۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شورای شهر، میراث فرهنگی به اختلافات پایان دهید
کد خبر: ۳۳۲۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۸ ساعت: ۱۲:۵۲ ↗ لینک کوتاه

یارکشی و اتهام زنی راه حل نیست؛

شورای شهر، میراث فرهنگی به اختلافات پایان دهید

شوربای اختلافات و یارکشی‌ها در ایام سرد آذرماهی به‌گونه‌ای شور شده است که همین اختلافات و درگیری‌ها فرصت خدمت‌رسانی به مردم را سلب و فضای ناامیدی را بین مردم ایجاد می‌کند.

شورای شهر، میراث فرهنگی به اختلافات پایان دهید
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ طی سال‌های اخیر فضای استان قزوین به‌طرفی پیش رفته که گاه مدیران و مسئولین استانی دعواها، خصومت‌ها و حب و بغض‌های خود را وارد فضای کار کرده و به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مردم باید متضرر دعوای آن‌ها باشند؛ البته در این یک ماه اخیر موضوع دولت‌خانه‌ی صفوی و بحث و کشمکش دونهاد در استان بالاگرفته است و همین اختلاف و درگیری باعث شده تا وظایف هریک از مدیران تا حدود زیادی نادیده گرفته شود.

دراین‌بین هریک از دو طرف به دنبال آن هستند تا برای اثبات حقانیت! خود تقصیر را به‌طرف دیگری بیندازند و از رسانه‌ها نیز برای یارکشی خود استفاده‌ی ابزاری کنند.

گویا اختلافات از مدت‌ها قبل شروع شده بود و البته آتش این اختلافات پس از برگزاری نشست مطبوعاتی مدیرکل میراث فرهنگی علنی شد؛ اما دامنه‌ی آن به‌قدری گسترده شد که به نظر نمی‌رسد تنها صحبت‌های مدیرکل میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران علت این کشمکش‌ها باشد.

اداره‌ی شهر، فروختن شهر نیست
محمدعلی حضرتی‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه‌ی استان از برخی تفکراتی می‌گوید که اداره شهر را به معنای فروختن شهر و تراکم فروشی می‌دانند که به نظر وی چنین تفکری ۲۰ سال پیش جوابگو بوده است و امروز ظرفیت شهر به‌جایی رسیده که به ازای هر 12 نفر یک واحد تجاری در قزوین وجود دارد، بنابراین با این روند شهر از دست خواهد رفت.

حضرتی‌ها در این نشست تأکید می‌کند که تا زمانی که مدار تصمیم‌گیری شهری در دست خردمندان، شهرسازان و شهرشناسان نباشد نتیجه همین آشفته‌بازاری خواهد شد که امروز با آن روبه‌رو هستیم.

پس از نشست خبری حضرتی با اصحاب رسانه بحث و اختلافات بالاتر گرفت تا جایی که مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر قزوین در نطقی آتشین در شورای اسلامی شهر اظهارات حضرتی را پوپولیستی و عوام‌فریبانه خواند.

حضرتی‌ها قصد تنزل جایگاه شورا را دارد
عبدالرزاقی با اشاره به اینکه مدیرکل میراث فرهنگی با قصد تنزل جایگاه اعضای شورا این سخنان را در حضور رسانه‌ها برزبان آورده و گفته که برخی از اعضای شورا در تعقیبات بین نماز خود معامله می‌کنند، خطاب به حضرتی می‌گوید: آقای مدیرکل مطلع باشید که ما ۹ عضو شورای اسلامی شهر با ۱۶۰ هزار رأی مردم انتخاب شدیم بنابراین صحبت‌های شما توهین به رأی مردم است.

البته استدلال عبدالرزاقی به آراء مردمی کمی عجیب بود، چرا که به نظر نمی‌رسد منتخب مردم بودن برای اعضای شورای شهر و حتی دیگر مسؤولان حاشیه امنی ایجاد کند که انتقاد به آن‌ها بشود توهین به مردم!

در هر حال با نشست خبری مدیرکل و نطق یکی از اعضای شورای شهر مشکلات علنی شده و سپس دامنه‌ی اختلافات به‌قدری بالا گرفت که فضای مجازی و رسانه‌ها را در استان تحت‌الشعاع قرار داد. علی‌رغم آنکه می‌شد چنین موضوعاتی به‌صورت منطقی و در فضای بدون چالش حل شود اما دامنه‌ی اختلافات توسط میراث فرهنگی و شورای شهر قزوین به میان مردم آمد و دراین‌بین نیز رسانه‌ها وارد میدان شدند.

برخی از رسانه‌ها در تلاش بودند تا حضرتی را مقصر اختلافات معرفی کنند و برخی دیگر در تلاش برای مقصر جلوه دادن عبدالرزاقی بودند.

تهمت‌های مدیرکل میراث فرهنگی پیگیری قانونی شود
مهدی عبدالرزاقی هم‌چنین در صحن علنی شورا اعلام می‌کند: در رابطه با تهمت‌ها و افتراهایی که مدیرکل میراث فرهنگی در صحبت‌های اخیر خود گفتند باید پیگیری قانونی شود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین معتقد است که اگر ادعاهای مدیرکل میراث فرهنگی مبنی بر اینکه برخی از تصمیمات شورای اسلامی در بنگاه‌های سطح شهر صورت می‌گیرد صحت دارد آقای دادستان لطفاً در این زمینه ورود پیدا کنند.

شکایت از حضرتی شخصی است و به شورا ارتباط ندارد
عبدالرزاقی در حالی خواستار پیگیری قانونی در صحن علنی می‌شود که حکمت الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در مصاحبه با ایسنا می‌گوید: موضوع شکایت اعضای شورا از میراث فرهنگی شخصی است و با مسائل مردم فرق دارد و نباید خلط مبحث شود، مدیرکل میراث فرهنگی در نشست خبری خود سخنانی را ایراد کرد که واکنش‌هایی از سوی اعضای شورا داشت که البته مربوط به مسائل شخصی است و ارتباطی به شورا ندارد.

عبدالرزاقی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود در صحن شورا اعلام کرده بود که در حیاط دولت‌خانه‌ی صفوی چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ مدیرکل میراث فرهنگی پاسخگوی آن باشند که حیاط دولت‌خانه را تبدیل به بازارچه کرده و ساخت‌وساز کرده‌اند.

در دولت‌خانه ساخت‌وساز اتفاق نیفتاده است
پیمان پیرمرادی مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین در این خصوص به پایگاه خبری شاخص اعلام کرده بود: در ارتباط با بازارچه دایر شده توسط میراث فرهنگی در دولت‌خانه صفوی، ساخت‌وسازی اتفاق نیفتاده و به‌صورت دیوارهای پارتیشن و سایه‌بان غرفه بندی شده است.

وی تأکید می‌کند: کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی دولتی در حوزه‌ی شهری موظف هستند قبل از اجرای هر پروژه‌ای پروانه‌ی لازم را از شهرداری اخذ کنند و در مورد میراث فرهنگی هم این امر مستثنا نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در خصوص ساخت‌وساز دولت‌خانه‌ی صفوی به خبرگزاری ایسنا گفته است: در دولت‌خانه صفوی ساخت‌وساز بدون مجوز شهرداری انجام‌شده؛ قرار نیست برای ایجاد اشتغال در خیابان هم دکه بزنیم و بگوییم ایجاد اشتغال کرده‌ایم، این موضوع قانونی نیست و کارشناسان شهرداری برابر قانون وظایف خود را انجام خواهند داد و از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدامات لازم جهت تخریب صورت می‌گیرد.

در دولت‌خانه ساخت‌وساز اتفاق نیفتاده است
محمدعلی حضرتی‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: در بازارچه صنایع‌دستی دولت‌خانه صفوی هیچ ساخت‌وسازی اتفاق نیفتاده و حتی آجرفرش مسیر به‌صورت خشکه‌چین بوده و برای این کار یک سانت ملات هم استفاده‌نشده، اسکلت سازه‌ها نیز فلزی است که تک‌تک روی سطح زمین قرارگرفته‌اند.

حضرتی‌ها معتقد است: در کنار آموزش و احیای هنرهای سنتی، یکی از وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری تأمین فضای مناسب برای عرضه محصولات تولیدکنندگان صنایع‌دستی است.

دولت‌خانه صفوی روال قانونی طی می‌کند
علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری قزوین نیز به شاخص گفته است: قانون برای تمام مواردی که پیش می‌آید ضابطه‌های لازم را تعریف کرده و مسئله ساخت‌وساز در دولت‌خانه صفوی هم‌اکنون روال قانونی خود را طی می‌کند.

به نظر می‌رسد باوجود اختلافات و مشکلات موجود لازم است تا دیگر دستگاه‌ها و مراجع قانونی به این حوزه ورود پیدا کنند و یا اینکه هر دو طرف ماجرا به‌جای کری خواندن و مسموم کردن افکار عمومی ناشی از اختلاف و درگیری خود، مقابل هم نشسته و روشن و شفاف مواضع خود را مطرح کنند.

بین میراث فرهنگی و شهرداری اختلاف وجود دارد
سیده منیره قوامی به ایسنا اعلام کرده که متأسفانه اختلاف بین میراث فرهنگی و شهرداری وجود دارد اما شورای شهر و شهرداری آمادگی همکاری با میراث فرهنگی را دارد زیرا اهداف شورا با میراث فرهنگی متفاوت نیست.

اگرچه سخنگوی شورای شهر معتقد به نبود اختلاف بین شورا و میراث فرهنگی است اما اختلاف و درگیری‌های بین دو طرف نشان‌دهنده‌ی ریشه‌های عمیقی از اختلافات است.

نکته قابل توجه این است که شورای شهر قزوین در میان رسانه‌ها اقدام به انتشار اخبار کرده و مصاحبه‌هایی نیز در این مورد منتشر شد، میراث فرهنگی نیز به تبع آن به اخبار منتشر شده از سوی شورای شهر پاسخ گفت و در نهایت هواداران دوطرف از میان هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و غیره دست به‌کار شدند و فضای رسانه‌ای استان و فضای مجازی پرشد از موضع‌گیری‌ها، یادداشت‌ها و حتی عکس‌نوشته‌هایی در حمایت از یکی از دوطرف اختلاف.

به گزارش فارس، آنچه بیش از همه باید موردتوجه قرار می‌گرفت این بود که این اختلافات و یارکشی‌هایی که توسط دو طرف و از جانب رسانه‌ها انجام می‌گیرد می‌توانست در فضایی خلوت و به‌دوراز حواشی حل شود اما گویا قرار است مردم قزوین همچنان قربانی اختلافات و درگیری‌های مدیرانی باشند که پیش از نشستن بر صندلی مدیریت خود را خادم مردم می‌دانند.

گرچه انتظار می‌رفت در میان این آتش اختلاف صاحبان جریان‌های سیاسی که عمدتاً خود را پدرخوانده جریان سیاسی مطلوب و حاکم در مدیریت اجرایی استان می‌دانند و از قضا اکثریت شورای شهر را نیز در اختیار دارند به این موضوع ورود کرده و جلوی اختلافات را بگیرند، اما آن‌ها هم نشان دادند که احتمالاً درگیری و اختلاف ریشه‌ای بالاتر و احتمالاً درون جریانی دارد.

در هرحال آنچه مسلم است، فرصت خدمت به مردم امروز در شورای شهر و میراث فرهنگی صرف دعوا و اختلاف و نزاع بی‌حاصل شده و مردم را از این اختلاف هیچ سودی نیست. دود این اختلاف نیز تنها به چشم مردمی خواهد رفت که هم از شهرداری و شورای شهر و هم از میراث فرهنگی انتظار خدمت دارند. با توجه به اینکه درگیری‌ها و اختلافات گسترده‌ای بین مدیرکل میراث فرهنگی و اعضای شورای شهر وجود دارد و این اختلافات هرروز بیشتر می‌شود بنابراین لازم است تا استاندار به‌عنوان مقام ارشد دولتی در این زمینه ورود جدی پیدا کند .

هم اکنون پرتاب تیر اتهام و تقصیر به هیچ‌یک از دو طرف راه‌حل عبور از این مسائل نیست، بلکه پایان دادن به این جنجال‌ها نیاز به ورود جدی مدیر ارشد استان دارد و تنها راه عبور از این مشکلات برخورد قاطعانه است.
انتهای پیام/2002

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان