۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین انفعال دیپلماتیک در قبال اروپا تا کجا ادامه می‌یابد؟/ گروگانگیری برجام اروپایی و امیدواری عجیب ظریف
کد خبر: ۳۳۲۶۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۲ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

انفعال دیپلماتیک در قبال اروپا تا کجا ادامه می‌یابد؟/ گروگانگیری برجام اروپایی و امیدواری عجیب ظریف

وزارت خارجه ایران در قبال اروپا برخورد مسامحه آمیزی را در پیش گرفته است که به نظر می رسد برجام علل اصلی این انفعال است.

انفعال دیپلماتیک در قبال اروپا تا کجا ادامه می‌یابد؟/ گروگانگیری برجام اروپایی و امیدواری عجیب ظریف
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، وزارت خارجه همچنان منتظر نهایی شدن برجام اروپایی است. اروپایی‌ها طی قول و قراری که با وزارتخارجه ایران گذاشتند قرار است کانال مالی تجاری را با ایران راه اندازی کنند تا ضرر و زیان‌های خروج آمریکا از برجام بیش از این ادامه نیابد. هر چند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دو روز زودتر از موعد مقرر یعنی 13 آبانماه تحریم‌هایی که روی کاغذ در برجام لغو شده بود را دوباره بازگرداند اما هنوز اروپایی‎ها اقدام عملی و اجرایی در خصوص برجام و کانالی که قرار است راه اندازی کنند انجام ندادند. این تعلل تا جایی بود که «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران چندی پیش اعلام کرد که «با بازاعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بهره‌مندی تهران از مزایای توافق هسته‌ای وین به صفر نزدیک شده است.»

 

اما وزارت خارجه ایران در برابر این تعلل معنادار اروپایی ها بازهم همچنان امیدوار و امیدوار است تا جایی که اخیرا «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان (۱۴ آذر ۱۳۹۷) بیان می کند: «خبرهایی که هفته گذشته در سفرهایمان به بروکسل و ژنو شنیدیم این است که توافق‌های نهایی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت( SPV ساز و کار مالی) خواهیم بود.

وزیرامور خارجه تصریح کرد: «با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به محظ اطلاع پیدا کردن از هر تحولی می‌خواهند مانع اجرای آن شوند، اروپایی‌ها می خواهند این مرحله را به صورت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند. بنابراین خودشان این مرحله را ادامه می‌دهند و وقتی به نتیجه رسیدند اعلام می کنند.»

رسانه‌ها در این خصوص مطرح می کنند که این رویه وزارت خارجه ایران حاکی از عدم مدیریت یکپارچه و همچنین متناقض درباره اروپاست. در همین رابطه، روزنامه جوان با اشاره به تناقض اظهارات مسئولان سیاست خارجی دولت در قبال اروپا نوشت: «اینکه محمدجواد ظریف در هفته اخیر از لزوم فرصت‌دهی مجدد به اروپایی‌ها سخن به میان می‌آورد، حداقل با سخنان وی و عباس عراقچی در طول روز‌های گذشته تناقض دارد و نمایانگر فقدان رویه ثابت و قدرت مدیریتی منسجم در قبال اروپایی هاست.»




اعتراض «جلیقه زردها» و سکوت دیپلماتیک ایران

جلیقه زردها یا همان مردم فرانسه که از گرانی نرخ بنزین و مالیات در این کشور به سطوح آمده و به خیابان‌ها آمده‌اند و با نماد جلیقه زرد رنگ (شبرنگ) که در فرانسه رانندگان بعد از خرابی خودروهایشان به تن می کنند تا مشخص شود مشکلی برای خودرو آنها ایجاد شده، در این کشور به خشونت شدید پلیس علیه معترضان انجامیده است. خیابان شانزلیزه حالا به جای حضور توریست‌ها پر است از حضور معترضان جلیقه زرد و پلیس‌های ضدشورش که با باطوم و گاز اشک آور و فلفل سعی می کنند معترضان را بتارانند. تصاویر خشونت پلیس علیه معترضان که با سر و صورت خون آلود و ضرب و شتم همراه است در شبکه های اجتماعی غوغا به پا کرده است اما وزارت خارجه ایران در این خصوص سکوت اختیار کرده است.

علت این سکوت را «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران که در برنامه رادیویی «پارک شهر» حضور یافت اینگونه توضیح می دهد: «جریان جلیقه‌زردها بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مندیم درباره این مسایل صحبت کنیم. ما علاقه داریم این کشورها یاد بگیرند در مسایل داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند.»

سخنگوی وزارتخارجه ایران درحالی در برابر اتفاقات فرانسه آنرا یک موضوع داخلی می‌نامد که در اتفاقات دیماه سال گذشته رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای ایرانی خود درباره حوادث ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار «خویشتنداری» حکومت در برابر معترضان شد. سکوت دیپلماتیک ایران این سئوال را به وجود می آورد که حقوق بشر و خشونت طلبی حکومت فرانسه علیه مردمش یک موضوع داخلی است یا بین المللی و انسانی. البته سئوال اساسی این است که چرا دیپلماسی ایران در برابر فرانسه سکوت کرده و آیا برجام و موضوع اس پی وی و کانال مالی ایران و اروپا در این موضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی ایران نقش دارد یا خیر؟



برخورد ناشایست اروپا با دیپلمات ایرانی و انفعال وزارتخارجه

«اصل عمل متقابل» یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است، بر همین اساس اگر کشوری در واکنش به کشوری دیگر بلافاصله به اقدام متقابل دست بزند، از سوی سایر دول مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد زیرا این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود. اما در حوزه وزارت خارجه ایران آنهم در بالاترین سطح یعنی برخورد ناشایست با دیپلمات‌های ایرانی این موضوع به وضوح دیده شد اما انفعال دیپلماتیک را در این جهت مشاهده کردیم.

 پس از گذشت چندین ماه از اخراج ۲ دیپلمات ایرانی در هلند و بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان و سپس استرداد وی به بلژیک و سپس اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه به این گفته بسنده می‌شود که در موعد لازم اقدام متناسب انجام می‌شود!

لازم به ذکر است که تمام دیپلمات‌ها دارای مصونیت (معاف از تعقیب حقوقی و کیفری) هستند و طبق مواد ۲۹ و ۳۱ کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک، به هیچ وجه نمی‌توان آنها را توقیف یا بازداشت کرد و حتی برای ادای شهادت نیز نمی‌توان آنها را به دادگاه فراخواند. این موضوع شامل حال خانواده دیپلمات‌ها نیز می‌شود (ماده ۳۷(

متاسفانه این انفعال از سوی دستگاه دیپلماسی، طرف اروپایی را در استمرار اقدامات ضد ایرانی گستاخ‌تر کرده است. بازهم این سئوال به وجود می آید که اینهمه انفعال چرا انجام می پذیرد، آیا بازهم برجام باعث انفعال دیپلماتیک ایراه بوده است و انفعال دیپلماتیک درباره اروپا تا کجا ادامه پیدا می کند؟

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان