته باشد.



انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان