۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین جنجال بر سر یک فتوا؛ ماجرای حرام‌ اعلام شدن گوشت منجمد به دستور امام (ره) صحت دارد؟ + تصاویر
کد خبر: ۳۳۲۶۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۳ ساعت: ۱۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

از شایعه تا واقعیت؛

جنجال بر سر یک فتوا؛ ماجرای حرام‌ اعلام شدن گوشت منجمد به دستور امام (ره) صحت دارد؟ + تصاویر

برخی در فضای مجازی با انتشار تصاویر توزیع گوشت منجمد، این موضوع را مغایر با صحبت‌های امام‌(ره) مبنی بر حرام‌ بودن آن دانستند.

جنجال بر سر یک فتوا؛ ماجرای حرام‌ اعلام شدن گوشت منجمد به دستور امام (ره) صحت دارد؟ + تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، به تازگی برخی از کانال‌های تلگرامی و کاربران توئیتری با انتشار تصاویر مرکز پخش گوشت‌های منجمد، صحبت‌های امام خمینی(ره) مبنی بر حرام بودن گوشت‌های منجمد و دستور به نخست‌وزیر برای جمع‌آوری این گوشت را منتشر کردند و این را یک تناقض  دانستند.

هرچند این شبهه طی سال‌های گذشته هم بارها مطرح شده اما ابتدا درباره صحت این موضوع باید گفت که این فتوا و دستور صحت دارد و در صفحه 280 جلد 8 صحیفه امام هم آمده است.

متن کامل این دستور به شرح ذیل است: «جناب آقای نخست وزیر ‏

لازم است جنابعالی به مقامات مربوطه دستور دهید از ورود گوشتهای یخزده و‏‎ ‎‏مصرف کردن آنها بشدت جلوگیری شود و آنچه از این نوع گوشتها موجود است از بین‏‎ ‎‏برود؛ زیرا آنها نجس و حرام است، و مردم نیز حق استفاده از آنها را به عنوان خوراک‏‎ ‎‏ندارند و می توانند به مصرف کشاورزی مانند کود زمین برسانند.‏»

 

این حکم فردای همان روز یعنی 12 اسفند 1357 در روزنامه های آن زمان ازجمله کیهان چاپ شده است.


 

پاسخ کوتاه به این موضوع این است که رژیم‌صهیونیستی، نیوزیلند، ترکیه، بلغارستان و آلمان‌غربی در آن زمان از صادرکنندگان گوشت یخ‌زده به ایران بودند. مسئله غیرشرعی و غیربهداشتی بودن گوشت‌های وارداتی از دلایل ممنوعیت استفاده از این گوشت‌ها بوده است.

اسکان ایلات و عشایر، تصویب قانون اصلاحات ارضی علاوه بر اجرای نامناسب آن و کاهش جمعیت ایلی موجب کاهش تولید گوشت در دهه 1340 شد. سهم دامپروری در دهه 1340، 40 درصد بود که در 1349 به 26 درصد کاهش یافت.

روزنامه اطلاعات هم در این باره نوشته بود: در آن سال مصرف گوشت یخ زده در کشور 250 تن بوده است که حدود 180 تن آن در تهران و 20 تن بقیه آن در اصفهان مورد مصرف قرار می‌گرفت. بر اساس این گزارش برای مصرف چلوکبابی‌ها نیز در آن سال 2 هزار تن راسته یخ زده از خارج وارد کشور می‌شده است.

*  نگاهی به سخنان بنیانگذار انقلاب نشان می‌دهد که علت حریت این عمل در دیدگاه امام چیست؟

«هر قراردادی که اینها کردند، مراتع سرسبز بسیار غنی ایران را دادند - آنطور که به من نوشته بودند - به یک هیأتی که یکی از آنها هم ملکه انگلستان است، مراتعی که متخصصین - آنهایی که آمدند دیدند - گفتند بهترین مراتع در دنیاست از حیث دامداری، اینها دادند به او! و خود مملکت ایران مانده؛ حالا گوشتش را باید گوشت یخ کرده‌هایِ ... آنها را بیاورند و اینجا خودش ندارد. اینها خیانت نیست بر یک مملکتی؟!»(جلد ۵ - صفحه ۶۷)

برنامه‌ای بوده است که خرابی بکنند. کشاورزی را به اسم «اصلاحات ارضی» بکلی از بین ببرند؛ و بازار درست کنند برای امریکا که گندمهایش زیاد است، باید بریزد دریا یا بسوزاند، بهتر این است که ایران یا سایر کشورهایی که تحت نفوذ اوست، کشاورزی‌اش به هم بخورد تا محتاج بشوند به گندم و به همه حبوبات. چنانکه ما الآن محتاج هستیم؛ همه چیزمان از خارج باید بیاید. دامداری را از بین ببرند تا اینکه در گوشت محتاج بشوند از خارج بیاید. و همین طور هر چیزی را. اینها در این پنجاه سال، با اسمهای بسیار فریبنده و اغفال کننده، این مملکت را خراب کردند و از بین رفت.»(جلد ۸ - صفحه ۱۵۵)

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان