۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین لیلاز; در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران بودیم/ ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزدیده شد
کد خبر: ۳۳۲۳۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۰ ساعت: ۱۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

اظهارات قابل تامل تئوریسین اقتصادی اصلاح طلبان؛

لیلاز; در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران بودیم/ ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزدیده شد

انگار یک عده دبیرستانی از پشت میز به زور مسئول شدند و قرار است کشور را در مقابل تحریم‌ها مدیریت کنند. انگار نه انگار که مجرب‌ترین مسئولان و کادر در دنیا در برابر تحریم‌ها وجود دارد. به استثنای کوبا هیچ کشوری همچون ایران با تحریم‌ها مواجه نبود.

 لیلاز; در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران بودیم/ ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزدیده شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین   ،سومین کنگره سراسری حزب کارگزاران با سخنرانی محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی و سعید لیلاز و همچنین انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی این حزب برگزار شد.

سعید لیلاز اقتصاددان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم در این همایش با طرح این ادعا که ما در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران بودیم، مدعی شد: ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزدیده شد و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پول در شبکه بانکی که از آن به عنوان مرکز فساد یاد می‌شود، پنهان شده است.

لیلاز با انتقاد از عملکرد معاون اول رئیس جمهور در زمینه تحریم‌ها گفت: هیچ گاه نگفتم که تا آخر پای دولت می‌مانم یا این که دیگر به آقای روحانی رای نمی‌دهم ، بلکه صبر و داوری می‌کنم.

وی با بیان این عقیده که بعد از تحریم‌ها عملکرد دولت و نظام سیاسی شامل مجلس ناشیانه و سردرگم بود، ابراز عقیده کرد: انگار یک عده دبیرستانی از پشت میز به زور مسئول شدند و قرار است کشور را در مقابل تحریم‌ها مدیریت کنند. انگار نه انگار که مجرب‌ترین مسئولان و کادر در دنیا در برابر تحریم‌ها وجود دارد. به استثنای کوبا هیچ کشوری همچون ایران با تحریم‌ها مواجه نبود.

وی افزود: ما از دی ماه ۹۶ این شرایط را هشدار می‌دادیم اما بنده را به تندروی و اغراق متهم می‌کردند. معتقدم مسئولان ایران هنوز به درکی از موج تحریم‌ها نرسیده‌اند البته فکر می‌کنم که باید چیزی پشت پرده باشد.

رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است
لیلاز با تأکید بر این که رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است، در حالی که چنین نیست، افزود: شبکه بانکی کشور به عنوان مرکز فساد در کشور مقصر است، نرخ تورم در شش ماه گذشته بیش از مجموع نرخ تورم در سال‌های گذشته دولت روحانی بوده و بی عملی دولت روحانی در این مورد عجیب است.

لیلاز با بیان این که امروز با تغییر اوضاع تورم نقطه به نقطه به ۴۰ درصد رسیده است اظهار کرد: بعد از اعتراضات دی ۹۶ شرایط تغییر کرد. به باور بنده شورش‌های دی ۹۶ در تاریخ معاصر ایران مغفول مانده و به اندازه کافی مورد توجه نبوده است. این شورش‌ها، مصنوعی‌ترین‌های تاریخ ایران بود که بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگری راه انداخت تا به روحانی هشدار روشن دهد که اگر پایش را از گلیم اش دراز کند اتفاق بیفتد. از آن زمان به کلی بودجه ۹۷ با آن چه از ابتدا طراحی شده بود تفاوت کرد. معتقدم باید جلسات تحصیلی درباره‌ این شورش‌ها برای  روشن شدن ماهیت آن گذاشت چون بعد از آن سمت و سوی فعالیت‌های اقتصادی دولت تغییر کرد. این استاد اقتصاد گفت:  ۱۴ درصد کل نقدینگی کشور در زمان ناصرالدین شاه تا الان برای موسسات مالی اعتباری هزینه شده است، بنابراین رذیلانه‌ترین دروغ آن است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی عامل اصلی‌اش تحریم‌هاست.

وی با بیان این که منافع بنده ایستادگی در مقابل آمریکاست، افزود: من ضد امپریالیسم هستم. هارتر از امپریالیست آمریکا در طول تاریخ ندیده‌ام. نمونه آن را می‌توان در نرخ تورم دلار ظرف ۱۰۰ سال گذشته دید که ۲۵۰۰ درصد بوده است. برخی فکر می‌کنند که می‌توان با طناب آمریکا به چاهی رفت. آمریکا از ۱۹۷۱ تاکنون حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ثروت جهانی را با تغییر نرخ ارز دزدیده است. به این دلایل معتقد به ایستادگی هستم اما از آن طرف تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت حاکی از ایستادگی نیست. بی عملی موجود بنده را به پشت صحنه سیاسی راهنمایی می‌کند.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان