۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ورزشکاران شهرستانی استان قزوین، پیشتاز قهرمانی در آسیا و جهان
کد خبر: ۳۳۲۵۹۴ نویسنده: مهدی چگینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۱ ساعت: ۱۴:۵۳ ↗ لینک کوتاه

گذری بر وضعیت مدال‌آوری ورزشکاران؛

ورزشکاران شهرستانی استان قزوین، پیشتاز قهرمانی در آسیا و جهان

قزوینی‌ها در کشتی، جودو، ژیمناستیک، تنیس روی میز، والیبال، فوتسال، بسکتبال و چندین و چند رشته ورزشی تیمی و انفرادی دیگر ورزشکاران نام آشنایی که در بازی‌های آسیایی، جهانی و فراملی کسب مدال کرده اند و پرچم دار بودند.

ورزشکاران شهرستانی استان قزوین، پیشتاز قهرمانی در آسیا و جهان
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین ؛____ مهدی چگینی.

استان قزوین در چند سال اخیر بیش از یکصد ملی پوش و مربی به تیم‌های ملی معرفی کرده که در قهرمانی تیمی و به اهتزار در آوردن پرچم کشورمان در میادین آسیایی و جهانی موفق بوده و افتخار آفرینی کرده‌اند.

بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸، بهترین میدان برای معرفی پتانسیل قهرمانان ورزشی استان قزوین در میادین فراملی بود، رویدادی که قهرمان مرد و زن استان موفق به کسب ۸ نشان رنگارنگ در بازی‌های آسیایی شدند که سهم شهرستان‌های قزوین و البرز بسیار پررنگ بود.

در بازی‌های این دوره، بهمن عسگری در کاراته از شهرستان البرز به نشان طلا رسید، رضا علیپور سریع ترین مرد عمودی دنیا در سنگنوردی قهرمان شد، مهدی مرندی در ترکیب تیم ملی والیبال، طلا آسیا را کسب کرد و تهمینه کربلایی صادقی اولین بانوی قزوینی است که نشان برنز آسیا را کسب کرده و نام خود را در تاریخ ورزش استان ثبت کرده است.

در پاراآسیایی ۲۰۱۸، محسن و سیمرا جلیلوند در گلبال به طلا و برنز رسیدند، حسین فرزانه در والیبال نشسته طلایی شد و علیرضا قورچی بیگی در شطرنج اولین نقره آسیایی را به همراه تیم ملی کسب کرد.

اما این تمام توان ملی پوشان استان در میادین ملی و فراملی نیست و شهرستان آبیک با حضور اسماعیل و جبرئیل عبادی در تیراندازی با کمان، پایگاه اصلی کسب مدال و ورزشکار سازی در بازی‌های آسیایی و جهانی هستند.

شهرستان البرز در رشته‌های رزمی، سرآمد کشور، آسیا و جهان است.بهمن عسگری، علی اصغر آسیابری، مجید حسن نیا، امیررضا میرزایی در کاراته، فاطمه صفرپور در تکواندو بعنوان سرمربی و چندین ورزشکار دیگر در ووشو و رشته‌های دیگر، نام دار ورزش استان و کشور هستند.

در شهرستان قزوین، شاید کمتر کسانی باشند که رضا، مهدی و میلاد علیپور را در سنگنوردی سرعت و محسن بهشتی راد را در یخ نوردی به چهره بشناسند، اما همیشه اولین ورزشکار قزوینی هستند که یاد ورزش دوستان می‌آیند.

قزوینی‌ها در کشتی، جودو، ژیمناستیک، تنیس روی میز، والیبال، فوتسال، بسکتبال و چندین و چند رشته ورزشی تیمی و انفرادی دیگر ورزشکاران نام آشنایی که در بازی‌های آسیایی، جهانی و فراملی کسب مدال کرده اند و پرچم دار بودند.

تاکستان را در ایران با ورزشکاران قدرتی می‌شناسند، سبحان طاهرخانی و زهرا جعفر آبادی در دو و میدانی، سهند الله وردیان و فردین قلعه قوتد در والیبال، حمیدرضا و شاهین طاهرخانی در فوتبال و چندین و چند ملی پوش دیگر در رشته‌های تیمی و انفرادی در میادین بین المللی موفق به کسب نشان شده اند و پشتوانه سازی در این رشته‌ها همچنین ادامه دارد.

شهرستان‌های بوئین زهرا و آوج هم به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای منطقه و تازه تاسیس بودن، در قهرمان پروری آنچنان که باید موفق نبوده اند و در حال آموزش رده های سنی هستند.

حضور بیش از ۲۰ مربی تراز اول در سطح ملی از شهرستان‌های استان، نشان از سطح بالای دانش مربیان و موفقیت ورزشکاران دارد و نیاز است برای حضور هر چه بیشتر ورزشکاران استان در میادین ملی، تعداد مربیان استان در تیم‌های ملی افزایش یابد.

اما برنامه ای که هیئت‌های استان و ادارات ورزش شهرستان‌ها باید برای حضور مداوم ورزشکاران در تیم‌های ملی داشته باشند، پشتوانه سازی است که در برخی رشته‌ها به درستی در حال پیگیری است.

قهرمان ورزشی استان در چند سال اخیر علاوه بر قهرمانی با حضور در تمرینات تیم‌های پایه، در راه توسعه ورزش همگانی و‌ قهرمانی مسیر خوبی را طی کرده اند و در چند سال اخیر، پشتوانه سازی از این طریق رشد قابل توجهی داشته است.

اما در روزهایی که تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف در رقابت‌های جهانی، آسیایی و المپیک موفق به کسب نشان و قهرمانی می‌شوند، نونهالان و نوجوانان بسیاری راهی آن رشته ورزشی شوند و بازار ورزش داغ داغ می‌شود.

یکی دیگر از راهکارهای استفاده قهرمانان ملی، حضور آنها به‌عنوان مربی در هیئت‌های ورزشی است، ملی پوشان در کلاس‌های آموزشی تخصصی و عمومی می‌توانند ورزشکاران و استعدادهای ورزشی را پرورش و به تیم‌های ملی معرفی کنند.  
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان