۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رکورد هر ۹ روز یک جنجال دولت خاتمی شکسته شد/ مطالبات مردم کجای مجادله‌ها قرار دارد؟
کد خبر: ۳۳۲۶۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۴ ساعت: ۲۰:۲۴ ↗ لینک کوتاه

دعواهای سیاسی سر هیچ؛

رکورد هر ۹ روز یک جنجال دولت خاتمی شکسته شد/ مطالبات مردم کجای مجادله‌ها قرار دارد؟

این جدال‌ها بخشی از افکارعمومی را با خود همراه می‌کند اما در واقعیت باید گفت که نه تنها ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد بلکه بیشتر باعث دور شدن کشور و مسئولان از اهداف اصلی ‌و نیاز روز جامعه می شود.

رکورد هر ۹ روز یک جنجال دولت خاتمی شکسته شد/ مطالبات مردم کجای مجادله‌ها قرار دارد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  این روزها اگر فضای سیاسی کشور را دنبال کنیم شاهد جدال‌های مکرر هستیم. جدال‌های لفظی که با شرایط اقتصادی و معیشتی که مردم در آن گرفتار شده‌اند فاصله دارد. این جدال‌ها بخشی از افکارعمومی را با خود همراه می‌کند اما در واقعیت باید گفت که نه تنها ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد بلکه بیشتر باعث دور شدن کشور و مسئولان از اهداف اصلی ‌و نیاز روز جامعه می شود. درواقع این نوع جنجال‌ها و جدال‌ها یک نوع جنگ زرگری برای مقابله با واقعیت است. سئوال اساسی اینجاست که اینهمه جدال سیاسی چه آورده‌ای برای کشور دارد. شاید باید گفت که این جدال‌ها سودی که ندارد بخصوص برای مردم نیز زیان آورد است و مصداق ضرب المثل دعوا سر لحاف ملاست. اما موضوع اصلی و معنادار این است که این جدال‌ها چرا راه می افتد.

ماجرای اتهام زنی ظریف و واکنش به ادعای پولشویی 
موضوع پولشویی که «محمد جواد ظریف» در مصاحبه با یکی از رسانه‌های داخلی مطرح کرد یکی از همین مصداق‌هاست. ظریف از پولشویی گسترده در کشور و اتهام زنی به منتقدان لوایح مربوط به FATF سخن گفت. موضوعی که بلافاصله واکنش منتقدان این لوایح را به دنبال داشت. در ادامه مطرح شد که پولشویی که ظریف از آن سخن می گوید، کجاست؟ ظریف نیز در ابتدا بیان کرد که وظیفه ارائه اسناد را ندارد اما با ورود قوه قضائیه به ماجرا وزیر خارجه نامه 12 صفحه ای به مسئولان این قوه نوشت تا ادعای خود را اثبات کند. اما مسئولان قوه قضائیه بیان کردند که در سطور مختلف این نامه سند و مدرکی ندیدند.

جدالی که ظریف آغازگر آن بود درحالی در فضای سیاسی کشور هنوز ادامه دارد که بانک مرکزی در حوزه خود در حال انجام کارهای مثبتی است که هم مقابله با پولشویی است و هم قیمت ارز را مدیریت می کند. درواقع کسی نمی تواند منکر پولشویی در کشور شود اما اتهام زنی ظریف به منتقدان لوایح FATF باعث شد تا جنجالی به پا شود که امروز وزیرخارجه را مشغول خود کرده است و او ملزم به پاسخگویی به این ادعا شده است. درحالی که این وزارتخانه امروز موضوعات بسیار مهمی را در سطح بین المللی در دستور کار دارد و با دیپلماسی فعال باید آنها را پیگیری کند.

دعوای درون خانواده بر سر زیان چند ده میلیاردی دلار 4200 تومانی 
جدال دیگری که در فضای سیاسی کشور اتفاق افتاده مربوط به بحث اقتصادی است. اخیرا بحثی درون خانواده در دولت به وجود آمده که مقصر تعیین دلار 4200 تومانی و تک نرخی کردن این ارز که به گفته بسیاری از کارشناسان به اقتصاد کشور در بحران افزایش قیمت دلار ضربه مهلکی زد و زیان چند ده میلیاردی به کشور وارد ساخت، کیست؟ رئیس جمهور در سفر به سمنان مشاوران اقتصادی را عامل این خسارت عنوان کرد.

پس از آن «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور وارد گود شد و در دفاع از حسن روحانی بیان کرد که رئیس جمهور و اطرافیانش با این موضوع مخالف بودند. «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی سابق دولت که به تازگی استعفا داده است و خود را در مظان اتهام دید نیز در واکنشی به صحبت‌های دولتمردان آز آنها خواست تا فایل صوتی جلسه دلار 4200 معروف به دلار جهانگیری را منتشر کنند تا معلوم شود چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید!

جدال میان اعتدالگرایان و کارگزاران  
آشنا اخیرا در مصاحبه ای گفته بود: «برای این که آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف بکند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است.»

غلامحسین کرباسچی در واکنش به این اظهارات آشنا گفت: «حسام الدین آشنا دروغ می‌گوید، از ایشان بپرسید اصلا طی 5 سال گذشته من با روحانی دیدار یا صحبتی داشته ام که بخواهم درباره انتصابات اظهار نظر کنم؟»

وی افزود: «آشنا سعی دارد با دروغ از دولت و روحانی دفاع کند، چراکه من در سالهای گذشته به جز چندین جلسه خصوصی که محدود هم بوده اند، دیداری با روحانی نداشته ام و صحبتی هم با او مطرح نکرده ام.»

وی با اشاره به حلقه نزدیک به دولت و عملکرد آنها گفت: «آشنا به عنوان شخصی نزدیک به روحانی هیچ عملکرد مثبتی تا کنون نداشته است، این را از وضع فعلی تبلیغات دولت می‌توان دریافت. ما عملکردی از ایشان ندیدیم که آن را خوب یا بد دانیم.»
آشنا نیز در توتیتر خود در پاسخ به صحبت های کرباسچی بیان کرد: «من خبر  نداده‌ام  نظر داده‌ام.گزاره‌ای مشروط را مطرح کرده‌ام  که حداکثر می‌توانید آن را از جمله «شرطیهای خلاف واقع »  تلقی کنید و اطلاق صفت دروغ‌گو به گوینده آن صحیح نیست.»

مجادله آقای مشاور فرهنگی با ضرغامی
حسام الدین آشنا که اغلب یک سر جدال‌های دولتی است، بحثی را با «عزت الله ضرغامی» رئیس اسبق صداوسیما بر سر پیام رسان‌های داخلی انجام داد. در همین رابطه، عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی در توییر خود با انتشار تصاویری از سخنرانی‌اش در یکی از دانشگاه‌ها نوشت: «کارنامه دولت در پروژه ملی پیام رسان داخلی، بسیار منفی است.اگر این دولت، در زمان جنگ تحمیلی سر کار بود، هرگز صنایع خودکفایی در مقابل دشمن شکل نمی‌گرفت.»

این توییت ضرغامی به سرعت در فضای مجازی چرخید و منجر به واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شد. از جمله واکنش‌های مهم به انتقاد ضرغامی، واکنش مشاور رئیس جمهور بود. او در توییتر خود درباره انتقادات ضرغامی نوشت: «کدام دولت در زمان جنگ سرکار بوده است؟!

ضرغامی هم در پاسخ به این واکنش حسام آشنا از لغت زنانوبین استفاده کرد؛ همان کلمه‌ای که چند روز پیش و در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان و بازدید از همشهریان سرخه‌ای خود، جهانی شده بود! زنونابین کلمه‌ی سرخه‌ای به معنای «می‌دانم، ولی نمی‌گویم!» است. این کلمه که کلیدواژه حسن روحانی در سخنرانی اخیرش بود، چند روزی نیز جز ترند‌های شبکه‌های اجتماعی قرار داشت. تنها چند ساعت پس از این واکنش‌ها اکانت حسام‌الدین آشنا از دسترس خارج شد!

اصلاح طلبان هم ساکت ننشسته‌اند
چندی پیش بود که اظهارات یکی از نمایندگان زن اصلاح طلب درباره چادر در فضای مجازی جنجال به پا کرد. اظهاراتی که حمله به حجاب برتر توصیف شد. «پروانه سلحشوری» در برنامه بسیج دانشگاه شهید بهشتی عامل گردن درد خود را چادری که وی چادر ایرانی یا همان چادر ساده می‌نامد، دانست. سلحشوری چند وقتی بود که با آتل گردن در مجلس حضور می‌یافت. بعد از واکنش‌های گسترده سلحشوری بیان کرد که وی به چادر احترام می گذارد و خود چادری است و خبرگزاری اصلاح طلب حرف های وی را تحریف کرده است، منظور وی چادر ایرانی بود و وی چادرهای جدیدی که آستین دار است را مناسب می داند و خود از آن استفاده می‌کند.

این جدال‌ها بعضا دوره اصلاحات را یادآوری می کند. دوره ای که هر 9 روز یک جنجال در کشور ایجاد شد و سپس آقایان مسئول مطرح کردند که نگذاشتند کار کنیم! جدالی که یکسر آن دولتمردان حضور داشتند و بیشتر از اینکه به مسائل داخلی و مهم پرداخته شود به مسائل سیاسی و جعلی توجه صورت گرفت. درواقع باید گفت که جدال اگر بر سر مسائل اصلی هم باشد و اقتصاد و نیاز روز مردم را هدف قرار دهد ممکن است ثمراتی داشته باشد اما جدالی که به سمت اتهام زنی و موضوعات فرعی هدایت شود قطعا برای مردم سودی ندارد بلکه ضرر ده نیز هست. امروز مردم ایران با توجه به مشکلات اقتصادی منتظر فرجی هستند تا چرخ اقتصاد و متعاقب آن چرخ زندگی‌شان بچرخد وگرنه این مجادله‌ها جز عده‌ای محدودی برای جامعه هیچ ارزشی ندارد.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان