۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نظام مهندسی قزوین به پرداخت جزای نقدی میلیاردی محکوم شد
کد خبر: ۳۳۳۰۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ساعت: ۱۷:۵ ↗ لینک کوتاه

با پیگیری‌های سایت خبری صبح قزوین؛

نظام مهندسی قزوین به پرداخت جزای نقدی میلیاردی محکوم شد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۸ میلیارد و پانصد میلیون ریالی نظام مهندسی ساختمان در قزوین خبر داد.

نظام مهندسی قزوین به پرداخت جزای نقدی میلیاردی محکوم شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ سال گذشته گزارشی در سایت خبری صبح قزوین مبنی بر تخلفات سازمان نظام مهندسی قزوین در حوزه افزایش غیرقانونی تعرفه‌های ساختمانی منتشر شد که شامل گلایه‌های شهروندان نسبت به این افزایش بی رویه بود.

در این گزارش آمده بود؛ سازمان نظام مهندسی استان قزوین با درجه بندی شهرها اقدام به افزایش صد درصدی قیمت خدمات مهندسی کرده است که این موضوع زمینه گلایه‌های زیادی را در بین مردم فراهم کرده است.

این سازمان از تاریخ 8/8/ 95 به رتبه‌بندی شهرها اقدام کرده است و براساس این مصوبه شهرهای قزوین، محمدیه، تاکستان، الوند و آبیک جزو شهرهای درجه یک قرار گرفته اند.

شهرهایی چون بوئین زهرا با جمعیت 122 هزار و 994 نفر، اقبالیه با 49 هزارنفر، محمودآباد با 20هزارنفر، نصرت آباد با 14 هزارنفر و شریفیه با 21 هزارنفر که تا چندی پیش جزء شهرهای درجه 4 بودند براساس مصوبه جدید نظام مهندسی جزو شهرهای درجه 2 محسوب می‌شوند.

شهرهای آوج، آبگرم، اسفرورین، دانسفهان، خاکعلی و نرجه و خرمدشت و ضیاءآباد که دارای جمعیتی کمتر از 10 هزارنفر هستند؛ در درجه بندی شهرهای جزو درجه سه قرار گرفته اند و براساس مصوبه تصویب شده کاردان‌های فنی ساختمان مجاز به ارائه خدمات در وزه شهرداری نیستند و پیش بینی می‌شود این موضوع زمینه ساز بیکاری بسیاری از اعضا خواهد شد.

هم اکنون شهرهایی مانند تاکستان و الوند و آبیک که قبلا جزو شهرهای درجه دو با نرخ خدمات 17200 تومان بود که امروز باید 28500 تومان محاسبه شوند.

شهرهای درجه دو مثل بوئین زهرا، اقبالیه، محمودآباد، بیدستان و نصرت آباد که شهر درجه سه بودند و قبلا با مبلغ 13200 ارائه خدمات می‌شد؛ هم اکنون باید با نرخ 21400 محاسبه شده و نصرت آباد و شریفیه که در حوزه نظارتی کاردان‌ها با ملبغ 8هزار تومان بود باید 21400 محاسبه شود.

در شهرهای درجه سه که قبلا جزو شهرهای درجه چهار بودند و در سازمان نظام کاردانی با نرخ 6500 تومان محاسبه می‌شد هم اکنون با نرخ 15700 توماند محاسبه می‌شود.

مسئولان نظام مهندسی معتقدند که تغییر درجه بندی شهرها میزان اشتغال‌زایی مهندسان را افزایش می‌دهد اما هم اکنون موج گلایه‌های مهندسان و مردم که در حوزه ساخت و ساز در حال فعالیت هستند با این درجه بندی‌ها ایجاد شده و سخن اصلی آنها این است که چگونه قشر کم درآمد می‌تواند از عهده هزینه‌های بالای نقشه و نظارت برآید؟ زیرا این شرایط فضا را به سمتی خواهد برد که زمینه ساز ساخت و سازهای غیرمجاز در حومه شهرها شود و مالکان پس از ساخت غیرمجاز با جریمه ای نلاچیز به حساب شهرداری پایان کار دریافت می‌کنند.

یکی از گلایه‌هایی که در این حوزه مطرح شده این است که چرا باید با شهری مثل قزوین که مرکز استان است و با جمعیت 596 هزار و 932 نفر با جمعیتی شهری مانند تاکستان با جمعیت تاکستان 172 هزار و 636 نفر و الوند 93 هزارنفر، آبیک 94 هزار و 536 نفر و محمدیه مقایسه شوند و جزو شهرهای درجه یک به شمار آیند؟

با انتشار این گزارش در سال گذشته و پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اداره تعزیرات حکومتی استان قزوین این پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و در شعبه تجدیدنظر نیز رای دادگاه بدوی تایید شد.

به تازگی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت 8 میلیارد و پانصد میلیون ریالی نظام مهندسی ساختمان در قزوین خبر داده است. 

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با انتشار خبری در این خصوص گفته است: پس از بررسی شکایات و انجام بازرسی در خصوص تخلف گرانفروشی (اخذ وجه مازاد بر تعرفه قانونی) نظام مهندسی ساختمان استان، پرونده ای در شعبه چهارم اداره کل تعزیرات قزوین تشکیل شد.

وی افزود: این شعبه با احضار نمایندگان نظام مهندسی ساختمان استان و بررسی اسناد و مدارک موجود تخلف انتسابی را محرز تشخیص داده و نظام مهندسی را به پرداخت 8 میلیارد و پانصد میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

رایگانی تصریح کرد: این رای پس از اعتراض در دیوان عدالت اداری به تائید رسید.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان