۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پشت پرده قهر وزیر بهداشت؛ برای یک مشت ریال
کد خبر: ۳۳۳۰۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ساعت: ۱۵:۵۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

پشت پرده قهر وزیر بهداشت؛ برای یک مشت ریال

روز گذشته خبر استعفای وزیر بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد و علت آن را دعوا بر سر بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۸ اظهار کردند.

پشت پرده قهر وزیر بهداشت؛ برای یک مشت ریال
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،روز گذشته خبر استعفای وزیر بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد و علت آن را دعوا بر سر بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۸ اظهار کردند. وزارت بهداشت مدعی شد که بودجه پیشنهادی برای این وزارتخانه کم است و همین موضوع سبب شد سازمان برنامه‌وبودجه جزئیاتی را از بودجه نجومی این وزارتخانه از محل‌های مختلف منتشر کند. آقای علی نوبخت نیز این وزارتخانه را متهم به پول‌پاشی کرده و می‌گوید: وزارت بهداشت‌ودرمان طی این مدت به‌دلیل عدم مدیریت منابع و رعایت نکردن قانون به ظاهر پول کم آورده است.

از هفته گذشته که بودجه سال ۹۸ توسط رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شد، بررسی‌ها و حرف‌وحدیث‌های زیادی پیرامون آن ایجاد شد. هر نهاد و وزارتخانه‌ای به‌دنبال کسب بودجه بیشتر برای اجرای برنامه‌های خود است. از وزیر ارتباطات گرفته تا وزیر آموزش‌وپرورش؛ وزارت بهداشت‌ودرمان هم به روال هر سال چانه‌زنی‌های خود را با دولت انجام داده است، اما گویی امسال همه چیز باب میل وزیر بهداشت پیش نرفته است.
روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از آقای الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس خبری مبنی‌بر استعفای وزیر بهداشت منتشر کرده که عضو کمیسیون بهداشت و درمان؛ از عدم پذیرش این استعفا از سوی رئیس‌جمهوری خبر داده است.

الیاس حضرتی دلیل این استعفای آقای قاضی‌زاده‌هاشمی را کاهش بودجه سلامت و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه‌وبودجه اظهار کرد. حضرتی گفت: «بنده از کانال‌های مختلفی پیگیری کردم که قاضی‌زاده‌هاشمی سه جلسه است که در جلسات هیأت دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده است.»

اما پس از منتشر شدن این اخبار، پیگیری‌های رسانه‌ها نشان داد که قاضی‌زاده‌هاشمی دو هفته پیش به‌دلیل بودجه سلامت برای سال ۹۸ به‌خصوص عدم تخصیص بودجه تصویب‌شده برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی، کتباً در نامه‌ای به آقای حسن روحانی رئیس‌جمهوری، استعفا کرده است. با گذشت ۱۵ روز از استعفای وزیر بهداشت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری تاکنون در این باره پاسخی به نامه استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی نداده است؛ اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تلاش کرده که با وساطت، موضوع را حل کند؛ اما وزیر بهداشت اصرار داشته که بودجه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی باید تأمین شود، اما آنچه بیش از هر چیزی توجه اطرافیان را به خود جلب کرد، حضور وزیر بهداشت طی دو هفته اخیر در این وزارتخانه است. گفتنی است در هفته اخیر نیز قاضی‌زاده سه‌سفر استانی به سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد داشته است و روز گذشته نیز در همایش طب عمومی شرکت کرده و سخنرانی مفصلی داشته است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و با رسانه‌ای شدن استعفای وزیر بهداشت و دعوای آن با سازمان برنامه‌وبودجه، علی نوبخت، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و برادر محمدباقر نوبخت اظهارات تندی را علیه وزارت بهداشت بیان کرد.

برادر پشت برادر درآمد

علی نوبخت گفته است: «‌وزارت بهداشت‌ودرمان طی این مدت به‌دلیل عدم مدیریت منابع و رعایت نکردن قانون به‌ظاهر پول کم آورده است، در صورتی که دولت ۱۰ درصد از منابع عمومی خود را صرف بخش سلامت کرده که این رقم در بسیاری از کشورها بسیار پایین‌تر از این حد است.»

نماینده مردم تهران افزود: «مسوولان مربوطه با وجود اختصاص ۱۰ درصد از منابع عمومی دولت به بخش سلامت هنوز ناراضی و شاکی هستند و بعضاً گفته شده برخی داروها تحت پوشش بیمه نیست و مسؤولان بیمه هم می‌گویند زیان انباشته از گذشته دارند و باید باز هم به آن‌ها بودجه داده شود. وزارت بهداشت‌ودرمان خود را مسؤول نمی‌داند و ایرادات خود را بر گردن سازمان برنامه‌وبودجه می‌اندازد. تاکنون بودجه بسیار بالایی در مقایسه با سایر نهادها و دستگاه‌های دیگر در کشور به بخش سلامت داده شده و اگر وزارت بهداشت می‌توانست همین رقم را مدیریت کند، حتی در بخش سلامت صرفه‌جویی هم انجام می‌شد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌افزاید: «در لایحه بودجه سال ۹۸ یک ردیف بودجه هم برای طرح تحول سلامت قرار داده شده که از دیدگاه بنده اضافه‌کاری است، البته هر اقدامی برای آرامش مردم حرکت درستی است، اما برای بخش سلامت نباید از چند جا پول دریافت شود، اکنون در تحریم هستیم و خزانه هم مشکل دارد، لذا باید بیشتر روی مدیریت اصولی کار شود. در صورت رعایت قانون و مدیریت اصولی توسط وزارت بهداشت مطمئناً یک سوم بودجه سلامت صرفه‌جویی می‌شود.»

نوبخت تأکید کرده است: «در بعضی زمینه‌ها در حوزه بهداشت شاهد پول‌پاشی هستیم، با اینکه سیستم اداری است و نه بهداشتی درمانی، به هیأت امنا هم پول‌هایی پرداخت می‌شود، در صورتی که هیأت امنا تحت نظارت دانشگاه‌ها هستند، اگر مدیریت منابع وجود نداشته باشد هرچه هم بودجه به این بخش اختصاص داده شود باز هم برایشان کم است.»

سازمان برنامه‌وبودجه لب به سخن گشود

در ادامه این جنجال‌ها بالاخره سازمان برنامه‌وبودجه نیز لب به سخن گشود و روابط عمومی این سازمان جزئیاتی را از بودجه نجومی وزارت بهداشت منتشر کرد. خانم مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌وبودجه کشور برخی ارقام بودجه‌ای بخش بهداشت و سلامت وزارت بهداشت را به‌شرح زیر اظهار کرده است:


۳.۲ برابر شدن اعتبارات بخش سلامت و بهداشت در دولت روحانی؛ در سال ۹۲ کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ به ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. وزارت بهداشت به‌تنهایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.

اعتبار ۶۳.۴ هزار میلیارد تومانی بخش سلامت در سال آینده و افزایش ۱۳ درصدی بودجه سلامت در سال ۹۸.

جزئیات بودجه ۳۶ هزار میلیاردی طرح تحول سلامت؛ در بخش دیگری از آمار بودجه‌ای مربوط به وزارت بهداشت آمده است: در ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای دقیقاً ۱۱ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان برای کمک به طرح تحول سلامت است که در سال ۹۷ این رقم ۱۰ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان بوده؛ این مبلغ جدای از منابع هدفمندی است و فقط مربوط به بودجه عمومی می‌شود و سرجمع ۲۱ هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی طرح‌های سلامت گنجانده شده است. مابه‌التفاوت رقم تا ۳۶ هزار میلیارد تومانی که مطرح است از محل ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد.


۳.۵ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد و حدود ۲۱.۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داریم که ۳.۵ میلیارد دلار معادل ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن برای دارو و تجهیزات است تا یارانه آن به مصرف‌کننده برسد.

در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که ۵۸ درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است، وزارت بهداشت به‌تنهایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.

این آمارها در حالی منتشر شد که همین چند روز پیش آقای علی‌اکبر حق‌دوست، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفته بود: «اگر رشد حدود ۲۰ درصدی بودجه وزارت بهداشت تصویب شود و حقوق کارکنان از جمله پزشکان و پرستاران هم ۲۰ درصد بیشتر شود، عمده رشد بودجه این وزارتخانه صرف حقوق پرسنل می‌شود.» آقای سعید نمکی، معاون اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه نیز به خبرنگار «ایرنا» گفته بود: «بودجه حوزه سلامت برای سال ۹۸ حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و بودجه سال ۹۷ حوزه سلامت حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.»

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه گفته است که از سال ۹۲ تاکنون بودجه نظام سلامت ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، در بودجه سال آینده برای وزارت بهداشت ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار منظور شده است. در ادامه این جنجال‌های رسانه‌ای آقای ایرج حریرچی، سخنگوی وزرات بهداشت در واکنش به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ گفت: «با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی، مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند. حمله به فردی که در جهت حل مشکلات مردم و کارکنان حوزه بهداشت و درمان تلاش شبانه‌روزی دارد، جوانمردانه نیست.‌»
 

آن روی سکه

آقای حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت برای سال ۹۸ می‌گوید: «درحال‌حاضر تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های ما دچار مشکل هستند. شما در نظر بگیرید مواد مصرفی و مایحتاج بیماران بستری و پرسنل بیمارستان تا چه اندازه افزایش قیمت داشته است. تا چند ماه پیش قیمت رب، گوشت، برنج و روغن یک چهارم این روزها بود و اکنون می‌بایست چهار برابر سال گذشته برای این موضوع هزینه کرد. این‌ها تنها بخشی از هزینه‌هایی است که برای یک بیمار می‌شود. حتی قیمت لباس و ملحفه مصرفی بیماران نیز گران‌تر شده است. موضوع دارو و تجهیزات پزشکی هم که برای همه عیان و آشکار است. تجهیزاتی که ما در سال گذشته با ارز ۳۸۰۰ تومانی خریدیم با تجهیزاتی که مدتی پیش با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده است، تفاوت قیمت بسیار چشمگیری داشته‌اند. این مواد هیچ‌یک در بودجه سال ۹۸ لحاظ نشده است و با این وجود مشکلات بیمارستان‌ها در سال آینده تشدید خواهد شد.»

نماینده مردم زاهدان می‌گوید: «بودجه کلان دولت برای حوزه سلامت حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ بیش از ۳۵ هزار میلیارد آن درآمدهای اختصاصی است که این درآمدهای اختصاصی هم به این معناست که بیمه‌ها می‌بایست آن را پرداخت کنند. بیمه‌ها هم که اکنون در پرداختی‌های خود بیش از ۱۰ ماه عقب هستند. این ۳۵ هزار میلیارد تومان پول نقد نیست و طلبی است که معمولاً دولت از بیمه‌ها دارد. بیمه‌ها هم که پولی پرداخت نمی‌کنند.»

با وجود اینکه دولت از محل صندوق توسعه ارزی دولت سه‌ونیم میلیون یورو به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است؛ اما همچنان وزیر بهداشت از کمبود این ردیف بودجه در لایحه پیشنهادی سال ۹۸ گلایه‌مند است. شهریاری در این‌باره می‌گوید: «اگرچه این مبلغ تخصیص داده شده است؛ اما هنوز به‌طور کامل وارد چرخه این حوزه نشده است و تأخیر در پرداخت آن نیز یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه است. از طرفی منابعی که برای بیماران خاص و نادر پیش‌بینی شده، بسیار کم است و متأسفانه جوابگوی آن‌ها نیست.»

نماینده مردم زاهدان ادامه می‌دهد: «بسیاری از خانوارها که یک بیمار خاص در خانه دارند توان پرداخت هزینه‌های درمان بیمارشان را ندارند و این موضوعی است که باید به آن رسیدگی کرد. متأسفانه سازمان برنامه‌وبودجه به ما اعلام کرده است که به‌دلیل اینکه در سال گذشته سه‌هزار میلیارد تومان اوراق پرداخت کرده‌ایم، آن را از این سه‌ونیم میلیون یورو کم خواهیم کرد! در حالی که این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.»

سازمان برنامه‌وبودجه برخورد جناحی می‌کند!

شهریاری می‌افزاید: «یکی دیگر از مشکلات حوزه سلامت این است که سازمان برنامه‌وبودجه گفته است که به جای وجه نقد به ما اوراق مشارکت می‌دهد. این در حالی است که ما نمی‌توانیم این اوراق را به جای حقوق و دستمزد به پزشک و پرستار و پرسنل بیمارستان بدهیم. با اینکه ما در بودجه سال گذشته تصویب کردیم که سه‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بازنشستگان بدهند؛ اما دولت آن را پرداخت نکرده است. به نظر می‌رسد سازمان برنامه‌وبودجه با حوزه سلامت جناحی برخورد می‌کند. در حالی‌که طرح تحول سلامت ویترین دولت روحانی در انتخابات بود و آن‌ها توانستند از این طرح بهره‌برداری سیاسی کنند؛ اما اکنون که دیگر انتخاباتی پیش رو ندارند مشکلات این حوزه را
پشت گوش می‌اندازند.»



انتهای پیام/1404
منبع: صبح نو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان