۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته
کد خبر: ۳۳۲۴۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۷ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

در همایش زیست فناوری و سلامت انسان مطرح شد؛

سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته

در همایش زیست فناوری و سلامت انسان مطرح شد که سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته در دنیاست.

سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر بهزاد قره یاضی ظهر امروز(شنبه) در همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت انسان که در سالن جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: جامعه بشری به این نتیجه دست یافته که برای تامین امنیت غذایی و برای حفاظت از سلامت محیط زیست باید به طرف علم و فناوری حرکت کرد.

وی افزود: استفاده و بکارگیری از مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته از جمله فناوری‌های نوین در رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود که در اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از فناوری بیوتکنولوژی مورد تاکید سران نظام به ویژه مقام معظم رهبری نیز است، حالا چرا ما موافق هستیم این است که محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک موجب افزایش تولید محصول می‌شود.

وی ابراز کرد: همچنین محصولات تراریخته باعث افزایش تنوع زیستی نیز خواهد شد، محصولاتی که به عنوان تراریخته وجود دارد تبادل اطلاعات و ارائه قدرت و توانمند به ویژه توسط متخصصین، کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی است که سره را از ناسره تشخیص دهند.

مرجع ملی ایمنی زیستی ابراز کرد: براساس قانون؛ مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو است بنابراین باید از فناوری مهندسی ژنتیک برای بهره برداری و افزایش و حفاظت از تنوع زیستی حرکت کرد تا بتوان در زیر چتر فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین به امنیت غذایی و توسعه پایدار دست یافت.

وی تاکید کرد: مهندسی ژنتیک می‌تواند هم در سلامت و هم در کفایت غذا به ما کمک کند بنابراین باید توجه ویژه به آن شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) قزوین هم در این همایش گفت: هر کشور قانون مختص به خود را برای ورود به محصولات تراریخته به بازار دارد که این قانونگذاری در این زمینه در هر کشوری متفاوت است.

رامین حسینی افزود: سطح زیر کشت زیادی در جهان به محصولات تراریخته اختصاص دارد.

وی به روش‌های مختلف برای شناساسیی محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: گیاهان تراریخته گیاهانی است که یک یا چندین ژن در آن وارد شده است و این ژن به آن موجود خصوصیت جدیدی می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: اساس تشخیص گیاهان تراریخته و غیر ترا ریخته قابل شناسایی است که بر اساس : DNA، پروتئین و مواد فولوژی قابل شناسایی و تشخیص است.

وی یادآور شد: از چند دیدگاه می توان محصولات و گیاهان تراریخته را شناسایی کرد که میتوان به ردیابی کرده گیاهان تراریخته توسط تولیدکننده یا ارزیابی بذر توسط تولید کننده بذر و همچنینی نظارت و کنترل مسئولین امر اشاره کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی نیز در این همایش گفت: محصولات تراریخته و اصلاح شده ژنتیکی محصولاتی هستند که با استفاده از روش‌ها ریز ناوری نوین ایحاد شده است.

سمیرا کهک افزود: تولید گیاهان مقاوم به تنش‌های زیستی ، تولیدگیاهان متحمل به تنشهای غیر زیستی و تولیدگیاهان متحمل به علف کش را از اهداف و کاربردهای مهندسی ژنتیک ذکر کرد.

وی اظهار کرد: سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته در دنیاست.

این مسئول به اهمیت محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش و حفاظت تنوع زیتسی، تولید داروها و واکسن‌های نو ترکیب گیاهان تولید و تامین‌ها و مواد معدنی از گیاهان، کاهش گازهای گلخانه ای و ارزیابی‌های ایمنی زیستی دقیق بر روی محصولات ترا ریخته پیش از ورورد به بازار را از مهمترین مزایای محصولات تراریخته برشمرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد نیز در این جلسه به سلامت محصولات تراریخته و قوانین و مقررات ایمنی زیستی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: هر تکنولوژی نوین که در جامعه ای ورورد پیدا می‌کند علاوه بر مزایایی که دارد احتمال وجود خطر و مضراتی نیز خواهد داشت که امری طبیعی است.

فهیم دخت مختاری افزود: شاخصه‌هایی که براساس آن تکنولوژی نوین غذا تولید می‌شود باید ارزیابی و مورد سنجش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: آنالیز ارزیابی و سنجش بر روی گیاهان و حیوانات تراریختته اهمیت زیادی دارد که باید توجه شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان