۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سیدناصر قوامی، عبور از روحانی تا عبور از خط امام(ره)
کد خبر: ۳۳۲۵۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۰ ساعت: ۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

سیدناصر قوامی، عبور از روحانی تا عبور از خط امام(ره)

به نظر می‌رسد رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان علاوه بر پروژه‌ی عبور از روحانی، از خط امام(ره) هم عبور کرده باشد چرا که آنچه در نشست خبری خود بدان اشاره کرد تطابقی با اندیشه‌ی متعالی امام خمینی(ره) ندارد.

سیدناصر قوامی، عبور از روحانی تا عبور از خط امام(ره)
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛ نشست خبری رئیس شورای اصلاح طلبان استان قزوین، شب گذشته با حضور برخی از خبرنگاران حوزه سیاسی برگزار شد. آنچه بیشتر خبرنگاران در انتظار آن بودند با توجه به تبلیغات اصلاح‌طلبان در فضای مجازی، شنیدن ناگفته‌های جریان اصلاح‌طلبی استان، ادعای پدرخواندگی یکی از صاحبان ویلاهای سیاسی و قدرت خارج از ساختار وی بر تصمیم‌گیری مدیران استان بود.

اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، عدم شفافیت و صراحت سیدناصر قوامی در برابر خبرنگاران و گریز این سیاستمدارِ اصلاح طلب از پرسش‌های صریح خبرنگاران رسانه‌ها بود. در هرحال گرچه سید اصلاح‌طلبان قزوین حاضر نشد صریح و بی‌پرده با خبرنگاران سخن بگوید، اما در میان گفته‌های او هم نکات فراوانی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

نخست آنکه سیدناصر قوامی به عنوان پرچمدار اصلاح‌طلبان استان قزوین، همانند دیگر هم‌طیف‌های خود در کشور دیگر حاضر نیست از جبهه و جریان اصلاحات برای حسن روحانی خرج کند؛ با وجود آنکه این جریان در سال نودودو محمدرضا عارف و در سال نودوشش اسحاق جهانگیری را به‌عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده بودند، اما خیلی زود به امر فرماندارِ جریان اصلاحات پشت عارف را خالی کردند و از حسن روحانی حمایت کردند.

با وجود مشخص بودن کارنامه‌ی اقتصادی دولت روحانی، بازهم با تَکرار همین فرماندار، جریان اصلاحات اسحاق جهانگیری را وادار به انصراف نموده و تمام قد از حسن روحانی حمایت کرد. اما اکنون پس از گذشت یک سال و چهار ماه از عمر دولت دوازدهم، سیدناصر قوامی حاضر نیست به نمایندگی از اصلاح‌طلبان استان نتیجه‌ی حمایت و پشتیبانی خود از دولت تدبیر و امید را بپذیرد.

شاید وضعیت اقتصادی امروز جامعه و مشکلات اقتصادی که با سوءتدبیر آقایان ایجاد شده، همچنین وضعیت نه‌چندان مطلوب در واحدهای تولیدی و اقتصادی استان قزوین باعث شده تا قوامی تمایلی به خرج نام اصلاحات برای دولت تدبیر و امید نداشته باشد و قرار نیست حتی به اندازه‌ی یک پاسخگویی ساده به خبرنگاران پای تصمیم و حمایت خود از دولت تدبیر و امید بایستد.

اما در سوی دیگر ماجرا سیدناصر قوامی در این نشست، از عملکرد و کارنامه‌ی نمایندگان اصلاحطلب استان هم ابراز نارضایتی کرد. در هرحال رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین نیز به نظر نقطه‌ی قابل دفاعی در کارنامه‌ی سیده حمیده‌زرآبادی، بهمن طاهرخانی و روح‌الله بابایی صالح ندیده که عملکرد آنان را قابل قبول نمی‌داند.

اما در این نشست سیدناصر قوامی اظهار نظرهایی داشت که با نص صریح سخنان امام خمینی(ره) همخوانی ندارد و بلکه در نقطه‌ی مقابل آن قرار می‌گیرد. وی در بخشی از سخنانش قانون اساسی را دارای اشکالاتی خواند و خواستار ایجاد مجلس سنا یا چیزی شبیه به آن در ساختار کشور شد.

جالب است بدانید چنین دیدگاهی در اوایل انقلاب نیز وجود داشت که امام خمینی(ره) قاطعانه به آن پاسخ دادند: «مردم آنهایی را باید انتخاب بکنند که می‌شناسند که به این ملت خدمتگزار است و دلش برای این طبقه ضعیف می‌سوزد. ما نمی‌خواهیم یک مجلس اعیان درست کنیم. مجلس سنا را، مجلس اعیان به آن می‌گویند. ما می‌خواهیم اعیان را از بین ببریم، آدمشان کنیم آنها را. آن اعیانی که در مجلس سنا نشستند و آن قدر خیانت به مملکت ما کردند، آن مجلس را ما اصلاً بستیم درش را. مجلس شیوخ و مجلس اعیان و مجلس سنا؛ این‌ها یک دسته مفتخواری بودند».1

در بخش دیگری نیز سیدناصر قوامی نه تنها شأن مجلس جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کند، بلکه با حمله به جایگاه شورای نگهبان اعلام می‌کند که نمایندگان مجلس، منشی‌های شورای نگهبان هستند و تلاش می‌کنند تا با تضعیف جایگاه شورای نگهبان ضعف‌های مدیریت اجرایی را بر گردن شورای نگهبان و نهادهای قانونی و ساختارهای جمهوری اسلامی بیندازد که به نظر راه تجربه شده‌ی ابوالحسن بنی‌صدر و جریان‌های لیبرال اوایل انقلاب است.

اما همین نظرات سیدناصر قوامی نیز با نص صریح فرمایشات امام خمینی(ره) در تضاد است، چرا که امام فرموده بودند: «و من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رأی خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد...اگر بعدها بخواهند شیطنت بکنند، این شیطنتها از مبادی غضب، از مبادی فاسد، بیرون می‌آید».2

با این اوصاف به نظر می‌رسد رئیس شورای اصلاح طلبان استان علاوه بر پروژه عبور از روحانی، از خط امام(ره) هم عبور کرده باشد چرا که آنچه در نشست خبری خود بدان اشاره کرد تطابقی با اندیشه‌ی متعالی امام خمینی(ره) ندارد.

البته باید در پایان این پرسش نیز مطرح شود که تبلیغات و هیاهوی فعالان فضای مجازی برای نشست خبری رئیس شورای اصلاح طلبان استان باعنوان «ناگفته‌های اصلاح‌طلبان» چگونه به یک نشست خبری با کلی‌گویی‌های معمول و عدم پاسخگویی به پرسش‌های صریح خبرنگاران در ارتباط با موضوعات سیاسی استان منتهی شد؟

1.صحیفه امام جلد 10 ص 524

2صحیفه امام جلد 14 ص 370

یادداشتی از جابرخرم نیا

انتهای پیام/ 7003

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان