۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین «۹دی» تابلوی وفاداری ملت ایران به نظام و انقلاب
کد خبر: ۳۳۲۹۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۸ ساعت: ۱۱:۳۹ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد ۹ دی بررسی شد؛

«۹دی» تابلوی وفاداری ملت ایران به نظام و انقلاب

حماسه ۹دی تابلوی وفاداری مردم به انقلاب و رهبری است و توطئه‌ای که حتی نیروهای امنیتی و نهادهای نظارتی پیش‌بینی نکرده بودند توسط مردم خنثی شد.

«۹دی» تابلوی وفاداری ملت ایران به نظام و انقلاب
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، برخی وقایع است که هیچگاه نه از دل تاریخ و نه از یادها و خاطره‌ها فراموش می‌شود بلکه زنده و پویا به راه خود ادامه می‌دهد و روز به روز با ابعاد تازه‌تری نمایان می‌شود.

حماسه ۹دی یکی از وقایع بی نظیری است که ملت ایران با حضور محکم در صحنه و با اراده قوی در دی ماه سال ۱۳۸۸ در پاسخ به دشمنان به ثبت رساندند.

شاید دشمن توانست مدت زمانی را با دست نشانده‌های خود و غفلت عده اندکی در خیابان‌های کشور جولان دهد اما ملت آگاه و با بصیرت ایران مثل همیشه در زمان مناسب با حضور حداکثری در صحنه به این جولان‌های بی‌رمق خاتمه دادند.

مردم ایران با پیروی از رهنومدهای مقام معظم رهبری و با پایبندی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی راه اصلی را در پیش گرفتند و در پاسخی محکم اعلام کردند که همواره پشتیبان ولایت فقیه و انقلاب اسلامی هستند و اجازه دخالت و زیاده خواهی به استکبار و دشمنان نخواهند داد.

با فرا رسیدن این ایام فرصت را غنیمت شمردیم تا با برگزاری میزگردی در پایگاه خبری شاخص، با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان به ابعاد مختلف حماسه ۹دی و تهدیدها و فرصت‌های پیش رو بپردازیم.

حمید غفاری کارشناس مسائل سیاسی، حجت الاسلام مهدی احمدی تهیه کننده تلویزیون و امیرعلی رضایی پیشکسوت رسانه و سردبیر نسیم قزوین میهمانان این میزگرد بودند.

در ابتدای جلسه به ریشه‎ها و علت‌ها پیدایش فتنه ۸۸ و حماسه ۹دی پرداختیم؛

انتخابات سال ۱۳۸۸در دنیا سابقه نداشت
رضایی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم موضوع ۹دی را بررسی کنیم باید برگردیم به عقب و ببینیم که علت پیدایش ۹دی چه بود؟

وی افزود: انتخابات سال ۱۳۸۸در دنیا سابقه نداشت چون حضور ۸۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران زمانی اتفاق افتاد که در کشورهای متمدن دنیا که شعار دموکراسی سر می‌دهند، شاهد حضور ۳۵تا۴۰درصدی مردم برای انتخابات بودیم.

این فعال رسانه ادامه داد: این حضور دشمن شکن در انتخابات ۱۳۸۸ برای دشمن قابل هضم نبود و بنا را بر این گذاشت که این انتخابات را به کام مردم تلخ کند و با یارگیری از جبهه وادادگان و خود فروختگان و جبهه‌ای که افکار غرب‌گرا داشت، توانست این اهداف را عملیاتی کند و باعث ۸ ماه ناآرامی در کشور شد که خسارت‌هایی را به دنبال داشت.

انتخابات سال ۸۸ آزاد و قانونی و با حضور همه سلیقه‌ها شکل گرفت
حجت الاسلام احمدی در پاسخ به این مسئله تشریح کرد: در سال ۱۳۸۸ یک اتفاق بی‌نظیری را در عرصه مردم سالاری دینی شاهد بودیم که حضور بی سابقه مردم در انتخابات بود.

وی افزود: در واقع در سال ۱۳۸۸ بعد از انتخابات باید جشن یک مشارکت حداکثری و بی نظیری را به نظاره می‌نشستیم اما دشمن از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده بود که این جشن ملی و انقلابی مردم را به یک خسارت بزرگ تبدیل کند که هنوز هم تحت تاثیر آن در عرصه سیاسی، فرهنگی و بین المللی هستیم.

این تهیه کننده تلویزیون بیان کرد: انتخابات سال ۸۸ آزاد و قانونی و با حضور همه سلیقه‌ها شکل گرفت و مردم از ابتدایی‌ترین ساعات در صف‌های رای‌گیری بودند و حضور بی‌نظیری بود اما دشمن هم در کمین نشسته بود تا لحظات شیرین و شادی بخش پیروزی ما را به نقاط ضعف تبدیل کند.

احمدی ابراز کرد: یکی از عوامل ایجاد فتنه ۸۸ نقشه پیچیده و از پیش تعیین شده دشمن بود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بود که از همه عواملی که در این انتخابات عظیم نقش داشتند در راستای اهداف خود استفاده کند.

وی عنوان کرد: دشمن می‌خواست حضور مردم را در پای صندوق‌های رای به چالش تبدیل کند و تنش سلیقه‌ای که خیلی هم در انتخابات طبیعی است را به صورت عریان‌تر و چالشی‌تر به صحنه بکشد که درواقع یارگیری دشمن ازعوامل اصلی این مشارکت حداکثری بود.

این تهیه کننده تلویزیون افزود: عامل دوم در پیدایش وقایع سال ۸۸ استفاده از غفلت مسئولین بود که درگیر انتخابات بودند و سومین عامل هم همراه کردن مردمی بود که یکسری خواسته‌هایی داشتند که اگر پاسخ داده می‌شد کار به فتنه و آشوب نمی‎رسید اما دشمت این مطالبات را به کف خیابان کشید.

قیام ۹دی یک انقلاب در دل انقلاب بود
غفاری در ادامه ابراز کرد: قیام ۹دی درواقع به نوعی یک انقلاب در دل انقلاب بود؛ مردم دو حرکت بزرگ انجام دادند که یکی در عرصه حضور در انتخابات و یکی هم در عرصه حضور در برابر فتنه بود و این دو حرکت هر دو به واسطه مردم و با هدایت رهبر انقلاب اسلامی صورت گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اما نفس حرکت ۹دی انقلابی بود و این نشان داد که با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اما مردم ما از صحنه انقلاب دور نشدند و هنوز انقلابی حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: اما چهره‌های سیاسی واداده ما نگاهشان انقلابی نبود و علت این که در این حرکت سیاسیون شکست خوردند برای این بود که نگاه انقلابی نداشتند و مردم را انقلابی نمی‌بینند.

غفاری ابراز کرد: ریشه‌های ۹دی و فتنه ۸۸ یک ریشه به‌الساعه نبود که متعلق به همان سال باشد چراکه از ابتدای انقلاب دشمن برای ما فتنه سازی کرد و هدف اصلی هم از فتنه‌ها سرنگونی نظام بود و هنوز هم وجود دارد؛ اکنون هم استمرار فتنه ۸۸ را در سال ۹۶ می‌بینیم و استمرار حرکت ۹دی را در حرکت مردم در وقایع دی ماه سال ۹۶ مشاهده می‌کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: عوامل تشکیل دهنده فتنه‌ها در دو بخش درون مرزی و برون مرزی قابل تقسیم است؛ در بیرون از مرزها دشمنان اصلی ما یک مثلث سه ضلعی متشکل از استکبار، صهیونیست و وهابیت است که همین سه ضلع همیشه فعال هستند.

وی تصریح کرد: اما عمده عوامل فتنه در درون نظام یک مثلث دیگر است که یک راس آن را تفکر ملی گرایی تشکیل می‎دهد و تفکر دیگر لیبرالیسم است و نگاه به غرب که می‌گویند؛ مدیریت کشور را باید به غرب بدهیم و جیره خوار غرب باشیم و در تمام صحنه‌های انقلاب این نگاه وجود داشته و هنوز هم دیده می‌شود.

غفاری اضافه کرد: در همین دهه اخیر و بعد از فتنه ۸۸ فعالیت جریان لیبرالیسم به مراتب قوی‌تر از سال ۸۸ است و تمام نیروهای خود را برای انحراف انقلاب از مسیر خود قرار داده‌اند و با امکانات خود نظام این هدف را دنبال می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: جراین سوم در ایجاد فتنه نقاق است که بیکار نمانده و در برهه‌های مختلف پرچمشان را بالا می‌گیرند و در پشت چهره‌ها می‌ایستند و اهداف خود را اجرایی می‌کنند.

بصیرت مردم در سال۸۸ به‎روز شد
در ادامه این میزگرد به دستاوردهای ۹دی پرداختیم که این مسئله با پاسخ حجت‌الاسلام احمدی آغاز شد که اظهار کرد: حدود ۷ماه کشور در سال۸۸ دچار تلاطم و فتنه بود و مقام معظم رهبری با حوصله و صبر انقلابی می‌خواستند مردم با ماهیت فتنه گران آشنا شوند و مسئولین خود را پیدا کنند.

وی افزود: حدود ۱۳میلیون نفر در رقابتی سالم به آقای موسوی رای داده بودند اما در طی این مدت که کشور دچار چالش شد بیشتر آن‌ها ابراز پشیمانی کردند و گفتند؛ ما فکر می‌کردیم با رای به موسوی خواسته‌های ما برآورده می‌شود اما اینگونه نشد و این فرد مورد نظر ما نبود، و عده‌ای در این فتنه باقی مانند که از پایه و اساس ضد نظام وانقلاب بودند.

این کارشناس ابراز کرد: حدود ۷ ماه بر بصیرت مردم افزوده شد و رابطه خود را با انقلاب، ولایت، خط امام و رهبری و شهدا بازسازی کردند و این یک فرصت بی‌نظیر بود و بسیار ارزشمند شد چراکه انقلاب از آن چالش به وجود آمده بهره‌برداری کرد و خود را برای دوره بلندمدتی بیمه کرد.

احمدی یادآور شد: نمونه کوچک دستاورد ۹دی را در وقایع دی ماه سال گذشته دیدیم که فتنه گران دست به کار شده بودند اما خود مردم با بصیرت و آمادگی فتنه‌ها را خاموش کردند درواقع دستاورد مهم ۹دی تجدید عهد مردم با انقلاب، حاکمیت، اسلام، ولایت فقیه و آموزه‌های انقلاب اسلامی بود.

حماسه ۹دی تابلوی وفاداری مردم به انقلاب و رهبری است
رضایی در ادامه اظهار کرد: حماسه ۹دی تابلوی وفاداری مردم به انقلاب و رهبری است و توطئه‌ای که حتی نیروهای امنیتی و نهادهای نظارتی پیش‌بینی نکرده بودند توسط مردم خنثی شد.

وی افزود: دستاورد مهمی که ۹دی داشت بازگشت انقلاب به دامن خود مردم و رهبری بود؛ دشمن فکر می کرد توانسته در خلال دروغ‌ها و تشویش‌هایی که صورت گرفت بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کند اما ۹دی ثابت کرد که مردم انقلاب را مانند فرزند خود دوست دارند و هیچ فاصله‌ای بین مردم و انقلاب نیست.

این پیشکسوت رسانه افزود: حضور مردم در ۹دی با همه حضورها متفاوت بود چراکه سیل خروشان مردم به خیابان آمد و فرصت را از دشمن گرفت؛ در دو برهه از زمان اعتقادات تاثیر سیاسی داشتند، محرم بود که جرقه پیروزی انقلاب را زد و توهین به مقدسات و عاشورا بود که جرقه حضور مردم در ۹دی را ایجاد کرد.

رضایی تصریح کرد: این انسجام و حضور مردم انقلاب اسلامی را بیمه کرد و باعث شد که دشمن خیال واهی نکند که این انقلاب مورد نظر مردم نیست و از آن فاصله گرفته‌اند.

غفاری اظهار کرد: قیام ۹دی نشان دهنده بالاتر رفتن سطح بصیرت مردم و شناخت چهره نفاق و جریان نفوذ در درون نظام بود و مردم به این نتیجه رسیدند که به هیچ وجه به خنده دشمن اعتماد نکنند و خود باید مراقب و مخافظ انقلاب باشند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اتصال به خط امامت و ولایت یک پیامد بسیار مهم در حماسه ۹دی بود که همچنان در برهه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

بررسی فتنه‌ها و تهدیدهای پیش رو از دیگر مسائلی بود که در این میزگرد مورد بحث قرار گرفت؛

تبعات پیمان نامه‌های برجام آثار خود را نمایان کرده است
غفاری در این حوزه اظهار کرد: دشمن در دراز مدت بحث استحاله نظام را مدنظر دارد؛ دشمن در جنگ سخت با ایران شکست خورد و تئوری غرب این بود که باید از طریق مردم نظام انقلاب اسلامی را ساقط کنیم و متاسفانه در اجرای این طرح عوامل داخلی و نفوذی نقش بسیار زیادی ایفا کردند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آنچه که در دی ماه ۹۶ باعث شد جریان خفیفی از مردم تحریک شوند و فریب بخورند به جریان نفاق و غرب گرا برمی‌گردد خوشبختانه مردم بصیر ما خیلی زود فهمیدند تمام این نقشه‌ها فریبی است تا آن‌ها را در برابر نظام قرار دهند.

وی افزود: روز به روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود و بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها تهدیدهایی است که دشمن اجرا می‌کند اما مردم ما به این حد از بصیرت رسیدند که برای حفظ نظام شدیدترین فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند.

غفاری ابراز کرد: تبعات پیمان نامه‌های برجام از جمله FATF اکنون آثار خود را نمایان کرده است و در درازمدت تهدید جدی برای ما مطرح هستند و نباید از آن غافل شویم؛ متاسفانه به جهت اینکه قدرت سیاسی و اجرایی در دست جریان غرب گرا و لیبرال قرار دارد روی این مسئله به شدت کار می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: بودجه دفاعی کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است این چه مفهومی دارد؟ یعنی آن چیزی که دشمن می‌گفت ایران باید در بحث تسلیحات متوقف شود ما داریم با دست خودمان اجرا می‌کنیم.

وی عنوان کرد: قدرت نظامی ایران آثار خود را نشان داده و اسرائیل جرات تعرض بیرون‌ از مرزهای خود را ندارد و عربستان و امریکا به وحشت افتاده است و آن وقت ما با دست خود بودجه دفاعی را محدود می‌کنیم و این به دست یک جریان مخفی اجرا می‌شود و همچنین بر روی نسل جوان کار می‌کنند که تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

غفلت مسئولین از معیشت مردم بزرگترین تهدید است
رضایی اظهار کرد: نظام انقلاب اسلامی یک موجود زنده است و هر روز تاثیر خود را بر جهان دارد و بر دامنه اهداف آن افزوده می‌شود؛ برای رهایی مسلمین جهان، تفکر جهادی ما تا آن طرف مرزها رفته و در مقابل مستکبران می‌جنگد.

وی افزود: دشمن بیکار ننشسته و کشور را با تهدیدها روبه رو می‌کند اما آنچه که امروز به عنوان تهدید برای نظام است؛ به نظر من محور خارجی ندارد بلکه محور داخلی دارد و غفلت مسئولین از معیشت مردم بزرگترین تهدید است که اکنون در داخل کشور با آن مواجه هستیم.

سردبیر نشریه نسیم قزوین خاطرنشان کرد: منشور انقلاب ما بر اساس خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین جهان و عینیت بخشی به حاکمیت اسلام بنیان گذاری شده است اما متاسفانه با تجمل گرایی که برخی مسئولین دارند و خدانترسی و غفلت که برخی نمایندگان و مسئولین به آن مبتلا شدند عملا می‌بینیم که حاکمیت اسلام در کشور رخت می‌بندد.

وی افزود: البته بصیرت مردم بالا است و نباید با تهدیدهای خارجی خلط کنیم اما باید هوشیار باشیم چراکه غفلت مسئولین دامنه را برای اعتراضات معیشتی و صنفی باز می‌کند؛ اگر ما دوباره به اهداف انقلاب و فرامین و منشورهای حضرت امام(ره) برگردیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه در زمان انتخابات مردم به سفره‌ها و وعده‌های کاندیداها رای می‌دهند و این خود مردم هستند که زمینه پیدایش مدیری را در مسندی فراهم می‌کنند و باید روشن‌گری کنیم که مردم دچار اشتباهات نشوند.

وی افزود: انقلاب ما از تهدیدهای خارجی مصون مانده و اکنون استکبار به سرکردگی امریکا و یهود به بن بست خورده است و در کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند حقوق مردم در کف خیابان نقض می‌شود.

عمل نکردن مسئولین به وظایف خود تهدید بزرگی است
احمدی در ادامه اظهار کرد: در طول این ۴۰سال بحران‌هایی را پشت سر گذاشتیم و ولایت پذیری مردم ما را از این گردنه‌های سخت و وحشتناک به سلامت عبور داده است؛ تهاجم فرهنگی، اقتصادی و رسانه‌ای همواره انقلاب و نظام را تهدید می‌کند.

وی افزود: امروز دشمن با فشارهای اقتصادی اقشار سطوح پایین درآمدی جامعه را هدف گرفته است و می‌خواهند مردم را ناراضی و خسته کند و متاسفانه کسانی که دست‌اندرکار رفع مشکلات مردم هستند در این چندماه عملکرد خوبی را از خود نشان ندادند.

تهیه کننده تلویزیون عنوان کرد: عمل نکردن مسئولین به وظایف خود و ایجاد نارضایتی در مردم تهدید بزرگی است؛ مردم خواسته های به حق معیشتی دارند و ما کشوری برخوردار هستیم و می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی مشکلات را رفع کنیم.

وی ادامه داد: ما از فروردین دچار مشکلات اقتصادی شدیم در حالی که تحریم‌ها از آبان ماه شروع شد.

احمدی تصریح کرد: فتنه‌های جدید قطعا پیچیده‌تر است چراکه اعتقادات، معیشت و امنیت مردم را هدف می‌گیرد و اگر ترس در مردم ایجاد شود تصمیم‌گیری برایشان سخت می‌شود وظیفه حاکمیت است که آرامش را برای مردم ایجاد کند تا در مواقع بحرانی درست تصمیم بگیرند.

مردم و مسئولین دو بازوی بزرگ نظام و انقلاب هستند که اگر هر کدام به وظایف خود به خوبی عمل کنند بدون شک کشور و نظام در برابر فتنه‌ها و تهدیدهای دشمن استوار خواهد شد که این موضوع و اینکه مردم و مسئولین چه وظایفی بر عهده دارند؟ آخرین محوری بود که در میزگرد مورد بحث قرار گرفت.

مسئولین باید شکل تاکتیکی را به خود بگیرند
حجت الاسلام احمدی در این باره اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ اتاق جنگ از وزارت دفاع امریکا به وزارت اقتصاد امریکا منتقل شده است، این در حالی است که چنین تغییری را در دولت خودمان نمی‌بینیم و بودجه هم نشان می‌دهد که برای سال ۹۸ هم چنین تغییر و تحولی را در دستور کار ندارند.

وی افزود: مسئولین باید شکل تاکتیکی را به خود بگیرند و مردم هم وظایفی دارند که به خوبی عمل می‌کنند؛ بصیرت و ایمان مردم باید همواره به‌روز و تقویت شود و نباید تحت تاثیر جوسازی‌های فضای مجازی قرار گیرند و باید جلو شایعات مخرب را بگیرند.

تهیه کننده تلویزیون گفت: مردم تحت تاثیر تبلیغات در انتخابات قرار نگیرند و به مسئولینی که با صداقت با آن‌ها رفتار می‌کنند رای دهند و باید در زمان انتخابات به کسانی که هزینه‌های کلان می‌کنند به عنوان ضدارزش نگاه کرد.

احمدی بیان کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران به خواست و پشتوانه مردم امروز در منطقه ایجاد شده است و نباید ناملایمات را به حساب اصل نظام و انقلاب بگذارند

سرمایه‌داری و تجملات باعث سلب اعتماد شده است
رضایی اظهار کرد: مردم دیگر از شعار خسته شدند و مسئولین باید عملگرا باشند و باید تفکر ناب انقلابی نشات گرفته از منش امام راحل به معنای دولت انقلابی دوباره روی کار بیاید.

وی افزود: متاسفانه نظام ما از آنجایی آسیب پذیر شده است که مسئولین انقلابی بودن را فراموش کردند و به سمت سرمایه‌داری و تجملات رفتند شدند و این باعث سلب اعتماد مردم شده است و این می‌تواند زمینه‌های تهدید را به وجود بیاورد.

سردبیر نشریه نسیم قزوین با اشاره به وظایف مردم گفت: هیچ تحولی بدون اراده مردم صورت نمی‌گیرد اگر مردم بخواهند می‌توانند نماینده‌ و مسئولی را در تراز انقلاب و جمهوری اسلامی انتخاب کنند و مردم باید مطالبه‌گری را در دستور کار خود قرا دهند.

رضایی با بیان اینکه باید از ملاحظه‌کاری‌ها دوری کنیم، افزود: رسانه‌ها باید دست به افشاگری و روشنگری بزنند و نگذارند حیاط خلوت مسئولین که فساد خیز است شکل گیرد و مردم هم با پیروی از خط انقلاب زمینه پیدایش این مبارزه را ایجاد کنند.

پیشکسوت عرصه مطبوعات ابراز کرد: یکی از تهدیدهایی که غفلت کردیم آسیب پذیری اعتقادی است و دشمن کار می‌کند تا دین را در مردم تضعیف و بی‌مبالاتی برخی مسئولین را بر عهده دین بگذارد که باید از علما و حوزه علمیه بخواهیم که قدرت اجرایی دین اسلام را بیشتر برای مردم تشریح کنند و کارایی دین را به اثبات برسانند.

غفاری اظهار کرد: امروز مسئولین باید به جای حرف و شعار کار کنند؛ در طول این ۶سال دولت آقای روحانی فقط شعار شنیدیم؛ مسئولین باید سفره مردم را بزرگتر کنند و اجازه دهند مردم به جای نگرانی‌های معیشتی بتوانند در آرامش فکر کرده و تصمیم بگیرند.

وی افزود: متاسفانه کوچک شدن سفره‌ها باعث شده که مردم فرصتی برای فکر و اندیشیدن نداشته باشند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان