۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین علت لغو سخنرانی‌های ۱۶ آذر در برخی دانشگاه‌ها
کد خبر: ۳۳۲۷۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۶ ساعت: ۱۷:۱۷ ↗ لینک کوتاه

سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشورتشریح کرد:

علت لغو سخنرانی‌های ۱۶ آذر در برخی دانشگاه‌ها

سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور توضیحاتی درباره لغو ۳ سخنرانی در مراسم ۱۶ آذر امسال توضیحاتی ارائه داد.

علت لغو سخنرانی‌های ۱۶ آذر در برخی دانشگاه‌ها
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،بهرام سرمست، سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور، امروز (دوشنبه، 26 آذر) در نشستی که با حضور خبرنگاران در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل حضور موجه برخی اعضا، حد نصاب را نداشتیم و به همین دلیل جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب تشکیل نشد.

وی افزود: امسال در کل دانشگاه‌های کشور بیش از 1100 برنامه شامل 500 سخنرانی، 34 مناظره 91 پرسش و پاسخ، 42 تریبون آزاد و 71 مورد همایش برگزار شد.

سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور درباره نوع ورود وزارت کشور به برنامه‌های دانشگاهی، گفت: به محتوا ورود نمی‌کنیم، بلکه اصول خود را دنبال می‌کنیم.

سرمست به حواشی ایجاد شده در سخنرانی پزشکیان در دانشگاه تبریز که به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو برگزار شد، اظهار داشت: برای این مراسم مجوز داده شده بود، اما به دلیل مشاجره، حین برنامه، آقای پزشکیان جلسه را ترک کردند، اما همزمان در آن برنامه آقای مازنی سخنرانی خود را انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی مراسمی از هیئت مجوز گرفت، نهایت تلاش باید بشود که مراسم لغو و به تنش کشیده نشود، گفت: طرفین پرسش, پاسخ و سخنرانی در مراسم روز دانشجو باید به تبادل نظر پرداخته و فضای گفت‌وگو بسط داده و کرسی‌های آزاداندیشی فعال شود.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور ادامه داد: رعایت اعتدال و توزیع عادلانه فرصت‌ها را بین تشکل‌ها با گرایش‌های مختلف داشته باشند، حداقل 10 درصد رشد در برنامه‌های روز دانشجوی امسال داشتیم که رشد معقولی بوده است، زیرا سال قبل نسبت به سال قبل از آن نیز رشد داشتیم.

سرمست درباره علت لغو سخنرانی زیباکلام در مراسم روز دانشجو، تصریح کرد: مجوز برای این مراسم صادر شده بود، اما درباره محتوای پوستری که آن تشکل دانشجویی منتشر کرده بود، طبق چارچوب‌های هیئت نظارت اصلاح نکرده بودند که منتهی به لغو مجوز شد، ولی براساس پیگیری‌هایی که از دانشگاه رازی داشتیم، وی سخنرانی خود را انجام داده است.

وی همچنین درباره علت لغو سخنرانی حسن عباسی نیز تأکید کرد: لغو این سخنرانی به این دلیل بود که دانشگاه اصلا به او مجوز نداده بود.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی این کمیسیون، گفت: جلساتی  را در چارچوب مصوبات کمیسیون دانشجویی داشتیم که مجموعه‌ای از سیاست‌های کلی را به اعضای کمیسیون، استانداری‌ها و مسئولین وزارتخانه‌‌های علوم و بهداشت ابلاغ کردیم.

سرمست ادامه داد: محور این جلسات این بود که برای برگزاری باشکوه پرمحتوا و با نشاط مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها، محور و سیاست‌های‌مان شامل این بود که به کلیه اعضای کمیسیون و نیز وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، مسائل و مشکلات رفاهی و صنفی و دانشجویی تذکر داده شده است تا این مشکلات به موقع شناسایی و مرتفع شود.

وی افزود: سیاست کمیسیون این است که همواره به مسئولان دانشگاه‌ها توصیه می‌شود که رعایت اعتدال و توزیع منصفانه زمان برای تشکل‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی داده شود و یا مسئولان فرصت بروز و ظهور و اخذ مجوز برای برنامه‌‌های خود را داشته باشند.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور با تأکید بر اصل قانونمندی و اینکه برای برگزاری مراسم روز دانشجو باید از طرف مراجع قانونی مجوز داشته باشند،گفت: وقتی مراسمی از هیئت نظارت و مسئولان دانشگاهی مجوز گرفت، باید نهایت تلاش برای برگزاری مناسب آن برنامه انجام شود و ظرفیت آن در حد پرسش و پاسخ در فضایی باشد که بتوانند نقطه نظرات خود را مطرح کنند. 

سرمست اضافه کرد: 11 مورد از 1104 مورد به دلیل عدم حضور سخنران در جلسه برنامه‌های دانشجویی یا برگزار نشده و یا با حضور یک مهمان برگزار شده است که شامل 500 سخنرانی، 34 مناظره، 91 پرسش و پاسخ، 42 تریبون آزاد و 71 مورد همایش بوده است؛ 366 مورد نیز با موضوعات دیگر از جمله کرسی‌های آزاد اندیشی  در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: ما دخالتی در اعطا و عدم اعطای مجوز در برگزاری مراسم‌‌های داخل دانشگاه‌ها به عوامل بیرونی نداریم، اما مطالبه ما این است که فضاهای آزاد سیاسی در غالب کرسی‌های آزاداندیشی برنامه‌ریزی شود؛ علیرغم اینکه دشمنان و مخالفان نظام علاقه‌ای به برگزاری مسالمت‌آمیز مراسم‌ بزرگداشت 16 آذر نداشتند، اما این برنامه‌ها در فضایی کاملا سالم و پویا برگزار شد.

 دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع نسبت به سال گذشته شاهد 10 درصد افزایش برنامه‌های دانشجویی در روز دانشجو بودیم.

 انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان