۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین هفته‌ای دو تیم تروریستی را شناسایی و اقداماتشان را خنثی می‌کنیم/ وزارت اطلاعات موفق شده از هر ۱۰۰ اقدام تروریستی ۹۸ اقدام را خنثی کند
کد خبر: ۳۳۲۷۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۷ ساعت: ۲۱:۷ ↗ لینک کوتاه

وزیر اطلاعات در مجلس:

هفته‌ای دو تیم تروریستی را شناسایی و اقداماتشان را خنثی می‌کنیم/ وزارت اطلاعات موفق شده از هر ۱۰۰ اقدام تروریستی ۹۸ اقدام را خنثی کند

وزیر اطلاعات گفت: در حال حاضر هفته‌ای دو تیم تروریستی را شناسایی میکنیم و اقدامات آن‌ها را خنثی میکنیم.

هفته‌ای دو تیم تروریستی را شناسایی و اقداماتشان را خنثی می‌کنیم/ وزارت اطلاعات موفق شده از هر ۱۰۰ اقدام تروریستی ۹۸ اقدام را خنثی کند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۷ آذرماه) و در پاسخ به سؤال جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب در مورد اقدامات این وزارتخانه برای مبارزه با تروریسم، خاطرنشان کرد: من از آقای محبی‌نیا تشکر می‌کنم که با سؤال عالمانه خودشان فرصتی برای طرحی از بخش کارکرد فعالیت‌های نرمافزاری وزارت اطلاعات را مهیا کرده است.

وی افزود: گزارشی که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کردند بیشتر جنبه گزارش آنچه در کمیسیون اتفاق افتاده بود، اما فکر میکنم برای بیان بهتر مسائل آقای محبی نیا سؤال را مطرح کنند تا ابعاد موضوع مشخص شود و من در خدمت شما عزیزان سؤال ایشان را پاسخ دهم.

حجت الاسلام علوی تصریح کرد: بخشی از سخنان آقای محبی نیا سؤال نبود بلکه دغدغه‌های خودمان بود، سؤال ایشان در کمیسیون ناظر به مسأله امنیت بود و مسائل دیگر را کمتر دربرمیگرفت، اما بیانات امروز ایشان مقداری فراتر از سؤالات کمیسیون بود.

وی افزود: عزیزان استحضار دارند که شرایط امنیتی ما امروز متفاوت با سال‌های گذشته است. امروز با شرایطی مواجه هستیم که سرویس‌های امنیتی کشور‌های همسایه و حتی کشور‌های دوردست مستقیم علیه امنیت کشور ما وارد عمل شده اند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: از جریان‌های تروریستی با تمام وجود به صورت نقدی، کالایی و آموزشی حمایت تمام عیار میکند ما سال‌هایی را پشت سر میگذاریم که یکی از حامیان تروریست‌ها یعنی داعش دولت خودخوانده تشکیل داده بود و تروریست‌ها در حوزه این دولت خودخوانده از مراکز آموزشی مجهز مربوط به ارتش‌های عراق و سوریه بهره‌مند بودند و در آنجا آموزش می دیدند. تروریست‌ها به انبار‌های عظیم سلاح‌های ارتش سوریه و عراق دست پیدا کرده بودند و مهمات آن‌ها در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد: امروز هم اگر داعش زمین را از دست داده، اما اسلحه را از دست نداده و سلاح را زمین نگذاشته است. پشتیبانی لجستیکی از گروه‌های تروریستی توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های همسایه با تمام معنا ادامه دارد. شرایطی را فراهم کردند که اگر قبلاً تیم‌های تروریستی در جنوب شرق، شمال غرب یا جنوب غرب کشور با یک پیکان وانت و چند اسلحه کلاشینکف وارد میشدند امروز با ماشین‌های نو شاسی بلند و تیزرو و موتور‌های قوی با اسلحه‌های تیربار فشنگ‌های بسیار زیاد و یا حتی توپ‌های ۲۳ میلیمتری ضد هوایی وارد مرز‌های ما میشوند و تعرض می‌کنند.

حجت الاسلام علوی تصریح کرد: قبلاً آموزش‌ها در حد آموزش‌های ابتدایی چریکی و نظامی می‌دیدند، اما الان اضافه بر این آموزشها، آموزش‌های اطلاعاتی میبینند که چگونه تماسها، ارتباطات و رفت وآمد‌های خودشان را بتوانند از دید عوامل اطلاعاتی پنهان کنند.

وی ادامه داد: ما با چنین شرایط متفاوتی الان مواجه شدیم، شرایطی که مستقیماً سرویس رژیم صهیونیستی با تمام توانش وارد عمل شده است و تیم‌های تروریستی را ساماندهی می‌کنند که این کار با حمایت آمریکای جنایتکار، جریان‌های مختلف ضدانقلاب با هم نزدیک و سعی در همگرایی و هم افزایی دارند و در سطح دنیا در یکی، دو سال اخیر بیش از ۶۴ همایش، نشست و هم اندیشی بین جریان‌های مختلف قومی و ضدانقلابی برگزار شده است که چگونه صف مبارزه خودشان با جمهوری اسلامی را یکی کند.

وزیر اطلاعات اظهار کرد: طبیعی است در این شرایط، شرایط متفاوت امنیتی به وجود می‌آید، اما با این همه حساسیت ما در جمهوری اسلامی ایران با مسأله امنیت چگونه برخورد کردیم؟ آیا نسبت به اعتبارات دستگاه‌های امنیتی، وزارت اطلاعات توجه لازم را کرده ایم که این وزارت با ابزار‌های لازم و تکنولوژی جدید بتواند اقدامات خود را انجام دهد.

وی با اشاره به وضعیت بودجه‌های امنیتی در کشور بیان کرد: وضعیت بودجه‌های امنیتی همان وضعیت قبل از این شرایط است و تغییری نکرده، اما انتظارات تغییر کرده است. طبیعی است که وقتی لجستیک و تجهیزات وزارت نامتناسب با حرکت و بسیج دشمن باشد ما با تهدیدات مقداری مشکلتر حرکت می‌کنیم.

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات از همان سال‌های اول با احصاء نقاط قوت امنیتی و نقاط ضعف امنیتی فرصت‌ها و تهدید‌ها و برآورد مسائل کلان امنیتی سند راهبردی امنیتی وزارت را تدوین کرده است و بر پایه آن سیاست‌ها را تدوین و اجرایی کرده، برنامه‌های عملیاتی را تبیین کرده و کارنامه خود را بر این پایه و بر مبنای علمی به اضافه مهارت‌ها و تجاربی که طی سه دهه کار اطلاعاتی اندوخته است کار‌های خود را تنظیم کرده است.

حجت الاسلام علوی گفت: هر سال وزارت اطلاعات تقویم امنیتی سال را تنظیم کرده است و در اختیار مقامات کشور قرار داده و همواره مورد توجه مقامات عالی کشور قرار گرفته است. در این راهبرد وزارت اطلاعات پیشگیری را مقدم بر درمان قرار داده است و درمان را به عنوان آخرین راهکار و برخورد‌های سختافزارانه و به نوعی پلیسی را به عنوان آخرالدوا به حساب آورده است و در زمینه علل و معلول‌های مأموریتی به علت‌ها پرداخته است و برای پیشگیری از چالش‌های امنیتی بیش از ۳۰ گزارش راهبردی را طی ۱۰ ماه گذشته در اختیار مقامات عالی نظام قرار داده است.

وی افزود: وزارت اطلاعات به خوبی نشان داده است که دارای هوشمندی پیش بینی حوادث است و هشدار به موقع عرصه‌ها است.
وزیر اطلاعات تأکید کرد: با توجه به توسعه حرکت تیم‌های تروریستی و بسیج دشمن که ما در چند سال پیش سه ماه یکبار یک تیم تروریستی را زیر ذرهبین می‌بردیم، اما در حال حاضر هفته‌ای دو تیم تروریستی را شناسایی میکنیم و اقدامات آن‌ها را خنثی میکنیم. با این کار دامنه رصد و اشراف اطلاعاتی را بر حرکات تیم‌های تروریستی و همچنین تحرکات سرویس‌های پشتیبان آن‌ها را گسترش دادهایم.

وی گفت: در زمینه علل شکل گیری تیم‌های تروریستی اقدامات لازم را انجام دادهایم و تا الان بیش از ۳۰۰ مورد تیم‌ها را شناسایی کردهایم و به موقع زیر ضربه بردهایم و از اقدام آن‌ها جلوگیری کردهایم که در این هجمه همه جانبه تروریستی از شرق و غرب و جنوب کشور تنها مواردی که این‌ها موفق شدند همین چند موردی بود که آقای محبی نیا ذکر کردند که به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: این موضوع در شرایطی است که در سال‌های پیش از حضور من در عرصه امنیت که نه این حمایت سرویس‌های امنیتی بوده و نه آن امکانات آموزشی بوده و نه این لجستیک و تدارکات بوده و نه این شرایط مساعد برای تروریست‌ها بوده است ما یک اقدام انفجاری در مسجد امام علی (ع) زاهدان، مسجد جامع زاهدان، مسجد امام حسین (ع) چابهار، یک مورد دیگر شهادت شهید شوشتری، انفجار اتوبوس پاسداران عزیز، ماجرای تاسوکی، شهادت دانشمندان هستهای، انفجار مهاباد و مثال دیگر بوده است. در حالی که در آن شرایط تیم‌های تروریستی از امکانات و وضعیت فعلی برخوردار نبوده اند، اما الان با همه این شرایط وزارت اطلاعات موفق شده از هر صد اقدام تروریستی ۹۷ تا ۹۸ اقدام آن‌ها را خنثی کند و تنها یکی، دو مورد موفق شدند.

وی تصریح کرد: کجای دنیا یک تیمی که ۹۸ گل زده و یکی، دو گل خورده را به عنوان تیم بازنده به حساب می‌آورند. در مطالعات امنیت بین المللی کشور‌های پیشرفته دنیا که از قویترین سرویس‌ها برخوردار هستند مانند آلمان، فرانسه و آمریکا، ایران از نظر ناامنی در آخرین ردیف قرار گرفته است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: شما در دنیا هیچ سرویس امنیتی را پیدا نمی‌کنید که ادعا کند میتواند جلوی صد درصد اقدامات تروریستی را بگیرد بالاخره یک اقداماتی رخنه می‌کند و از دست در می‌رود، اما برای ما مهم است که از چند اقدام یک اقدام رخنه میکند. وزارت اطلاعات توانسته موارد ضدامنیتی را به حداقل ممکن خودش برساند و مقایسه آنچه بین سال‌های ۸۷ تا ۹۲ و آنچه بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ افتاده گواه بسیار خوبی بر این مدعاست.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان