۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین فرو نشاندن آتش آبی با قرمز کمرنگ! /پرسپولیس دچار بحران حقیقی یا صاعقه مصنوعی؟
کد خبر: ۳۳۲۳۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۲ ساعت: ۱۱:۱۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

فرو نشاندن آتش آبی با قرمز کمرنگ! /پرسپولیس دچار بحران حقیقی یا صاعقه مصنوعی؟

باشگاه پرسپولیس در سال‌های اخیر روند موفقیت آمیزی را طی کرد که در روز‌های اخیر به اوج خود رسید و البته دستخوش حاشیه‌های زیادی هم شد.

فرو نشاندن آتش آبی با قرمز کمرنگ! /پرسپولیس دچار بحران حقیقی یا صاعقه مصنوعی؟
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، هواداران پرسپولیس این روز‌ها در اوج اتفاقات فوتبالی از تیم خود حمایت می‌کنند و معتقدند پرسپولیس با دستان بسته توانسته به فینال لیگ قهرمانان آسیا و نایب قهرمان آسیا شد.

در سوی دیگر ماجرا استقلالی‌ها معتقدند که وزیر ورزش و جوانان به عنوان متولی دستگاه ورزش و رئیس مجمع 2 تیم پایتخت تمایلش به رنگ قرمز بیشتر است و دلیل موفقیت اخیر این تیم فقط همین است.

باید در نظر گرفت که پرسپولیس در ۳ سال گذشته تیمی قدرتمند بوده و توانسته ۲ قهرمانی و یک نایب قهرمانی را در لیگ برتر فوتبال تجربه کند و آن زمان سلطانی فر هنوز بر صندلی وزارت ورزش و جوانان ننشسته بود و این اتهام از پایه کذب است. تهمت‌هایی که در روز‌های اخیر به وزیر ورزش و جوانان زدند شاید باعث شد وزارت ورزش کمی به دنبال تلطیف فضای موجود باشد و به همین دلیل شبهاتی در مورد بحران در تیم فوتبال پرسپولیس وجود دارد.

عده‌ای معتقدند که وزارت ورزش و جوانان برای فرار از اتهام پرسپولیسی بودن وانمود می‌کند که این تیم دچار بحران است و این هماهنگی بین باشگاه پرسپولیس و وزارت ورزش برای جلب اعتماد هواداران استقلال وجود دارد و عده‌ای هم معتقدند روند انتقال قدرت هر چند سال یک بار برای این 2 تیم شرطی شده است.

در این‌باره قضاوتی نخواهیم کرد، اما برخی کارشناسان این اتفاقات اخیر را اینگونه تفسیر می‌کنند:

اولیایی: سلطانی‌فر نگاه درستی به ورزش ندارد

کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق استقلال درباره اقدام‌های مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان نسبت به باشگاه استقلال تصریح کرد: سلطانی فر در مجموع به ورزش نگاه درستی ندارد و این موضوع هم تنها مختص استقلال یا پرسپولیس نیست. نگاه کلی حاکمیت به حوزه ورزش درست نیست. وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و مجلس شورای اسلامی به اشتباه اصرار می‌کنند فدراسیون‌ها دولتی هستند.

دولت نگاهش را به باشگاه‌های محوری اصلاح کند

اولیایی تصریح کرد: دولت‌ها باید ناظر و برنامه ریز باشند و اجرای برنامه آن‌ها برعهده ملت است. به همین دلیل دولت باید نگاه اشتباهش به فدراسیون‌های ورزشی را اصلاح کند. نگاه خود سلطانی فر هم نسبت به رشد ورزش وزارت محور است و او به باشگاه محوری اهمیت نمی‌دهد. در تمام دنیا باشگاه‌ها محور اصلی رشد ورزش و آموزش ورزشکاران هستند و هر دولتی برای توسعه این امر باشگاه‌ها را سامان می‌دهد، اما در ذهن وزیر هیچ جایی برای باشگاه‌ها وجود ندارد. در حقیقت موفقیت‌ها را از فدراسیون‌ها می‌خواهیم و از طرفی سعی داریم فدراسیون‌ها را به حالت دولتی درآوریم. ورزش کارکرد‌های بسیار والاتری از مدال آوری و برنده شدن دارد و این امر یکی از کارکرد‌های حوزه ورزش است. سلامت، نشاط، صلح و ثبات از مهم‌ترین کارکرد‌های ورزش است، اما متاسفانه با رها کردن تمام این مسائل مهم تنها به نتیجه گیری توجه داریم و محور اجرایی مان برای نتیجه گیری ادارات کل و فدراسیون‌های ورزشی هستند.

مسئولیت وزیر فراتر از بحث‌های رنگی است/ هر 2 تیم استقلال و پرسپولیس مظلوم واقع شدند

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره اینکه به نظر می‌رسد وزیر ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس در هفته اخیر مسائلی مانند اعتصاب بازیکنان این تیم، بحث ارسال نامه تذکر آمیز دبیرکل فدراسیون فوتبال برای برانکو و دستور به اعضای هیئت مدیره پرسپولیس برای تشکیل جلسه و مشخص کردن جانشین حمیدرضا گرشاسبی را راه انداخته اند تا از این طریق شائبه پرسپولیسی بودن سلطانی فر از بین برود، گفت: من به این موضوع اعتقاد ندارم. امکان دارد وزیر ورزش هم مانند هر ایرانی دیگری به یک تیم خاص تمایل داشته باشد، اما مسئولیت او فراتر از تمایل‌های رنگی است. در دوران فعلی وزارت ورزش به هر ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس ظلم شده است و بزرگ‌ترین ظلم هم اینست که آقایان می‌خواهند در اتاقی دربسته و با افکار خود ۲ باشگاه را اداره کنند.

اقدام‌های سلطانی فر به هر ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس ضربه می‌زند

او ادامه داد: مدیران وزارت ورزش برای اداره پرسپولیس و استقلال آن‌ها را کوچک کرده اند. با توجه به تعداد هواداران سرخابی‌ها و جایگاهی که ورزش در سطح جامعه دارد باید نسبت به استقلال و پرسپولیس فعالیت گسترده‌تر و عمیق تری صورت بگیرد. باشگاه استقلال اوایل انقلاب در ۲۱ رشته فعالیت می‌کرد که در ۱۸ رشته قهرمان ایران بود، اما اکنون به حدی کوچک شده است که تنها در رشته فوتبال چمنی آقایان فعالیت دارد. در واقع کوچک شدن ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس تفکر دولت است. اعتقاد ندارم سلطانی فر تنها به پرسپولیس کمک می‌کند بلکه معقتدم اقدام‌های او به هر ۲ تیم ضربه می‌زند.

راه حل از بین رفتن شائبه رنگی بودن وزیر واگذاری مجمع به پیشکسوتان تحصیل‌کرده است

اولیایی درباره راه حل وزیر ورزش برای از بین رفتن شائبه پرسپولیسی یا استقلالی بودنش گفت: وزیر باید مجمع موجهی برای استقلال یا پرسپولیس تشکیل بدهد. در واقع باید این مجمع با نظرات پیشکسوتان، بازیکنان، مدیران سابق و حتی هواداران این ۲ تیم شکل بگیرد. تنها راهی که شائبه پرسپولیسی یا استقلالی بودن وزیر را از بین می‌برد اینست که او امور باشگاه‌ها را به پیشکسوتان تحصیلکرده و باتجربه باشگاه‌ها واگذار کند تا آن‌ها امور استقلال و پرسپولیس را پیش ببرند. دلیلی ندارد تنها سلطانی فر، داورزنی و مازیار ناظمی برای سرخابی‌ها تصمیم بگیرند.

پدر شرایط فعلی ناموفق بودن استقلال و پرسپولیس به حساب رنگی بودن وزیر نوشته می‌شود

او افزود: شیوه فعلی اداره استقلال و پرسپولیس از سوی سلطانی فر سبب می‌شود هواداران هر باشگاهی ناموفق بودن آن تیم را به وزیر نسبت بدهند و او را طرفدار رقیب بدانند. برای طرفداران استقلال و پرسپولیس موفقیت یعنی کسب قهرمانی و حتی دومی را هم نمی‌پذیرند. احتیاجی نیست سطانی فر مالکیت ۲ باشگاه را واگذار کند بلکه باید با تشکیل مجمعی متخصص از پیشکسوتان مدیریت آن‌ها را به افراد واجد شرایط بسپارد. اگر مجامعی مانند AFC یا فیفا هم متوجه شوند مالکیت ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس برعهده وزارت ورزش است هم برای آن‌ها تبعیت دارد چراکه این اقدام خلاف اساسنامه فیفا است و دود چنین کاری به چشم وزیر می‌رود.

مصطفوی: اگر سلطانی فر می‌خواهد طرفدار تیم خاصی باشد از سمت خود استعفا دهد

داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: مسعود سلطانی فر به عنوان یک شخصیت حقیقی می‌تواند پرسپولیسی، استقلالی، سپاهانی، تراکتوری و یا حتی طرفدار نساجی باشد، اما در شخصیت حقوقی به عنوان وزیر ورزش نباید از یک تیم خاص حمایت کند چرا که باید عادل باشد. به وجود آمدن این شائبه‌ها روی بازیکنان، مدیریت و کادرفنی تیم‌ها از لحاظ روانی تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: برخلاف سایر کشور‌ها که در آستانه رقابت‌های مهمی مانند جام ملت‌های آسیا تمام ارکان فوتبالشان با هم متحد می‌شوند تا بتوانند به موفقیت برسند، در فوتبال ایران همه ساز خود را می‌رنند و تنها به فکر منافع خودشان هستند. این تفرقه افکنی در فرهنگ فوتبال ایران ریشه دوانده است. فدراسیون فوتبال باید در اختیار تمام تیم‌های بزرگ امکانات قرار بدهد و بین آن‌ها تبعیضی قائل نشود و وزیر هم به هیچ وجه حق دخالت در این امور جزئی را ندارد بلکه باید پیگیر مشکلات کلان ورزش باشد. وزیری که بخواهد به فوتبال بچسبد غیر مستقیم می‌خواهد بگوید به یک تیم خاص علاقه دارد.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال تصریح کرد: وزیر ورزش باید برای تیم‌های بزرگ آسایش ایجاد کند نه اینکه با جزئی نگری و پرداختن به مسائل کوچکی مانند دخالت در امور مدیریتی باشگاه‌ها آرامش مجموعه را از بین ببرد. ضمن اینکه اگر هر شخصی در جایگاه وزیر بخواهد طرفدار یک تیم باشد باید ابتدا از سمت خود استعفا دهد و سپس پرچم آن تیم را دست بگیرد و از تیم موردعلاقه اش طرفداری کند. شاید وزیر ورزش در بحث نامه دبیر کل فدراسیون فوتبال یا استعفای بازیکنان پرسپولیس دخالت نکرده باشد، اما وقتی مردم می‌گویند وزیر هوادار پرسپولیس است طبیعی است چنین شائبه‌هایی هم مطرح شود. هر عملی عکس العملی دارد. وقتی سلطانی فر و معاونانش در کار باشگاه‌ها دخالت می‌کنند باید انتظار طرح چنین مسائلی را هم داشته باشند. وزیر نباید برای باشگاه‌ها هیئت مدیره انتخاب کند چراکه مردم باید چنین کاری انجام دهند. کار فوتبال ایران از بیخ و بن غلط است و به قول معروف «خشت اول، چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج»!

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان