۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پایان اوج قیمت بلیت پروازهای داخلی/ استفاده از شرکت‌های داخلی در تأمین قطعات هواپیما
کد خبر: ۳۳۲۶۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۲ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

پایان اوج قیمت بلیت پروازهای داخلی/ استفاده از شرکت‌های داخلی در تأمین قطعات هواپیما

کاهش قیمت ارز، نبود پیک سفر و تخصیص به موقع ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی زمینه‌ساز کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی و خارجی شد.

 پایان اوج قیمت بلیت پروازهای داخلی/ استفاده از شرکت‌های داخلی در تأمین قطعات هواپیما
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، این روز‌ها همزمان با کاهش قیمت دلار و ارز کاهش قیمت بلیت هواپیما نیز در صدر اخبار قرار گرفته و گزارش‌های میدانی حاکی از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت بلیت پرواز‌های خارجی دارد.

براساس این گزارش همزمان با افزاش قیمت دلار از ابتدای سال قیمت بلیت هواپیما‌ها در مسیر‌های خارجی و داخلی افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است به طوریکه در مدت یک ماه میزان پروزا‌های خارجی کاهش چشمگیری پیدا کرد. با وجود مشکلات اقتصادی که ایرلاین‌های داخلی در طول ماه‌های گذشته با آن روبه‌رو بودند، آخرین بررسی‌ها از شرایط بازار نشان می‌دهد که قیمت بلیت حتی از نرخ‌های مصوب شهریورماه نیز پایین‌تر آمده و با میانگین حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تخصیص ارز زمینه ساز کاهش قیمت بلیت هواپیما شد

در همین راستا مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش از ورود دلالان و سوداگران به بازار بلیت هواپیما خبر داد و گفت: متأسفانه برخی دلالان و سودجویان از فرصت افزایش قیمت بلیت هواپیما استفاده کرده و بلیت هواپیماها را با افزایش قیمتی بیش از ۷۰ درصد به فروش می‌رسانند.

سامانی به مسافران هشدار داد که بلیت‌های خود را از سایت‌های رسمی و آژانس‌های معتبر تهیه کنند تا مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت بلیت هواپیما نشوند.

سامانی توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشور و برخی از دستگاه‌های نظارتی در چند روز آینده نظارت خود را افزایش داده و مسافران هرگونه شکایتی مبنی بر قیمت بلیت دارند، می‌توانند به این سامانه اعلام کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ۶۰ درصد از هزینه‌هایشرکت‌های هواپیمایی ارزی است، گفت: طبیعتاً قیمت تمام شده برخی از مسیرها با توجه به افزایش هزینه‌ها بیشتر می‌شود در نتیجه با تخصیص ارز از سوی سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی بخشی از مشکلات این شرکت‌ها رفع شده است.

دلیل کاهش قیمت بلیت هواپیما چیست؟

سامانی تأکید کرد: آنچه در بازار فروش بلیت هواپیما رخ داده مستقیما به بحث‌های اقتصادی ایرلاین‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه در ماه‌هایی مانند آذر یک اتفاق طبیعی است.

به گفته وی، با توجه به اینکه در این فصل از سال تعداد مسافرت‌ها کاهش می‌یابد تقاضا برای بلیت هواپیما پایین آمده و ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند قیمت‌های خود را طوری مدیریت کنند که با کشش بازار همراهی داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که شرایط دریافت ارز ایرلاین‌ها در طول هفته‌های گذشته چگونه بوده است، گفت: با وجود آنکه هنوز شرایط به شکل عادی خود بازنگشته است، اما در هفته‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی شده که لااقل بخشی از درخواست ارزی ایرلاین‌ها به آنها اختصاص یابد.

نبود پیک سفر قیمت بلیت هواپیما را کاهش داد

در همین خصوص جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما تحت تأثیر قیمت ارز کاهش یافته است، گفت: در زمان‌های پیک سفر قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد، اما هم اکنون به دلیل آنکه در پیک زمانی سفر‌ها نیستیم کاهش قیمت بلیت پرواز‌ها طبیعی است.

وی افزود: تخصیص نرخ ارز به شرکت‌های هواپیما و نبود پیک سفر‌ها در زمستان باعث شده که برخی از شرکت‌ها نرخ‌های بلیت خود را کاهش دهند.

عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما در پرواز‌های خارجی کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته است، گفت: طبق بخشنامه مصوب برای تخصیص ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما کاهش یافته است.

وی ادامه داد: پرواز‌های داخلی با ارز نیما انجام می‌شود و قیمت‌ها در این مسیر کاهش یافته، اما به اندازه پرواز‌های خارجی نبوده است.

نظارت و رصد به موقع بر آژانس‌های مسافرتی

مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری  با بیان اینکه نظارت قوی بر تمامی آژانس و شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد، گفت: سازمان هواپیمایی  مداوم تمامی فروش بلیت در آژانس‌ها و سایت‌ها را رصد می‌کند و مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف، سریعا به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند.

وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه تمامی بلیت‌ها باید با نرخ مصوب در شرکت‌های هواپیمایی به فروش برسد و گران فروشی در ایام پیک سال ممنوع است.

کاهش ۱۰  تا ۲۰ درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی

در همین راستا یکی از مدیران آژانس‌های مسافرتی با گله‌مندی از سایت‌های آنلاین فروش بلیت هواپیما گفت: متأسفانه وجود سایت‌های آنلاین فروش بلیت در چنین شرایطی باعث ورشکستگی بسیاری از آژانس‌ها شده و همین موضوع موجب برهم خوردن بازار فروش بلیت شده است.

وی با بیان اینکه تعداد مسافران پرواز‌های خارجی از ابتدای سال همزمان با افزایش قیمت دلار و ارز کاهش یافته است، افزود: خوشبختانه همزمان با کاهش قیمت دلار، قیمت بلیت هواپیما به ویژه در مسیر‌های خارجی کاهش یافته است.

این مدیر آژانس گفت: قیمت بلیت  هواپیما در مسیر‌های داخلی به دلیل نبود فصل مسافرت  ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش  یافته است.

براساس این گزارش کاهش قیمت دلار در بسیاری از بخش‌ها به ویژه بخش هوایی نقش موثری در اقتصاد گردشگری داشته است و همین موضوع می‌تواند زمینه ساز رونق بخشیدن به شرکت‌های هواپیمایی شود. امید است نظارت بیشتر سازمان هواپیمایی کشور بر آژانس‌ها مسافرتی و همچنین تخصیص به موقع نرخ ارز به شرکت‌های هواپیمایی مانع ورشکستگی این شرکت‌ها شود.

 

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان