۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین «کاله»، دوزخ پناهجویان در فرانسه
کد خبر: ۳۳۲۷۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۷ ساعت: ۲۲:۱ ↗ لینک کوتاه

مهد روشنفکری علیه حقوق بشر؟!

«کاله»، دوزخ پناهجویان در فرانسه

زیر پا گذاشتن قوانین انسانی شدت و درجات مختلفی دارد. یکی از بدترین انواع آن این است که با فرد یا افراد همانند یک حیوان و یا گله‎ای از احشام برخورد شود. در این موقعیت طبیعتاً باید برخوردهایی جدی وجود داشته باشد اما سازمان‎های حقوق بشر تا امروز موفق نشده‎اند کار خاصی انجام بدهند.

«کاله»، دوزخ پناهجویان در فرانسه
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بریتانیا و فرانسه به‌عنوان مقصدی دلپذیر برای اکثر مهاجرانی که راه اروپا را در پیش‌گرفته‌اند کم‌کم به یک سراب تبدیل می‌شوند. فرانسوی‎ها در میان کشورهای اروپایی بدترین رفتار را با پناه‌جویان پشت مرز مانده و پناه‌جویان مستقر در کمپ دارند. رفتارهای پلیس و نیروی امنیت این کشور در مدت اخیر آن‌قدر در کمپ کاله شدید و غیرانسانی بوده که اعتراضات شدیدی نسبت به این موضوع و دولت تحت هدایت امانوئل مکرون شده است.

درحالی‌که این کشور اروپایی این روزها درگیر اعتراض جهانی جلیقه زردهاست، بدرفتاری با پناهجویان در کمپی موسوم به «کاله» ادامه دارد. کاله یکی از مناطق سرحدی فرانسه است که در نزدیکی با بریتانیا قرار دارد. پناه‌جویان به هدف عبور از تونل و رسیدن به قلمرو بریتانیا در این محل زندگی می‏کنند. شرایطی که این پناه‌جویان تحمل می‎کنند به معنای کامل نقض حقوق بشر و اعمال خشونت علیه انسان است. این پناه‌جویان نگون‎بخت نه‌تنها گاه و بیگاه از پلیس خشن فرانسه کتک می‎خورند که مشکلات دیگری نظیر سرما و گرسنگی را تحمل می‎کنند. آنها روی زمین می‎خوابند و از دستیابی به کوچک‎ترین امکانات فناوری، بهداشتی و سلامت محروم هستند. در این میان بزرگ‎ترین قربانیان این کمپ کودکان هستند، کودکان بی‎گناهی که در کنار والدینشان قرار است به بریتانیا بروند. آنچه این کودکان دیروز، امروز و فردا در کاله می‎بینند تا پایان عمر به‌عنوان یک کابوس در کنارشان خواهد بود.

کاله دوزخ پناه‌جویان است. آنچه پلیس فرانسه در حق این پناه‌جویان اعمال می‎کند چیزی جز شقاوت و بی‌رحمی نیست.

توحش در کاله

مارلپن خبرنگار دانمارکی در روزنامه کپنهاگن‎پست می‏نویسد: «رفتاری که پلیس با پناه‌جویان در کاله دارد رفتاری است که یک حیوان خشمگین و گرسنه با طعمه‏ای کوچک دارد. پناه‌جویان گاه کتک می‎خورند و باتوم بر اعضای بدن آنها فرود می‏آید. شخصیت آنها خرد می‏شود و هرروز احساس می‌کنند تحقیرشده‌اند. این وضعیت برطرف نمی‌شود. فقط دو احتمال وجود دارد، یا فرانسه توانایی و قدرتی برای کنترل اوضاع ندارد یا اینکه عمدا این شرایط را به وجود آورده است تا این پیام را به همه پناه‌جویان برساند که به فکر مهاجرت نباشند.»

واقعیت این است که رفتار وحشیانه پلیس فرانسه با پناه‌جویان نقض بارز حقوق بشر است و ازآنجایی‌که رسیدگی قابل‌توجهی به این موضوع نمی‎شود بازهم مثل همیشه ناکارآمدی مدعیان حقوق بشر دیده می‎شود. البته در انباره حرکاتی انجام‌شده است اما به نظر نمی‎رسد فعلاً تغییری در کار باشد. اما رفتارهای غیرانسانی در کمپ کاله فقط به کتک زدن خلاصه نمی‎شود. این پناه‌جویان روی زمین می‎خوابند. اکنون تعداد آنها 700 نفر است. بسیاری از آنها نیز چادر دارند اما این چادر آنها را از سرما حفظ نمی‎کند و تأثیری در حفاظت پناه‌جویان از سرما نمی‎گذارند. تلاش برای رفتن به نقطه‎ای که حداقل شرایط بهتری دارد به‌شدت سرکوب می‌شود. کافی است یک پناه‌جو بخواهد از محوطه در نظر گرفته‌شده خارج شود آنگاه رفتارهای به‌شدت غیرانسانی علیه خود می‌بیند. او به امید یک زندگی بهتر این شرایط را تحمل می‌کند.

شرایطی که برای این پناه‌جویان وجود دارد بسیار اسفناک و دردآور است. آنها حتی برای قضای حاجت مشکلات فراوانی دارند و به همین دلیل مشکلات بهداشتی فراوانی در میان پناه‌جویان به وجود آمده است. این افراد اکنون در معرض ابتلا به بیماری‎های باکتریایی و عفونتی قرار دارند. در این میان شرایط زنان ناگوارتر است هرچند حداقل این است که نسبت به مردان کمتر مورد خشونت پلیس فرانسه قرار می‌گیرند اما روزهای تلخ و کابوس‎واری را پشت سر می‎گذارند.

روزنامه باله‎روپ‎بلادت دانمارک هم می‎نویسد: «سرما عامل بسیار مهمی است که پناه‌جویان را تهدید می‎کند. آنها جرات ندارند برای تهیه لباس و یا وسایل گرمایشی بخواهند از محدوده خود فاصله بگیرند. پلیس در کمین آنهاست، پلیسی که هم باتوم دارد و هم گاز اشک آور.»

ایده‌های ظالمانه مکرون

رئیس جمهور فرانسه در تقابل با بحران کاله دو دیدگاه متناقض دارد. او از یک سو از حقوق پناهجویان حمایت می کند و از سویی دیگر نابودی کمپ کاله را در نظر دارد. به دستور او سال گذشته کمپ خراب شد و عده زیادی از پناهجویان حتی چادرهای خود را از دست دادند. آنها به جنگل رانده شدند تا همه سختی‎ها نظیر گرسنگی، سرما ، بیماری و ... را با هم تحمل کنند. این اتهامات علیه سوء رفتار پلیس فرانسه تاییدی بر گفته‌های سایر پناهجویان و نماینده انجمن‌های محلی است که ماه گذشته با رویتر گفت‌وگو کرده بودند.

سرنوشت نامعلوم پناهجویان

چند برنامه برای پناهجویان وجود دارد که البته اکثر آنها به شدت تکذیب می‌شود. نخستین برنامه این است که برای آنها کمپی مناسب در نظر گرفته شود و کمک‎های بشردوستانه مرتب به دستشان برسد. برنامه‎هایی هم برای کودکان در نظر گرفته شده است اما واضح به نظر می‎رسد همه اینها سرابی بیش نیست. شاهد این مدعا نیز رفتار غیرانسانی پلیس فرانسه است که هنوز شدت گذشته را دارد. دیپلماسی خشونت‎بار فرانسه این روزها به طور واضح دیده می‌شود.


انتهای پیام/1404

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان