۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین این خواص خرمالو شما را شگفت‌زده خواهد کرد
کد خبر: ۳۳۲۶۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۲ ساعت: ۲۲:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

این خواص خرمالو شما را شگفت‌زده خواهد کرد

میوه خرمالو در انواع متفاوتی یافت می‌شود که هر کدام از آن‌ها به یک منطقه تعلق دارند، اما همه آن‌ها دارای مواد مغذی و فواید یکسانی هستند و تنها در میزان فیبر و برخی از مواد آلی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این میوه از زمان‌های قدیم وجود داشته و به میوه خدایان معروف است.

این خواص خرمالو شما را شگفت‌زده خواهد کرد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، خرمالو یک میوه شگفت‌انگیز پاییزی است، این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و دارای طعم فوق‌العاده‌ای است که در فصل پاییز در دسترس است. خرمالو فواید زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، سلامت چشم شما را بهبود می‌بخشد، علائم پیری را کاهش می‌دهد، احتمال ابتلا به سرطان را کم کرده و به سیستم گوارشی‌تان کمک می‌کند. خرمالو باعث تقویت سیستم ایمنی شده، کلسترول را کاهش می‌دهد و باعث افزایش متابولیسم بدنتان می‌شود، این میوه غنی، به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و فشارخون را پایین آورده و متعادل نگه می‌دارد، و در نهایت باعث می‌شود پوست سالم‌تری داشته باشید. شما با خوردن خرمالو می‌توانید وزن خود را کاهش دهید، التهاب بدنتان را کم کرده و گردش خون بدنتان را بالا ببرید، و در نهایت بیماری‌هایتان زودتر بهبود یابد. این همه فواید در یک میوه شگفت‌انگیز است، پس بهتر است در فصل پاییز از این میوه غافل نشوید و آن را در سبد خرید خود قرار دهید. 
در این مطب با ما همراه باشید تا با فواید این میوه پرخاصیت بیشتر آشنا شوید.

میوه خرمالو در انواع متفاوتی یافت می‌شود که هر کدام از آن‌ها به یک منطقه تعلق دارند، اما همه آن‌ها دارای مواد مغذی و فواید یکسانی هستند و تنها در میزان فیبر و برخی از مواد آلی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این میوه از زمان‌های قدیم وجود داشته و به میوه خدایان معروف است.

خرمالو سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. این میوه همچنین شامل ترکیبات ارگانیک است که حاوی کاتچین ها، گالوکاتچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند که در ترکیبات ویتامین B قرار دارند. در این جدول برخی از مواد مغذی و ویتامین‌ها موجود در خرمالو را مشاهده می‌کنید:

ماده مغذیحجم در یک عدد متوسطدرصد نیاز روزانه
کالری۱۲۰
چربی کل۰
چربی اشباع شده۰
سدیم۵میلی‌گرم
کربوهیدرات کل۳۱ گرم۱۰ درصد
فیبر۶ گرم۲۴ درصد
شکر۲۵ گرم
پروتئین۱ گرم
ویتامین A۲۷۳۳واحد بین‌المللی۷۰ درصد نیاز روزانه
ویتامینC۱۲.۶ میلی‌گرم۲۰ درصد نیاز روزانه
کلسیم۲ درصد
آهن۲ درصد

 

بهتر است خرمالوهای پررنگ‌تر را انتخاب کنید که پوست صاف و براقی دارند. میوه‌هایی که دارای ضایعات، ترک خردگی و یا رنگ پریدی هستند مناسب نیست. خرمالو را بلافاصله بعد از خریداری مصرف کنید و سعی کنید مدت زمان طولانی آن را نگه ندارید. درصورتی‌که قصد نگهداری آن را دارید بهتر است خرمالو پخته شده انتخاب نکنید و خرمالوهای سفت‌تر را خریداری کنید تا به‌مرور زمان پخته شوند. در این صورت می‌توانید آن را در دمای اتاق و در کنار سیب و موز قرار دهید و یا در یخچال بگذارید.

خاص خرمالو

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مفیدی هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارز می‌کنند تا از آسیب رسیدن به سلول‌ها و ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنند. برخی از تحقیقات نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌ها از بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت جلوگیری کرده و از بدن مراقبت می‌کنند.

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان است، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در کره انجام شد، خرمالو حاوی دو آنتی‌اکسیدان قوی و ضد سرطانی به نام اسید گالیک و اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است.

  • اگر سیستم ایمنی قوی می‌خواهید، خرمالو بخورید

سیستم ایمنی قوی می‌تواند بدنتان را در برابر حملات و بیماری‌های عفونی و بیماری‌های دیگر حفظ کند. درصورتی‌که سیستم ایمنی قوی داشته باشید کمتر سرما می‌خورید. این میوه با مقادیر زیادی از ویتامین سی بدن شما را در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی حفظ می‌کند. این میوه به عنوان بخشی از درمان‌های طب سنتی برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. علاوه بر ویتامین سی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی کمک خواهد کرد.

  • کمک به سیستم گوارشی

وجود خرمالو در رژیم غذایی شما می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. خرمالو یک ماده غذایی با فیبر بالا است. هر وعده از خرمالو ۶ گرم فیبر دارد که تقریباً یک‌چهارم از نیاز روزانه شما به فیبر را تأمین می‌کند. فیبر باعث ترویج حرکات روده می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. سعی کنید از خرمالوهای شیرین استفاده کنید زیرا خرمالوهای گس، اسید تانیک بالاتری دارند و  ممکن است یبوست را بدتر کنند، اسید تانیک حرکت ترشحات روده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید از مایعات بیشتری استفاده کرده و یا فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید.

  • افزایش قدرت بینایی

خرمالو دارای ویتامین A است، و بعد از هویج به عنوان یک میوه مفید برای بینایی محسوب می‌شود. ویتامین آ برای سلامت چشم ضروری است و شما با مصرف یک خرمالو می‌توانید تا ۵۵ درصد از نیاز روزانه‌تان به این ویتامین را به دست آورید. از نشانه‌های رایج کمبود ویتامین آ می‌توان به شب‌کوری، خشکی چشم و  … اشاره کرد که با مصرف خرمالو می‌توانید سلامت را به چشم‌های خود بازگردانید. 

  • خرمالو، پایین آورنده سطح کلسترول

کلسترول یک ماده چرب است که در سرتاسر بدن یافت می‌شود. بدن ما به مقدار مشخصی کلسترول نیاز دارد اما اگر مقدار آن در شریان‌ها زیادتر شود، می‌تواند باعث گرفتگی عروق قلبی شده و  کار پمپاژ خون در قلب را دچار اختلال کند، مطالعات زیادی نشان داده‌اند که خرمالو می‌تواند سطح کلسترول را کاهش ‌دهد، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن خرمالو باعث کاهش کلسترول LDL کلسترول بد و همچنین تری گلیسیرید در بدن می‌شود.

  • کاهش التهاب در بدن

خرمالو علاوه بر کاهش کلسترول، افزایش بینایی و جلوگیری از یبوست، باعث کاهش التهاب بدن نیز می‌شود. التهاب پاسخ طبیعی و سالم است اما التهاب مزمن برای بدن ضرر دارد. خرمالو به دلیل مقدار بالای آنتی‌اکسیدان و اسید تانیک  به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. علاوه بر خرمالو می‌توانید از سبزی‌ها، انواع توت‌ها، کلم بروکسلی، گردو و روغن نارگیل برای کاهش التهاب بدن استفاده کنید.

  • کاهش فشارخون

تانن‌های موجود در خرمالو به کاهش فشارخون کمک می‌کنند. فشارخون بالا  یکی از مسائل خطرناک برای قلب است.  خرمالوهای ریز دارای تانن بیشتری هستند.

  • مناسب برای افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت هر میوه‌ای را نمی‌توانند مصرف کنند زیرا در اکثر میوه‌ها قند وجود دارد. اما خرمالو با میزان قند متعادل و سرشار از فیبر بودن باعث می‌شود که فرد دیابتی تا چند ساعت احساس گرسنگی نداشته باشد و به سراغ مواد غذایی دیگر نرود درنتیجه میزان قند آن کاهش یابد.

  • خرمالو کبد شما را سالم نگه می‌دارد

خرمالو به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها  توانایی کنترل مواد سمی در بدن را دارد و مانع از تخریب سلولی می‌شود. در این صورت این سم‌زدایی باعث می‌شود کبد شما سالم‌تر از قبل باشد.

  • خرمالو سرشار از منیزیم

منیزیم جزء حیاتی برای سلامت بدن محسوب می‌شود. شما می‌توانید با خوردن خرمالو میزان مناسبی منیزیم به بدنتان برسانید. منیزیم به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک می‌کند و به همراه آن برای بیماران دارای سنگ کلیه نیز بسیار مفید است. با خوردن خرمالو استخوان‌های شما تقویت می‌شود، و درصورتی‌که این ماده حیاتی را به بدن نرسانید احتمال ابتلا به پوکی استخوان در بدن تا بیشتر خواهد شد.

  • خرمالو یک میوه سرشار از انرژی

خرمالو سرشار از پتاسیم است و این ماده باعث می‌شود به‌صورت طبیعی یک منبع انرژی خوبی به‌حساب بیاید. شما با مصرف یک خرمالو می‌توانید میزان زیادی انرژی به دست بیاورید. بنابراین مصرف آن قبل از ورزش می‌تواند به شما کمک کند. شما حتی می‌توانید نوشیدنی خرمالو را می‌توانید جایگزین نوشیدنی‌های فراوری‌شده و انرژی‌زا کنید.

  • خرمالو گزینه‌ای مناسب برای کاهش وزن

این میوه به کاهش وزن شما کمک می‌کند.  شما می‌توانید با مصرف این ماده، میل خود به غذا را کم کنید. زیرا فیبر موجود در خرمالو باعث می‌شود تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نداشته باشید. این ماده نه‌تنها میل به غذا را کاهش می‌دهد بلکه احساس سیری در شما را بیشتر می‌کند.

  • خرمالو مانع از مشکلات تیروئیدی

عوارض ناشی از مشکلات تیروئیدی بسیار جدی است و باید به فکر درمان آن باشید. خرمالو غنی از ید است و  از این طریق یک ماده ایمن برای جلوگیری از مشکلات تیروئیدی است. البته این میوه اثرات نامطلوب ندارد اما قبل از مصرف این میوه برای بهبود ناهنجاری‌های تیروئیدی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • از خرمالو به عنوان یک ماسک استفاده کنید


شما حتی می‌توانید از این میوه به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.  به عنوان مطلب انتهایی چند ماسک مفید با خرمالو را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید پوست سالم‌تری داشته باشید:

  1. خرمالو + یک عدد زرده تخم‌مرغ+ کمی آب‌لیمو = زمان ۱۵ دقیقه = کاهش چین‌وچروک، باز کردن منافذ پوست و زیباسازی پوست.
  2. کته بدون نمک+ روغن بادام شیرین+ خیار و خرمالو  را در میکسر بریزید= ۱۰ دقیقه بر روی پوست= نرمی پوست و جلوگیری از خشکی آن.
  3. خرمالو له شده+ آرد جو +۱۵ دقیقه روی پوست= نرم‌کننده و شفاف کردن پوست صورت.
  4. هویج رنده شده+ خرمالو له شده= ۱۵ دقیقه روی پوست=روشن‌کننده پوست.
  5. شکر قهوه‌ای + خرمالو له شده+ روغن‌زیتون+ دورانی روی پوست حرکت دهید و ۱۵ دقیقه روی پوست بمالید= اسکراب و لایه‌بردار طبیعی.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان