۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین عصاره فضائل ملت این بار در قامت نماینده سراوان / درازهی دست به دامان قومیت و مذهب شد + واکنش گسترده کاربران فضای مجازی
کد خبر: ۳۳۲۷۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۷ ساعت: ۱۱:۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

عصاره فضائل ملت این بار در قامت نماینده سراوان / درازهی دست به دامان قومیت و مذهب شد + واکنش گسترده کاربران فضای مجازی

فحاشی نماینده سراوان به کارمند اداره گمرک با موجی از واکنش های اتنتقاد آمیز روبرو شد.

عصاره فضائل ملت این بار در قامت نماینده سراوان / درازهی دست به دامان قومیت و مذهب شد + واکنش گسترده کاربران فضای مجازی
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، روز گذشته فیلمی از توهین نماینده شراوان در مجلس شورای اسلامی به یک کارمند اداره منتشر شد که به سرعت در شبکه های اجتماعی داغ شده و با واکنش تند کاربران مواجه شد.

در این فیلم کارمند مربوطه به محمدباسط ‌درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس می گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت با این کارمند برخورد می‌کند. در ادامه یکی از مراجعان با عصبانیت این نماینده را از محل بیرون می‌اندازد.

کاربران شبکه های اجتماعی به این اقدام نماینده مجلس واکنش نشان دادند.

 

 

علی علیزاده، کارشناس سابق شبکه بی بی سی فارسی و کارشناس رسانه در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: این فیلم را در چند ساعت گذشته بارها برایم فرستادند. محمد باسط درازهی، نماینده سراوان، یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان، از یک کارمند [احتمالا گمرک] توقعی دارد. کارمند به درازهی میگوید ما از شما دستور نمیگیریم. و درازهی، نماینده سراوان به این کارمند هتاکی میکند. در این هنگام یکی دیگر از ارباب رجوع‌های بانک وقتی میفهمد فرد هتاک نماینده مجلس است او را بدون حتی لحظه‌ای مکث و تردید به شکلی تحقیر آمیز بیرون میکند. این فیلم را در این چند ساعت بارها برایم فرستاده‌اند که یعنی تحویل بگیر این انقلابی که از آن دفاع میکنی را. و من میگویم این فیلم دقیقا همان چیزی است که میشود در چهل سالگی انقلاب دست گرفت و به آن افتخار کرد. من میگویم این صحنه، صحنه عجیب باشکوهی است. صحنه‌ای که یک کارمند عادی مقابل نماینده مجلس می‌ایستد و به او «نه» میگوید و یک شهروند عادی و معمولی یقه نماینده را میگیرد و به خاطر هتاکی با اردنگ بیرونش می‌اندازد. این صحنه، و این جسارت این شهروندان معمولی و عادی محصول مستقیم تبدیل انسان ایرانی از «رعیت قدرت» است به «شهروند صاحب حق» که ظلم و توهین را نمیپذیرد و سر خود را مقابل قدرتمندان کج نمیکنند. چهل سال پیش چه کسی چنین صحنه‌ای را حتی به خواب میدید؟ چهل سال پیش و در خفت بار ترین دوره چندهزار ساله تاریخ ایران، یعنی دوره پهلوی ، چه کسی جرات داشت حتی چنین برخوردی با یک نماینده مجلس فرمایشی «اعلیحضرت محصول کودتا» را تخیل کند؟ امروز، در حالیکه باید برای اصلاح وضعیت بجنگیم، نباید تصویر کلی تر و چارچوب بزرگتر را فراموش کنیم. این مسیر بلند تاریخی را. وگرنه مشکلات در هر جامعه‌ای فراوان است. قدرت هم همیشه سعی در بازتولید و خود دارد. اما انقلاب اسلامی انسان ایرانی را چنان از بیخ و بن عوض کرد که آزادی و آزادگی و قدرت-ستیزی، بخشی از دی.ان.ای و ژن این انسان شد.بار دیگر که رسانه استعماری بی‌بی‌سی و یا رسانه منوتو که هنوز عزادار دیکتاتوری پهلوی است و یا رسانه‌های ادمکشان وهابی سعودی مثل ایران اینترنشنال فیلمهای این چنینی، یا اعتصابهای کارگران و تجمعات اعتراضی را خارج ازچارچوب نشان میدهند، هم زمان که در کنار معترضان می‌ایستید و از مظلومان دفاع میکنید، این تصویر کلی و بزرگتر را هم به یاد بیاورید: اینکه این توان اعتراض و بلند سخن گفتن و حق خواهی بدون لکنت، خودش محصول مستقیم انقلاب و خمینی و هشت سال دفاع و دویست هزار شهید است. محصول مسیری چهل ساله که باید با گردنی افراشته ایستاد و به آن افتخار کرد.

پرویز پرستویی، بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به این توهین نماینده مجلس نوشت: یادمون میره که درزمان انتخابات کلی تبلیغ میکنیم ،سخنرانی میکنیم وعده و وعید میدیم که ال میکنیم بل میکنیم، که از مردم رای بگیریم به محض اینکه به موقعیتی رسیدیم دیگه یادمون میره کی بودیم و چی بودیم و چه شرح وظایفی داریم واین موقعیت و جایگاه رو کی به ماداده و هر جور که دلمون بخواد اسبمون و میتازونیم ؟ حالا ببینید این نماینده مجلس (نماینده سراوان )چرا بایدبه خودش اجازه بده که به یک کارمند بد دهنی کنه ؟ که البته جوابش رو هم میگیره متاسفانه.

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران و در واکنش به فیلم منتشرشده از وی اظهار کرد: دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رییس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست! وی ادامه داد: بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند.

نماینده مردم سراوان گفت: کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رئیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند. درازهی تصریح کرد: بنده حتما این مسأله را در صحن علنی مجلس بیان و استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح خواهم کرد.

وی در فیلمی که در صفحه رسمی اش در اینستاگرام منتشر کرد در توضیحاتی اعلام کرد این فیلم ساختگی و مخدوش است و تهدید به پیگیری این موضوع در محاکم قضایی کرده است. عجیب تر اینکه این نماینده با گره زدن این موضوع با قومیت بلوچ و مذهب اهل سنت به نظر می رسد سعی در توجیه اقدام خود می کند. همین دستاویز قراردادن قومیتی و مذهبی از طرف وی با واکنش های کاربران را در پی داشت:

البته نمایندگان مجلس بلافاصله امروز در اقدامی انقلابی و در جلسه ای غیر علنی با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی این موضوع را بررسی کردند.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان