۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اجرای مستمر طرح "شهید رهنمون" در مناطق محروم قزوین/ نمی‌توان برای خدمات بسیج ارزش مالی تعیین کرد
کد خبر: ۳۳۲۴۱۰ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۴ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

میزگرد توانمندی کارآمدی بسیج در صبح قزوین؛

اجرای مستمر طرح "شهید رهنمون" در مناطق محروم قزوین/ نمی‌توان برای خدمات بسیج ارزش مالی تعیین کرد

روی خدمات بسیج نمی‌توان ارزشگذاری مالی انجام داد و نمی‌توان برای خدمات بسیج ارزش مالی تعیین کرد، زیرا این خدمات لحظه‌ای درحال افزایش است، تیم‌ها و گروه‌های جهادی فعالیتی مجزا از درمانگاه‌های عمومی و تخصصی سپاه دارند.

اجرای مستمر طرح "شهید رهنمون" در مناطق محروم قزوین/ نمی‌توان برای خدمات بسیج ارزش مالی تعیین کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛______حنانه امیری.

کارآمدی و تاثیرگذاری و حضور به موقع در صحنه از شاخصه‌هایی است که بسیج به عنوان یک نهاد انقلابی به خود می‌بالد که توانسته خود را مزین به این شاخصه‌ها کند.

امروز پس از گذشت 30 سال از تاسیس این نهاد انقلابی کسی فقط نگاه صرف نظامی و دفاعی به بسیج ندارد و بسجیان توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف اعم از پزشکی، علمی، کارآفرینی و ورزشی حرفی برای گفتن داشته باشند و در کشور صاحب رتبه و مقام شود.

در این میزگرد که با حضور حجت الله مددخانی معاونت تربیت و آموزش سپاه استان قزوین، سرهنگ دوم پاسدار علی طایفه مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی و کارشناس ارشد هوشبری و دکترای پرستاری و سرهنگ دوم پاسدار عطاءالله باجلان مسئول تربیت بدنی سپاه استان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین برگزار شد نیم نگاهی به بررسی کارآمدی بسیج در حوزه‌های دفاعی و امنیتی، پزشکی و ورزشی در استان قزوین داشتیم.

کارآمدی بسیج برای انقلاب پگونه قابل تعریف و بیان است؟

حجت الله مددخانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: بسیج به عنوان نیروی انقلاب و یکی از نهادهای تشکیل شده پس از انقلاب طی 40 سال گذشته ثمرات بسیاری را برای مردم و انقلاب داشته است.

وی می‌افزاید: بحران‌هایی که پس از پیروزی انقلاب رخ داد همچون حضور ضدانقلاب و غائله کردستان و خلق عرب و کودتاهای مختلف، عمده روحیه بسیجی این توطئه‌ها را خنثی کرد همچنین فتنه سال 88 با حضور و درایت مردم بسیجی کشورمان برچیده شد یا تجمعات اعتراضی که در سال گذشته و اوایل سال 97 با محوریت اعتراضات اقتصادی در حوزه امنیتی کشور به وجود آمد با حضور بسیجیان به شکست منجر شد.

تربیت و آموزش سپاه استان قزوین اذعان می‌کند: در دوران دفاع مقدس بسیجیان با حضور گسترده خود و دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب به خوبی دفاع کردند، بسیج حتی توانسته در تمام حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خوش بدرخشد و دشمن به این اذعان دارد که تا زمانی که بسیج در ایران در قله قرار دارد، شکست این انقلاب غیرممکن است.

حضور 160 تیم پزشکی در مناطق محروم
علی طایفه که دستی در حوزه خدمات پزشکی دارد در این میزگرد عنوان می‌کند: در جامعه پزشکی برنامه‌های ما در حوزه عمومی و تخصصی تعریف شده است که حوزه تخصصی ما با محوریت خدمات رسانی در سه بخش دسته‌بندی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اعزام تیم‌های بهداشتی و درمانی و مشاوره‌ای رایگان به مناطق کم برخوردار استان، اعزام تیم‌های تخصصی و تک تخصصی به مناطق محروم و برپایی بیمارستان‌های صحرایی یا چادرهای سلامت در مناطق کم برخوردار است که حتی در مناطق برون مرزی نیز ارائه خدمات دارند.

این کارشناس ارشد هوشبری بیان می‌کند: در سال جاری برنامه‌ریزی برای حضور 160 تیم بهداشتی و درمانی به مناطق محروم صورت گرفت که تا به امروز 140 تیم در مناطق محروم حضور داشته‌اند و باحضور 3 تیم تک تخصصی و 2 بیمارستان صحرایی برپا شده است.

وی یادآور می‌شود: در هفته بسیج طرح "هزار پزشک، هزار مسجد" به صورتی سراسری در کشور اجرایی و در استان قزوین نیز انجام شد و این طرح یک ساعت پیش از اذان ظهر و یک ساعت قبل از نماز مغرب آغاز می‌شد و اطلاع رسانی از طریق حوزه‌های بسیج برای حضور مردم صورت گرفته بود.

طایفه اضافه می‌کند: در این طرح یک ماما، یک مشاور، یک پزشک عمومی به همراه خدمات پرستاری و توصیه‌های تغذیه‌ای و ورزشی حضور داشتند و در 53 مسجد قزوین و 49 مسجد در شهرستان‌های استان این طرح در هفته بسیج اجرا شد.

وی بیان می‌کند: ماحصل خدمات بسیجیان در حوزه پزشکی 2نتیجه ارزشمند دارد، انقلاب اسلامی انقلاب مستضعفانی است که درحال مبارزه با استکبار هستند، زمانی که انقلاب به فکر خدمت‌رسانی به همین قشر باشد رضایتمندی مردم کسب خواهد شد.

این دکترای حوزه پرستاری تاکید می‌کند: نکته دوم این است که توزیع عادلانه‌ای که باید در حوزه بهداشت و درمان کشور رخ می‌داد متاسفانه تا به امروز به خوبی انجام نگرفته و برگزاری اردوهای جهادی پزشکی و درمانی فضا را به سمت عدالت پیش خواهد برد.

برگزاری مسابقات بومی-محلی در 12 محله استان 
عطاءالله باجلان که به طور تخصصی در حوزه ورزش بسیجیان فعالیت دارد، در این میزگرد می‌گوید: ورزش یکی از حوزه‌های جذاب و دوست‌داشتنی برای مردم است و هدف سپاه پاسداران از ابتدای شکل‌گیری سازمان بسیج ورزشی ایجاد فضایی شاد و مفرح برای قشر جوان بود.

وی می‌افزاید: مناسبت‎های تقویمی همچون هفته سلامت، دفاع مقدس، دهه فجر و هفته بسیج بهانه خوبی برای برگزاری مسابقات ورزشی برای عموم مردم است، در بسیج مسابقاتی در رشته‌های والیبال، فوتبال، فوتسال، ورزش‌های رزمی و دفاع شخصی در رده‌بندی پایگاه و حوزه و شهرستانی و استانی برگزار می‌شود و برگزیدگان به مسابقات کشوری اعزام خواهند شد.

مسئول تربیت بدنی سپاه استان قزوین ابراز می‌کند: ما از سنین نوجوانی بحث استعدادیابی بسیجیان را انجام می‌دهیم و در 5رشته ووشو، دومیدانی، تیراندازی، تکواندو و شنا این استعدادیابی صورت می‌گیرد تا با شناسایی نخبگان بسیجی بتوانیم قهرمان‌پروری در رشته‌های تعیین شده را داشته باشیم.

وی اشاره می‌کند: در رشته تکواندو در سال جاری ورزشکاران بسیجی ما توانستند صاحب یک طلا و 2نقره، در ووشو صاحب 2 طلا و یک نقره و یک برنز و در تیراندازی بادی مقام پنجم کشوری و در شنا در هفته دفاع مقدس تیم سپاه و بسیج حائز رتبه اول استان شوند.

این مسئول ورزشی اعلام می‌کند: یکی دیگر از برنامه‌های ما حضور در محلاتی است که از محرومیت اجتماعی و فرهنگی بیشتری در استان برخوردار است، در 12 محله استان مسابقات بومی-محلی را برگزار می‌کنیم و استقبال خوبی هم از مردم هر محله صورت گرفته؛ همچنین در پایگاه‌های بسیج هر محله ورزش صبحگاهی و عصرگاهی برگزار می‌شود.

فعالیت‌های آموزشی و رزمی بسیجیان
مددخانی درباره حوزه آموزش بسیجیان می‌گوید: یکی از برنامه‌های ما آموزش آحاد مردم است که در مساجد و مدارس هم اکنون درحال انجام است و قریب به 8هزار دانش آموز پسر و 8 هزار دانش آموز دختر سالیانه در دوران تحصیلی متوسطه اول و دوم آموزش می‌بینند و پسران دوره میدان تیر را نیز می‌گذرانند این آموزش‌ها در بازدارندگی و افزایش توان رزم کشور مفید است.

وی می‌افزاید: بسیجیانی که در پایگاه‌های بسیج محلات جذب می‌شوند آموزش‌های مختلف مثل اسلحه شناسی و رزم انفرادی و تاکتیک آموزش می‌بینند.

مسئول تربیت و آموزش سپاه استان قزوین تاکید می‌کند: امروز شاهدیم که از بسیج 20میلیونی امام خمینی(ره) به بسیج ده‌ها میلیونی در زمان رهبری امام خامنه‌ای تبدیل شده‌ایم و هرساله در استان قزوین بیش از 15هزارنفر آموزش‌های مرتبط با بازدارندگی و دفاع در مقابل دشمنان را می‌بینند.

وی اذعان می‌کند: در اغتشاشات سال 96 و 97 حضور بسیجیان آموزش دیده سبب شد که نفوذیان دشمن نتوانستند کار موثری انجام دهند و حضور بسیجیان به عنوان گشت‌های محله محور به اذعان نیروی انتظامی عامل کاهش سرقت‌ها در محلات استان شده است.

بسیج چقدر توانسته در حوزه امیدآفرینی برای آینده انقلاب موثر باشد؟
طایفه حوزه سلامت و پزشکی را یکی از حوزه‌های می‌داند که با امیدآفرینی برای زندگی مردم نقش اصلی را ایفا می‌کند بنابراین باید جدیتر از سایر حوزه‌ها به آن نگاه داشته باشیم.

وی می‌گوید: در قشر پزشکی 2 بخش درحال فعالیت است، بخش آموزش‌های درمانی و بهداشتی با محوریت سبک زندگی و ترویج زندگی اسلامی، تغذیه است و بخش دوم حوزه درمان است.

این متخصص حوزه پرستاری بیان می‌کند: معاونتی در سپاه متولی امور بهداشت و درمان عموم مردم و بسیجیان است که از طریق مراکز درمانی عمومی و تخصصی به ارائه خدمات می‌پردازد و خدمات سالانه آن به میزانی است که گزافه نیست که بگوییم خدمات آن چیزی کمتر از خدمات وزرات بهداشت نیست.

وی ادامه می‌دهد: روی خدمات بسیج نمی‌توان ارزشگذاری مالی انجام داد و نمی‌توان برای خدمات بسیج ارزش مالی تعیین کرد، زیرا این خدمات لحظه‌ای درحال افزایش است، تیم‌ها و گروه‌های جهادی فعالیتی مجزا از درمانگاه‌های عمومی و تخصصی سپاه دارند.

طایفه به معرفی طرح شهید "دکتر رهنمون" که هم اکنون درحال اجرا در مناطق مختلف استان قزوین است، می‌پردازد و می‌افزاید: این طرح در بحث امداد و درمان درحال اجراست و در مناطق و مراکز ثابت به صورت ماهیانه یک پزشک، یک روانشناس، یک ماما، یک پرستار و یک مسئول بهداشت محیط در قالب یک تیم به یک جامعه هدف 3هزارنفری ارائه خدمات دارد.

وی تصریح می‌کند: درگذشته تیم‌های ما به صورت پراکنده در مناطق مختلف استان قزوین حضور پیدا می‌کردند و این تیم‌ها در مناطق مختلف تغییر می‌کرد یا فعالیت‌ها ادامه نداشت و عملکرد تیم دیگر را تکمیل نمی‌کرد، اما با اجرای طرح "شهید رهنمون"، تیم‌های ثابت با حضور اکثر تخصص‌ها به صورت مستمر در مناطق تعیین شده حضور پیدا می‌کند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی یادآور می‌شود: ما در بحث بهداشت و درمان به دستاوردهای عظیمی دست پیدا کرده‌ایم و امروز بسیج با شناسایی نخبگان درحال حرکت در مسیر ساخت و تولید تجهیزات پزشکی و داروهای گیاهی است، در استان قزوین چندین دستگاه پزشکی اختراع شده و در بحث دندانپزشکی دستگاه‌هایی طراحی و درحال ارائه برای ثبت و تجاری سازی است.

حضور 43 سوله ورزشی برای ورزشکاران بسیجی

باجلان، یکی از شاخصه‌های بسیج را این موضوع می‌داند که توانسته در دورترین نقاط و محرومترین مراکز کشور و استان پایگاه بسیج داشته باشد و از این طریق با ارائه خدمات به بسیجیان در حوزه‌های مختلف پیوند خوبی به آنها و انقلاب ایجاد کند.

وی اشاره‌ای به امکانات ورزشی دارد و می‌گوید: در بحث زیرساخت‌های ورزشی سپاه دارای 43 سوله ورزشی است که بیش از 90درصد آنها ساخته و درحال بهره برداری است که در ورزش‌های رزمی و توپی درحال ارائه خدمات ورزشی به بسیجیان است، البته این سوله‌ها فقط کاربرد ورزشی ندارد بلکه در مواقع پدافندغیرعامل کاربرد دارد.

مسئول تربیت بدنی سپاه استان قزوین ادامه می‌دهد: برای همه بسیجیان به صورت شش ماهه و سالانه برنامه‌ریزی ورزشی صورت گرفته و آنها تحت تست‌های آمادگی جسمانی قرار می‌گیرند و در سطح پایگاه و حوزه و ناحیه مسابقات ورزشی مختلفی برای بسیجیان برگزار می‌شود که خروجی این برنامه‌ها حضور ورزشکاران در مسابقات کشوری است.

بسیج به عنوان محصول انقلاب در همه اقشار نماینده دارد
مددخانی درباره امیدآفرینی بسیج نسبت به آینده انقلاب در ادامه این میزگرد می‌گوید: در سال 96 دشمن با برنامه‌ریزی و هزینه‌های زیاد که از دلارهای نفتی منطقه انجام داده بود و بر بحث اقتصادی مردم و اشتغال جوانان دست گذاشته بود، اما پس از اینکه مردم ردپای دشمن را در این اعتراضات دیدند برای دفاع از انقلاب در صحنه حاضر شدند و بساط فتنه‌گران برچیده شد، بخشی از این آگاهسازی‌ها از طریق بسیج انجام گرفت.

وی می‌افزاید: این کلام رهبر معظم انقلاب که فرمودند:" بسیج برای دوستان امیدآفرین و برای دشمنان بیم آفرین است" دقیقا در ناآرامی‌های 96 و 97 به طور شفاف خود را نشان داد.

مسئول تربیت و آموزش سپاه استان قزوین بیان می‌کند: امروز مردم به خوبی بسیج و خدمات بسیج را می‌شناسند، امروز مدافعان حرم ما را دهه هفتادی‌ها تشکیل می‌دهند و این نشان‌دهنده آگاهی جوانان این نسل است، بسیج به عنوان یک محصول انقلاب امروز در بین اقشار مختلف نماینده دارد.

در جامعه پزشکی روحیه بسیجی صددرصد حاکم است
طایفه در پایان این میزگرد عنوان می‌کند: روحیه بسیجی در کل کشور ما جاری است و فقط به داشتن پرونده بسیجی نیست، در بحث پزشکی تامین سلامت مردم بحث تنگاتنگی با موضوع امنیت و آرامش مردم دارد و کوچکترین بی انضباطی شاید به یک بحران تبدیل شود خوشبختانه وجود روحیه بسیجی در میان تیم‌های مختلف حوزه سلامت و پزشکی مانع از وجود بحران‌های بزرگ در کشور شده است.

وی ادامه می‌دهد: در جامعه پزشکی روحیه بسیجی صددرصد در کشور حاکم است و پزشکان جهادی و بسیج جامعه پزشکی علاوه بر بیان مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت، خودش پرچم رفع نیازها و کمبودها را به دست گرفته است، بسیج در جامعه پزشکی دارای مقبولیت است و برای ارائه خدمات پزشکی شوق و انگیزه زیادی بین پزشکان برای حضور در مناطق محروم وجود دارد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان