۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۷دی ماه نقطه عطف فعالیت‌های انقلابی قزوین بود/ تداعی و تحلیل حوادث تاریخی مانع از انحراف می‌شود
کد خبر: ۳۳۲۹۵۹ نویسنده: محمدحسین شفیعی‌ها تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۷ ساعت: ۱۲:۱۴ ↗ لینک کوتاه

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی قزوین:

۷دی ماه نقطه عطف فعالیت‌های انقلابی قزوین بود/ تداعی و تحلیل حوادث تاریخی مانع از انحراف می‌شود

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی قزوین گفت: ۷دی نقطه عطف حضور مردم در عرصه انقلاب و مبارزه با رژیم شاه بود و مظلومیت مردم را در سطح بین المللی بازتاب داد.

 ۷دی ماه نقطه عطف فعالیت‌های انقلابی قزوین بود/ تداعی و تحلیل حوادث تاریخی مانع از انحراف می‌شود
محمدحسین شفیعی‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین اظهار کرد: مردم قزوین همواره در مبارزات انقلابی حضوری فعال داشتند، اما ۷دی نقطه عطف حضور مردم در عرصه انقلاب و مبارزه با رژیم شاه بود، ارتش شاه در آن روز برای مقابله با حضور مردم، آنان را به خاک و خون کشید.

وی ادامه داد: حادثه ۷دی قزوین در زمان اوج گیری و نزدیک به پیروزی انقلاببه خاطر کشتار کودکان در بعد داخلی و بین المللی بازتاب گسترده پیدا کرد و به سهم خود توانست در آشکار ساختن مظلومیت مردم ما در سطح بین المللی تاثیر گذار باشد.

رئیس حزب مؤتلفه اسلامی ابراز کرد: در آن زمان نمایندگانی از مجامع بین المللی در قزوین حضور پیدا کردند تا ابعاد حادثه را بررسی کنند، شاید از نظر کمی بزرگ نبود ولی از لحاظ کیفیت تاثیر گسترده‌ای داشت.

وی عنوان کرد: بخش عمده آگاهسازی به عهده مسئولین سیاسی، فرهنگی و هنری است؛ به این منظور مسئولین باید چنین حوادث تاریخی را به اشکال مختلف یادآوری و بازتاب دهند، چراکه حادثه در طول زمان از ذهن‌ها پاک می‌شود و نسل جدید نیز آن زمان را درک نکرده‌اند.

این مسئول افزود: مسئولین باید نقاط عطف تاریخ انقلاب را در قالب، کتاب، نوشته، خاطره، تاریخ شفاهی، شعر و فیلم سازی در زمان‌های مختلف به مردم ارائه دهند تا آن حوادث در ذهن مردم ماندگار شود.

وی تاکید کرد: مسئولین و دستگاه‌های مربوطه می‌توانند مکلف باشند هر سال چند اثر جدید ارائه دهند، در‌واقع این به عهده حاکمیت است که حوادث مهم را به روش‌های مختلف در ذهن‌ها ماندگار کند.

شفیعی‌ها عنوان کرد: در هر زمان ابزارهای جدیدی بوجود می‌آید که استفاده از آن‌ها می‌تواند در رسیدن به هدف مورد نظر بسیار راهگشا باشد؛ چراکه نمی‌توان انتظار داشت با مدل‌های قدیم به اهداف رسید بلکه باید از ابزار و امکانات استفاده کرد.

وی ادامه داد: شاید یکی از ضعف‌ها کمبود امکانات سمعی و بصری بود که در نتیجه آن فیلم‌های مستند باقی مانده از آن زمان کم و نادر است، بنابراین حوادث تاریخی با امکانات امروزی قابل احیا و بازتاب است.

رئیس حزب مؤتلفه اسلامی درباره ضرورت بازخوانی حوادث تاریخ انقلاب اظهار کرد: فرزندان و نسل‌های جدید باید بدانند که چه پیشینه حکومتی در این جامعه وجود داشته و با مردم چه برخوردی شده، در واقع بازخوانی علل و انگیزه‌های انقلاب که یکی از آن‌ها حادثه ۷دی در استان است ضرورت دارد.

وی ادامه داد: یادآوری و زنده نگه داشتن حوادث انقلاب موجب درک بهتر و روشن‌تر فلسفه انقلاب برای نسل جدید است و یکی از ثمرات خوب آن ایجاد انگیزه برای مطالعه وضعیت جامعه دوران ستم شاهی است که قدردانی نسبت به وضعیت موجود از جمله نتایج این آگاهی خواهد بود.

شفیعی‌ها عنوان کرد: پیگیری و تلاش برای رفع ایرادهای کنونی نیز یکی دیگر از نتایج مطالعه و آگاهی از حوادث تاریخی است؛ لازمه جلوگیری از انحراف و به خطر افتادن، تداعی یادآوری، تحلیل و شفاف سازی مداوم گذشته است.

وی در پایان گفت: در‌واقع شفاف سازی حوادث گذشته پیشرفت و روبه جلو بودن وضعیت فعلی را به دنبال خواهد داشت و علی‌رغم تلخ بودن برای نسل گذشته و جدید ارزشمند خواهد بود، زیرا حوادث گذشته است که با آگاهسازی، افراد را برای حرکات و تصمیمات جدید آماده می‌کند.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان