۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین روحیه خودباوری پس از انقلاب پیشرفت‌های علمی ایران را به قله رساند
کد خبر: ۳۳۲۵۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۱ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

استاد یک درصد برتر جهان:

روحیه خودباوری پس از انقلاب پیشرفت‌های علمی ایران را به قله رساند

استاد یک درصد برتر جهان گفت: پیشرفت علوم بعد از انقلاب اسلامی خیلی چشمگیر است و یکی از عوامل مهم در این پیشرفت‌ها به وجود آمدن روحیه خودباوری بالا در بین دانشجویان و اساتید است.

روحیه خودباوری پس از انقلاب پیشرفت‌های علمی ایران را به قله رساند
به گزارش سرویس علم و فناوری صبح قزوین ؛ پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید، اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد.

بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود، ازاین رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است.

اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است که حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز‪ ۲۵ ‬ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد.

وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ‪ ۱۳۷۹ ‬ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد و از سال ‪۱۳۸۴‬ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت.‬‬‬

پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است.

بنابراین نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد.

به بهانه هفته پژوهش به گفت‌وگو با یکی از اساتید برجسته و پژوهشگران دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) پرداختیم که جزو اساتید یک درصد برتر جهان طی ۴سال معرفی شده است؛

خودتان را برای مخاطبان معرفی بفرمایید.
سعید عباس بندی متولد ۱۳۴۵ در تهران هستم؛ دیپلم را در سال ۱۳۶۳ گرفتم از دبیرستان خوارزمی شماره ۲تهران دریاف کردم و همان سال کنکور دادم و در رشته ریاضیات کاربردی دانشگاه تهران پذیرفته شدم که مقطع کارشناسی را در سال ۱۳۶۸به اتمام رساندم.

مقطع ارشد را از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ در رشته ریاضیات کاربردی با گرایش آنالیز عددی در دانشگاه خوارزمی امروز و تربیت معلم سابق تهران گذراندم.

از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ دکتری ریاضیات کاربردی گرایش آنالیز عددی را زیر نظر پروفسوراسماعیل بابلیان گذراندم و پایان نامه‌ام در زمینه حل معادلات عددی و انتگرال نوع اول بود که حل این مسئله جزو مسائل بدخیم در ریاضیات کاربردی است.

از سال ۱۳۷۵ تا به امروز هم در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به عنوان عضو هیئت علمی و استاد تمام پایه ۳۲ مشغول به فعالیت هستم.

بیش از ۳۰۰ مقاله علمی داشتم و عضو ستاد نخبگان استان قزوین هستم.

شرایط ورود به دانشگاه در زمان شما با امروز چه تفاوتی داشت؟

فکر می‌کنم ورود به دانشگاه در زمان ما سخت‌تر بود چراکه تعداد زیادی داوطلب پشت کنکور بودند و تعداد قبولی‌ها خیلی کم بود؛ همچنین تعداد دانشگاه‌ها در کشور بسیار محدود بود و این مسائل رقابت را شدید می‌کرد.

تعداد رشته‌هایی که می‌توانستیم انتخاب کنیم محدود بود؛ امروز کنکور ارشد تستی است اما در سال ۱۳۶۸ ارشد و دکتری را تستی و تشریحی آزمون می‌دادیم و قبول شدن سخت بود.

چه شد که وارد رشته ریاضی شدید؟
من از زمان دوره متوسطه علاقه زیادی به کامپیوتر و الگوریتم‌های ریاضی داشتم؛ اولین کامپیوتری که خریدم یک کامپیوتر اسپکتروم بود که با پول خودم تهیه کردم.

این کامپیوتر را به تلویزیون نصب و الگوریتم‌های ریاضی را حل می‌کردم و با علاقه رشته ریاضی کاربردی را در دانشگاه انتخاب کردم و پروژه‌های درسی را با قدرت و علاقه زیاد انجام می‎دادم.

کدام اساتید در پیشرفت شما تاثیرگذار بودند؟
تمام موفقیت‌هایم را مرهون حمایت خانواده و همسرم و اساتیدی که داشتم، می‌دانم. دکتر غلامرضا خسروشاهی، مرحوم دکتر جهانشاهی و دکتربابلیان از جمله اساتید برجسته و انسان‌های والایی بودند که زحمات زیادی کشیدند.

ازدواجتان چطور بود؟ چطور آشنا شدید؟
همسرم دختر عمه‌ام هستند و باتوجه نسبت فامیلی که داریم از کودکی همدیگر را می‌شناختیم. ترم ۶ کارشناسی بودم که در سال ۱۳۶۷ ازدواج کردیم.

باتوجه به اینکه همراه با تحصیل، ازدواج کردید هزینه‌های زندگی را چطور تامین می‌کردید؟
بخشی از هزینه‌های ازدواج را پدرم حمایت کردند اما از ابتدا همراه با درس به صورت نیمه وقت کار می‌کردم؛ به سختی امورات را گذراندیم چون به هرحال هم درس خواندیم و هم کار کردیم.

در زمان ارشد به صورت حق‌التدریسی در دانشگاه آزاد و پیام نور درس می‌دادم؛ شرایط اجتماعی آن زمان با الان فرق می‌کرد و نمی‌توان نسخه‌ای که در سال ۱۳۶۸ برای خودمان داشتیم را برای جوانان امروزی بپیچیم.

اما اگر حمایت خانواده‌های دو طرف باشد همه چیز خوب پیش می‌رود؛ کسی که در عرصه علمی فعالیت می‌کند سبک زندگی و نگاه دیگری به زندگی دارد و سعی می‌کند سطح توقعات را بالا نبرد.

سعی کردیم خودمان را درگیر تنش‌های اقتصادی نکنیم و همیشه زن و شوهر باید پشتیبان هم باشند که این امر در زندگی ما هم جاری و ساری است چراکه همسر و خانواده‌ام وقتی مشغول کار هستم شرایطم را درک می‌کنند و بدون شک اگر همراه من نبودند در کارم موفق نمی‌شدم.

آیا همسرتان هم فعالیت‌های پژوهشی دارند؟
رشته تخصصی همسرم شیمی است و بازنشسته آموزش و پرورش هستند، بله ایشان هم کارهای علمی می‌کنند و مقاله دارند و با کارهای پژوهشی آشنا هستند.

چند فرزند دارید؟ آیا به ریاضی علاقه دارند؟
دو فرزند دارم که آن‌ها هم استعداد ریاضی و علاقه زیاد به این رشته دارند.

ویژگی‌های یک استاد خوب چیست؟
استاد خوب کسی است که هم آموزش دهنده خوب و هم پژوهشگر خوب باشد؛ به نظر من اخلاق و رفتار آکادمیک یک استاد هم مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود و دانشجویان به خوبی ان را یاد بگیرند.

دانشجویان باید بیاموزند وقتی مقاله‌ای می‌نویسند کپی نکنند و اگر از مقاله‌ای استفاده می‌کنند حتما نام استاد را درج کرده و ارجاع دهند و یا مقاله‌ای را برای چند جا جهت چاپ نفرستند؛ تمام اینها اخلاق آکادمیک است که در هیچ کتابی آموزش داده نشده بلکه فرهنگ پژوهش و آموزش است که باید اساتید به دانشجویان یاد بدهند.

به نظر شما کپی یا خرید پایان نامه‌ها چه میزان دامن‌گیر شده است؟
نمی توان گفت این آفت وجود ندارد، بله دیده می‌شود اما باید آسیب شناسی شود.

مسئله مهم این است که اگر استاد راهنما نباید دانشجو را به حال خود رها کند و نظارت خوبی در مراحل تهیه پایان نامه بر او داشته باشد در این صورت بدون شک دانشجو دیگر فرصت نمی‌کند به سراغ کپی پایان نامه و یا خرید آن برود.

از طرفی یک عده از فارغ التحصیلانی که بیکار هستند و نتوانسته‌اند شغل مناسبی پیدا کنند و از نظر علمی سطح بالایی دارند مجبور می‌شوند از طریق انجام پایان نامه برای دیگران ارتزاق کنند.

این افراد عنوان را از متقاضی می‌گیرند و برای تهیه آن وقت می‌گذارند درواقع برای همین پایا ن نامه‎های دزدی هم کار علمی انجام می‌دهند.

علت اصلی اینکه دانشجویان به سراغ کپی پایان نامه‌ها می‌روند را چه می‌دانید؟
رشد بی رویه‌ در برخی از شاخه‌های علوم و نبود بازار کار برای این رشته‌ها باعث شده که شاهد بیکاری فارغ‌التحصیلان باشیم؛ این مسائل دست به دست هم داده است که فردی با تحصیلات ارشد و دکتری با اینکه می‌داند فروش پایان نامه کار درستی نیست اما از ناچاری دست به این کار می‌زند و ارتزاق می‌کند.

از طرفی همان طور که گفتم اساتید راهنما هم نقش مهمی دراند که باید با نظارت‌ها و گزارش‌هایی که از دانشجو می‌گیرند مانع از گرایش او به سمت خرید پایان نامه شوند.

بیکاری فارغ التحصیلان امروز به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است مسائل متعددی از قبیل عدم ارتباط صنعت با دانشگاه و مجامع علمی است و حل ان به یک عزم همگانی و ملی نیاز دارد.

اولین روز تدریستان را به یاد دارید؟
از آنجایی که دوره کارشناسی ارشد و دکتری را بورسیه بودم، موظف بودیم که ۳واحد در طول ترم تدریس کنیم واولین درسی که برای تدریس داشتم آنالیز عددی بود.

دانشگاه تربیت معلم در قدیم طوری بود که دانشجویانش بورسیه آموزش و پرورش و دبیر بودند و طبیعتا به لحاظ سنی از من بزرگتر بودند از این رو باید افرادی بزرگتر از خودم درس می‌دادم و روزهای اول برایم سخت بود که خودم را مدرس معرفی کنم اما بعد عادت کردم.

شما از اساتید یک درصد برتر جهان هستید در این باره برایمان توضیح دهید.
شرکت تامسون رویترز یا “ISI” هر ساله دانشمندان رشته‌های مختلف را رتبه بندی می‌کنند و شاخص‌های مختلفی برای آن مد نظر دارند و یکی از شاخص‌ها میزان رفرنسی است که مردم به مقالات دانشمندان می‌دهند و این شرکت لیست دانشمندان را بر اساس آن تهیه می‌کند.

این لیست اولین بار در سال ۲۰۰۹ تهیه شد و پس از چند سال وقفه مجدد از سال ۲۰۱۴ تا امسال شروع به کار کرد؛ هر ساله این لیست ارائه می شود و به نوعی نشان دهنده پیشرفت دانشمندان هر کشور می‌باشد.

این شرکت میزان ارجاع مردم دنیا به مقاله‌های هر دانشمند را مورد شمارش قرار می‌دهد که هر چه تعداد رفرنس‌ها بالاتر باشد آن مقاله از لحاظ علمی پراستنادتر است و محبوبیت دارد.

دانشمندانی که در یک درصد بالا هستند در یک لیست قرار می‌گیرند و به عنوان لیست دانشمندان یک درصد برتر موضوعی هر رشته معرفی می‌شوند.

در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰۰۰ دانشمند معرفی شده‌اند که حدود ۱۶ نفر ایرانی هستند و بنده در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ جزو این لیست بودم.

وضعیت پیشرفت‌های پژوهشی در کشور بعد از انقلاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در رشته ریاضیان میزان مقاله‌ای که چاپ شده بسیار بالا است؛ از آنجایی که ریاضیات مادر همه علوم است لذا پیشرفت این رشته به معنای پیشرفت در سایر علوم هم است.

پیشرفت علوم بعد از انقلاب اسلامی خیلی چشمگیر است و یکی از عوامل مهم در این پیشرفت‌ها به وجود آمدن روحیه خودباوری بالا در بین دانشجویان و اساتید است.

قبل از انقلاب تحصیلات تکمیلی در کشور نداشتیم اما امروز همه افراد می‌توانند تا بالاترین مقطع در کشور ادامه تحصیل دهند.

در رشته ریاضی دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی و کامپیوتر نیاز است که خوشبختانه امروز به آن دسترسی داریم اما قبل از انقلاب از امکانات سخت افزاری محروم و اطلاعاتی محروم بودیم.

برای پیشرفت در عرصه پژوهش به چه مواردی نیاز است و چه دغدغه‌هایی در این مسیر وجود دارد؟
با توجه به اینکه رشته ریاضی نیاز آزمایشگاهی ندارد به لحاظ ابزاری تحریم‌ها تاثیر چندانی نداشته است اما به لحاظ پذیرش و چاپ مقالات در مجله‌های خارجی با مشکل مواجه هستیم اما برای تولید مقاله مشکلی نداریم.

اگر فارغ التحصیلان ما به لحاظ معیشتی تامین شوند قطعا با انگیزه و فراغ بال بیشتری در امر پژوهش و فعالیت‌های علمی تلاش می‌کنند.

وقتی دغدغه معیشتی حل شود دیگر به ریاضی به عنوان یک رشته دست چندم نگاه نمی‌کنند و البته همه رشته‌ها با این مشکل مواجه هستند و حل آن توجه و عزم همه مسئولین را می‌طلبد.

چه هدفی برای آینده دنبال می‌کنید؟
تربیت و آموزش دانشجویان دکتری از اهداف ما است و از طرفی هم حل مشکل ارتباط بین دانشگاه و صنعت از دیگر اهداف است که در این راستا سعی کردیم فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید در واحدهای صنعتی را به وجود آوریم.

چه توصیه‌ای برای دانشجویان دارید؟
توصیه مهم من این است که دانشجویان آکادمیک فکر کنند و آکادمیک کار کنند و مسائل علمی را با علاقه انجام دهند و برای فعالیت‌های خود مرز قائل شوند.

وضعیت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین را چطور ارزیابی می‌کنید؟
خوشبختانه به لحاظ سطح علمی بر ریل رشد و پیشرفت قرار گرفتیم و در چندسال آینده تعدادی از هیئت علمی دانشگاه وارد لیست یک درصد برتر جهانی خواهند شد.

خاطره تلخ و شیرین شما در این سال‌ها چه بود؟
بهترین خاطراتم مربوط موفقیت در پژوهش‌ها و چاپ مقالات در عرصه جهانی است و خاطرات تلخ هم مربوط به از دست دادن دانشجویانم است که متاسفانه تعدادی از بهترین دانشجویان دکتری که سطح علمی بالایی هم داشتند به علت بیماری از دست دادم و این مسئله همیشه من را ناراحت می‌کند.
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان