پشت پرده دوچرخه سواری شهردار جدید تهران!
چهار شنبه 21 آذر 1397

دو تن از اعضای شورای شهر سرمقاله نوشتند:

پشت پرده دوچرخه سواری شهردار جدید تهران!

پشت پرده دوچرخه سواری شهردار جدید تهران!
کد خبر: 332439/ کدخبرنگار : 24/ تاریخ انتشار: 1397/09/15 ساعت: 10:45 AM


همزمان با انتقاد کرباسچی از شهردار جدید تهران، امروز دو تن از اعضای شورای شهر در اندر فواید دوچرخه سواری پیروز حناچی سرمقاله نوشته اند!



به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین،  همزمان با انتقاد کرباسچی از شهردار جدید تهران، امروز دو تن از اعضای شورای شهر در اندر فواید دوچرخه سواری پیروز حناچی سرمقاله نوشته اند!

Image result for ‫دوچرخه سواری حناچی‬‎

غلامحسین کرباسچی در اینستاگرامش با انتشار تصویری از دوچرخه سواری حناچی از او خواست بجای سوارشدن بر دوچرخه با ماشین به سرکارش برود تا بتواند با پیگیری‌هایش معظل ترافیک را زودتر حل کند.

با این وجود محسن هاشمی و حجت نظری درپاسخ به انتقاد کرباسچی امروز یاددداشت هایی در تمجید و دلایل این دوچرخه سواری منتشر کرده اند.

دراینباره محسن هاشمی نوشته است: روز سه‌شنبه شهردار جديد تهران در راستاي عهدي كه با شهروندان بسته بود، براي دومين هفته پياپي بدون ماشين و خودرو با دوچرخه به محل كارش آمد. اما اين حركت كه شايد براي نخستين‌بار در بلديه تهران رخ داده باشد، با موجي از واكنش‌ها، انتقادها و حتي هجمه‌ها از سوي چهره‌هاي مختلف همراه بود؛ واكنش‌هايي كه بخشي از آنها قدرداني براي اين اقدام مثبت و زيست محيطي بود و بخشي ديگر انتقاد از اينكه اين حركت بيشتر اقدامي تبليغاتي و رياكارانه بوده است. به نظرم آنچه در اين ميان از نظرها دور مانده هويت و ...

ماهيت اين حركت است، چرا كه اصولا، دكتر حناچي اين حركت را در حمايت از پيشنهاد معاون حمل و نقل و ترافيك خود يعني دكتر پور‌سيدآقايي انجام مي‌دهند. پيشنهادي كه بر اساس آن مديران شهري روزهاي سه‌شنبه، بدون خودرو به محل كار خود بروند تا ترويجي باشد براي تقويت كمپين «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو». در حقيقت دكتر حناچي تلاش كرده‌اند تا با اين كار خود و همچنين الزام ساير مديران شهري به حضور در اين كمپين، ترويج انسان‌محوري به جاي خودرومحوري را در شهر تهران، از درون خود شهرداري آغاز كنند تا در شهروندان نيز كم‌كم به تبعيت از اين حركت مديران شهري، به جاي خودروهاي شخصي‌‌شان، از دوچرخه و مترو و اتوبوس و ساير وسايل حمل‌و‌نقل عمومي استفاده كنند، چرا كه همگي ما بر اين ‌باوريم كه بهترين راه برون‌رفت از چالش‌هايي چون ترافيك آلودگي هوا، ترويج همين فرهنگ استفاده از خودروهاي عمومي و وسايلي چون دوچرخه است. بنابراين نبايد اين اقدام قابل تقدير شهردار تهران را در زمره امور رياكارانه قرار داد، بلكه اين حركت، اقدامي سمبوليك است براي آنكه مردم به نقش دوچرخه و مترو و.... در كاهش ترافيك و آلودگي هوا و به دنبال آن استرس‌ها و دغدغه‌هاي شهري كنوني‌مان، پي ببرند و از آن تبعيت كنند. اصولا در تمام كشورهاي دنيا از اين دست حركت‌هاي نمادين و سمبليك كه از سوي «چهره»‌‌هاي مختلف انجام مي‌شود، زياد به چشم مي‌خورد. حركت‌هايي كه مي‌تواند زمينه‌ساز آغاز جريان‌هاي فرهنگي مثبتي در جوامع شود. همان‌گونه كه رييس‌جمهور ما نيز چندبار از مترو براي تردد استفاده كرده‌اند و انتقادهاي چنداني هم به وي مطرح نشده است. پس اميدواريم همگي به اين اقدام شهردار جديد شهرمان به ديده مثبت و حركتي نو نگاه كنيم كه مي‌تواند سرآغازي براي ايجاد تحول در پايتخت و در بخش‌هايي چون كاهش ترافيك و آلودگي هوا باشد.

از سوی دیگر حجت نظری، نیز در روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشته است:
اواخر قرن بيستم ميلادي، يعني كمتر از 50 سال پيش، «بوگوتا» پايتخت كلمبيا شهري غرق در دود، ترافيك و ناامني بود. روندي كه گويا شهروندانش نيز آن را پذيرفته و با آن كنار آمده بودند و احتمالا تصور نمي‌كردند كه روزي شهر خود را طور ديگري ببينند. تغيير در شهر اما با روي كار آمدن يك شهردار جديد كليد خورد و خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد، اصلاحات در شهر آغاز شد. انريكه پنالوسا شهردار جديد بر خلاف ديگر شهرداران آن شهر، نه شروع به ساخت و ساز در شهر كرد و نه وعده‌هاي بزرگ و دور از ذهن به شهروندانش داد. او تنها يك كار كرد و با همشهريانش همراه شد.
اين روزها در تهران هم اتفاقات جديدي در حال رخ دادن است. اقداماتي كه پيش از اين شهروندان تهراني مشابه آن را به ياد ندارند. پيروز حناچي شهردار جديد تهران وعده خاصي به شهروندان تهراني نداد. او نه سوداي رياست‌جمهوري در سر دارد و نه دنبال پوست‌اندازي و ايجاد تحول در يك جريان سياسي است. حناچي شهردار تهران است و در قامت شهردار پرجمعيت‌ترين شهر كشور با مردم شهرش همراه شده است. همراهي كه اتفاقا در مدت كمتر از دو هفته با واكنش‌هاي مثبتي از سوي مردم روبه‌رو شده است. متاسفانه اما در اين ميان برخي چهره‌هاي سياسي دست به تخريبش زده و مثلا به او توصيه كرده‌اند به جاي دوچرخه‌سواري، در محل كارش حاضر شده و ترافيك تهران را مديريت كند! مگر شهرداران قبلي كه هر روز با خودروي شخصي به محل كارشان مي‌رفتند چه توفيقي در مديريت ترافيك داشتند كه حالا حناچي همان راه را تكرار كند؟ حداقل حسن كار حناچي در استفاده از مترو يا دوچرخه اين است كه اگر فردا از شهروندي بخواهيم خودروي شخصي‌اش را كنار بگذارد و از وسيله نقليه عمومي استفاده كند، ديگر نمي‌تواند با اين جمله كه «چرا مسوولان و بالادستي‌ها خودشان اين كار را نمي‌كنند» رفتارش را توجيه كند. بايد به شهردار جديد تهران اجازه دهيم تا ايده‌هاي خود را كه مبتني بر تحقق عدالت در شهر و افزايش مشاركت اجتماعي شهروندان است، اجرايي كند. نمي‌توان از ديكته نانوشته غلط گرفت و از شهردار به‌ خاطر رفتاري كه هنوز بازخورد و نتايجش در شهر به منصه ظهور نرسيده، انتقاد كرد. فراموش نكنيم كه تفاوت ميان «نقد» و «نِق» چندان زياد نيست و اگر بخواهيم با نق زدن شهردار را از تحقق اهداف و برنامه‌هايش دور كنيم، خيانت بزرگي در حق شهر و شهروندانش كرده‌ايم. بهتر است، ديگر مسوولان هم با رفتار جديد شهردار تهران در همراهي با مردم سهيم شوند. آنها هم تجربه دوچرخه‌سواري، حضور در صف مترو و معطلي در ترافيك را لمس كنند تا خداي نكرده مردم گمان نكنند كه مسوولان و نمايندگان‌شان فاصله زيادي از آنها دارند.خوب است در حوزه‌هاي مختلف، از پشت ميزمان بيرون برويم و اصطلاحا كار‌هاي كف خياباني انجام دهيم تا در زمان تصميم‌گيري، درك درست‌تر و بهتري از شرايط داشته باشيم. شايد در اين صورت فجايعي مثل بلندمرتبه‌سازي‌ها و طرح‌هايي كه شهر و شهر‌نشيني را دچار مشكل مي‌كند، ديگر تكرار نشود.

انتهای پیام/1404 

منبع خبر : جهان

با کانال صبح قزوین اخبار استان و کشور را دنبال کنید


linkedin

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.