۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین توجه به جایگاه شب در متون دین از شب یلدا فرصت عظیم‌تری خواهد ساخت
کد خبر: ۳۳۲۸۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۳۰ ساعت: ۱۴:۷ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

توجه به جایگاه شب در متون دین از شب یلدا فرصت عظیم‌تری خواهد ساخت

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: توجه به جایگاه شب در متون دین از شب یلدا فرصت عظیم‌تری خواهد ساخت.

 توجه به جایگاه شب در متون دین از شب یلدا فرصت عظیم‌تری خواهد ساخت
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های این هفته نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می شود، به شب یلدا اشاره کرد و با بیان اینکه شب یلدا می تواند برای ما فرصت و یا تهدید باشد، اظهار کرد: در قرآن و روایات توجه و التفات بسیاری به شب شده است که شب، فرصت معنوی به شمار می آید و قدر آن را بدانید.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید شب را برای آرامش، آسایش و راحتی شما قرار داده ایم و اگر بخواهیم عبادت درستی نیز انجام دهیم باید در آرامش و آسایش باشد و اگر از فرصت شب استفاده کنیم دین ما محکم می شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در آیات قرآن آمده است خداوند شب را برای انسان به منزله لباس قرار داده است و همانطور که لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می کند، شب نیز برای شما برکات بسیاری به همراه دارد.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: خداوند می فرماید اگر شب و روز با یکدیگر هماهنگ نمی شدند و جهان به گونه ای آفریده نمی شد که بخشی از آن روز و بخشی دیگر شب باشد، زمین قابل سکونت نبود و موجود زنده ای در آن نمی توانست زندگی کند.

وی با بیان اینکه خداوند در موارد مختلف به شب سوگند یاد کرده است، خاطرنشان کرد: خداوند به لحظه لحظه شب سوگند یاد کرده است تا ما نیز برای آن اهمیت قائل شویم و شب را به خوبی درک کنیم.

عابدینی ابراز کرد: علم نجوم در میان دانشمندان اسلامی جایگاه و رشد ویژه داشته است و دیگر کشورها از بلاد اسلامی این علم را فراگرفتند و این مهم بخاطر اهمیت ویژه شب، ستاره، ماه و خورشید در متون دینی است.

خطیب جمعه قزوین افزود: علمای ما بخاطر اهمیتی که خداوند برای شب، ستاره، ماه و خورشید قائل بوده و به آنها سوگند یاد کرده است، از دانشمندان می خواستند تا به کشف بیشتر آنها روی بیاورند و به همین خاطر علم نجوم جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان پیدا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: ستارگان آسمان براساس بی نظمی به وجود نیامده اند بلکه طبق یک مهندسی الهی چینش شده اند، این قدرت خدای متعال است که هرچیزی سرجای خود قرار دارد اگر ذره ای از این آفرینش جابجا شود گویا همه چیز فروخواهد ریخت، این موضوع نشان از نظم، دقت و هماهنگی آفرینش الهی است.

امام جمعه قزوین افزود: نظم و دقت جهان هستی به حدی است که امروز دانشمندان به خوبی می توانند محاسبه کنند که ۶۰۰ سال بعد کسوف یا خسوفی رخ می دهد و این دقت و آفرینش حیرت انگیز است، خدای متعال در قرآن می گوید در نظم و آفرینش جهان مطالعه کنید و شما نمی توانید هیچ خلل و سستی در آن پیدا کنید.

وی عنوان کرد: اگر در تمام کهکشان ها رصد کنیم نمی توان کوچکترین مشکلی پیدا کرد، امروز که دانشمندان درحال کاوش جهان هستی هستند تابحال نتوانسته اند ذره ای سستی و ضعف در آفرینش پیدا کرده و ایرادی به مهندسی و معماری خداوند وارد کنند.

عابدینی با بیان اینکه «شب» یک فرصت برای بندگان خداست، گفت: اگر انسان ها شب را به لهو و لعب و کار ناپسند بگذراند این فرصت شب به تهدید بدل می شود و این فرصت از دست خواهد رفت، قرآن برای استفاده از نعمت شب سفارش به نمازشب می کند برای اینکه سرمایه زندگی ما در طول روز افزایش یابد.

خطیب نماز جمعه قزوین ادامه داد: ذکر شبانه و خلوت با خدا پشتوانه زندگی روز ماست، اگر ما با خدا خلوت کردیم با مردم مهربان و خوش رفتار می شویم و امین آنها خواهیم بود، دنیاپرستی از ما دور می شود و این نگاه تبدیل کردن تهدید به فرصت خواهد بود.

وی اضافه کرد: در روایت آمده است اگر می خواهید به جایگاه والایی دست پیدا کنید باید خلوت شبانه با خدا داشته باشید و عبادت و بندگی خدای متعال را از دست ندهید تا به مقام محمود دست پیدا کنید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: زمانی که خداوند سیره بندگان صالح، مومن و انبیای الهی را بیان می کند، می گوید آنها در شب کم می خوابیدند و سحرهای خود را به استغفار می گذراندند. محال است که مسئولی در سحرها در خلوت با خدا خالصانه استغفار کند اما طی روز دستش به مال مردم و ظلم و خیانت آلوده شود.

امام جمعه قزوین یادآور شد: تمام خیر و برکت امروز در نظام اسلامی به واسطه مسئولانی است که دارای این ویژگی هستند و خیانت و بی مدیریتی ها مختص مسئولانی است که از مسجد و نمازجمعه و نماز جماعت فاصله گرفته اند، مسئولی که اهل استغفار سحر است نمی تواند نسبت به مردم بی تفاوت باشد.

وی ابراز کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که زمستان بهار مومنان است، زیرا شب طولانی است و مومن برای شب زنده داری و عبادت از شب استفاده می کند، روزهای زمستان کوتاه است و مومن از این فرصت برای روزه داری بهره می برد، همچنین سه چیز زینت مومن در دنیا و اخرت است، اولین مورد نیاز شب است.

وی اظهار کرد: افتخار دوم مؤمن این است که خود را نسبت به آن چه که در اختیار مردم است، بی نیاز می داند و اهل مقام و مال دنیا نیست و سومین افتخار مؤمن، ولایت امام علی (ع) و اولاد آن حضرت است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به در پیش بودن میلاد حضرت مسیح (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت مسیح (ع) از پیامبران اولوالعزم و محبوب در نزد ما است. همه پیامبران برای ما محبوب هستند و بین پیغمبران فرق نمی گذاریم که بگوییم به یکی از آنها ایمان می آوریم و به دیگری ایمان نمی آوریم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: می دانیم بعضی از پیامبران مقام و مرتبه بالاتری نسبت به پیغمبر دیگر داشته اند اما از نظر اینکه به همه آنها ایمان و اعتقاد داریم، تفاوتی قائل نیستیم و همه را فرستاده خدا می دانیم.

وی عنوان کرد: اینکه پیغمبران (ع) بشارت پیغمبر خاتم (ص) را داده اند و در میان پیغمبران خدا حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسی (ع) و مخصوصاً حضرت مسیح (ع) خیلی جدی تر قولشان نقل شده است.

عابدینی بیان کرد: عیسی بن مریم (ع) می گوید ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا برای شما بنی اسرائیل هستم اما پیغمبر (ص) می فرماید من برای همه مردم دنیا در هر زمانی که روزگار می گذرانند به رسالت رسیده ام.

خطیب جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت مسیح (ع) می فرماید من تورات را که پیش از من آمده است تصدیق می کنم و به آن ایمان دارم و بشارت می دهم قرار است پس از من پیغمبری بیاید که نام او احمد است و نشان او را به مردم معرفی می کند و مردم را منتظر ظهور پیغمبر خاتم (ص) می کند.

وی ابراز داشت: امروز نیز بسیاری از مسیحیان منتظر ظهور پیغمبر (ص) هستند در حالی که باید آنها را متوجه کنیم که آن خورشید طلوع کرده است و این آگاهی‌سازی، رسالت امروز ما به شمار می آید. البته مسیحیان بسیاری هر روز متوجه این حقیقت شده و به دین اسلام می گروند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: در روایات آمده است وقتی منجی عالم بشریت (عج) ظهور می کنند، حضرت مسیح (ع) پشت سر ایشان به نماز می ایستند.

حضرت مسیح(ع) به صورت ویژه آمدن پیامبر خاتم(ص) را بشارت داده‌اند
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در روایت آمده که با ظهور امام زمان(عج) حضرت مسیح(ع) به دنیا برمی گردد و به ایشان اقتدا می کند، این روایت نشان دهنده این است که مسیحیان با پیروی از مکتب مسلمانان راه خود را پیدا می کنند و به دین حق، دین خاتم و به دین اسلام خواهند پیوست.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: ما گلایه مندیم از دنیای مسیحیت امروز، ما از سران کفر و استکبار گلایه نمی کنیم زیرا آنها این لیاقت را ندارند که کسی از آنها گلایه کند، بلکه باید با آنها جنگید، ما از توده های مسیحی گلایه مندیم و درخواست ما این است که با بصیرت مسیحیت را مطالعه کنند و حضرت مسیح را بهتر بشناسند تا ببینند که آیا این سران مستکبری که امروز درحال معرفی مسیحیت به نام دیگری هستند شباهتی به سیره حضرت مسیح دارند؟

وی ادامه داد: حضرت مسیح تماما لطف و مهربانی و بخشش بود، اما رویه سران استکبار تماما بی رحمی و کشتارجمعی است، البته باعث خرسندی است که مستکبران غرب، اروپا و امریکا درحال طی کردن مسیر نابودی و انحطاط هستند؛ درحالی که مستضعفان با آنها همراهی نمی کنند، همانگونه که امروز مردم آزاده فرانسه در مقابل ظلم سرمایه داران ایستاده اند.

عابدینی عنوان کرد: امروز مستکبران خود را به مستضعفان تحمیل کرده اند، امروز روزی است که ما به مستضعفان عالم امیدوار شده ایم و می خواهیم آنها بدانند که مسلمانان نیز در حمایت از آنها حضور دارند، جهان امروز نیازمند یک تغییر است تا شبیه چیزی شود که انبیای عظام به خصوص پیامبر گرامی اسلام(ص) انتظار داشتند.

خطیب نماز جمعه قزوین عنوان کرد: ما امروز بسیار خوشحال هستیم که شاهدیم امریکایی ها و سعودی ها در یمن سرشان به سنگ خورد و آثار مقاومت مردم یمن درحال آشکارشدن است و پیروزی یمنی ها نزدیک است، شکست استکبار برای چندمین مرتبه برجهانیان مشخص است.

وی تصریح کرد: امریکایی بتازگی تصمیم گرفته اند نیروهای خود را از سوریه خارج کنند این به معنای این نیست که امریکایی خودشان تصمیم به خروج گرفته باشند بلکه بازوی مقاومت رزمندگان اسلام و مدافعان حرم و بسیجیان سراسر دنیا از ایران، افغانستان، پاکستان و عراق به کمک برادران سوری خود رسیدند و کاری کردند که امریکایی ها به جز فرار چاره دیگری نداشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امریکایی ها و هم پیمانان آنها عامل تمام این سیلی های محکم و شکست های پی در پی را امام راحل(ره) که بنیانگذار انقلاب بزرگ اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب است، می دانند، مشاور امنیت ملی امریکا زمانی که فتنه انگیزی برخی فتنه گران داخلی را دیده بود، گفته بود ما باید شش لول های خود را به سمت رهبر ایران نشانه برویم زیرا اراده ما را در صحرای طبس دفع می کرد.

امام جمعه قزوین افزود: در ادامه نیز می گوید اگر او نبود ما در طبس به نتیجه می رسیدیم و انقلاب ادامه پیدا نمی کرد، اگر او نبود ما در سوریه به نتیجه می رسیدیم و فرار نمی کردیم و اگر او نبود ما یمن را به میل خودمان تغییر می دادیم و ما نیز پیغام خدا را به آنها می گوییم که عصبانی باشید و از عصبانیت خود بمیرید.

وی به عملیات کربلای 4 اشاره کرد و گفت: یاد و خاطره شهدای فداکار و جانبازان ایثارگر این عملیات را گرامی می داریم که رشادت های آن عزیزان حلقه ای از حلقه های پیروزی های بزرگ در عملیات های بعدی شد.

عابدینی افزود: روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی را داریم که مسئولان باید همت بیشتری در محکم‌سازی بناها داشته باشند تا مردم آسیب کمتری ببینند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان