۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مالکان ساختمان‌ها ایمنی آسانسورها را جدی بگیرند
کد خبر: ۳۳۲۳۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۰ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان استاندارد استان قزوین:

مالکان ساختمان‌ها ایمنی آسانسورها را جدی بگیرند

مدیرکل سازمان استاندارد استان قزوین گفت: آسانسورها درحال بازرسی هستند و از مالکین ساختمان‌ها تقاضا داریم بحث ایمنی و استاندارد آسانسورها را جدی بگیرند.

مالکان ساختمان‌ها ایمنی آسانسورها را جدی بگیرند
سیروس صارمی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  اظهار کرد: یکی از اهداف مهم سال 1397 سازمان استاندارد، تائید صلاحیت و استانداردسازی است و در سال جاری بر این دو مورد فوق تاکید بسیاری شده است.

وی ادامه داد: تائید صلاحیت مبحث مهمی است زیرا هنگامی که ما آزمایشگاه و محصولی مورد تائید ما قرار می‌گیرد مردم به ما اعتماد می‌کنند و بر اساس تائیدیه‌های ما عمل می‌کنند و سازمان ملی استاندارد تاکنون هر اقدامی را که انجام داده در راستای شناخت و فرهنگ‌سازی استفاده از استانداردها بین مردم جامعه بوده است.

مدیرکل سازمان استاندارد با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری که در خصوص اقتصاد مقاومتی است؛ ابراز کرد: مردم تاکنون با مبحث استاندارد آشنا شده‌اند و می‌دانند که چه محصولاتی باید نشان استاندارد داشته باشد و نبود آن می‌تواند چه مشکلاتی را به وجود آورد.

صارمی افزود: بنابراین اکنون زمان آن فرارسیده است که سازمان استاندارد به سمت هدف نهایی خود یعنی استانداردسازی حرکت کند و امیدوار هستیم که بتوانیم پوشش استاندارد را بر روی تمام محصولات تولید داخلی داشته باشیم.

وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری و شعار سازمان استاندارد"استانداردهای بین المللی و چهارمین انقلاب صنعتی" عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد به دنبال پوشش همگانی است و آگاهی‌های لازمه به مردم ابلاغ شده ودیگر این مردم هستند که باید مطالبه‌گر باشند.

مدیرکل سازمان استاندارد قزوین با اشاره به موضوع آسانسورها اذعان کرد: اگر آسانسوری سقوط کند و یا شخصی آسیب ببیند مردم استاندارد را زیر سوال خواهند برد، در صورتی که ما اطلاعات لازمه را در اختیار تمامی مالکان و بهره‌برداران آسانسور طی برنامه‌های مختلف قرارداده‌ایم و اگر حادثه‌ای رخ دهد مالکان و مدیران ساختمان‌ها باید پاسخگو باشند.

صارمی با بیان اینکه آسانسورها در 2 حوزه بازرسی می‌شوند؛ بیان کرد: بعضی از آسانسورها قبل از سال 1382 که استاندارد اجباری نبود به بهره‌برداری رسیده‌اند و اکنون آزمون‌های دوره‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است که در صورت درخواست مالکین ساختمان‌ها و مراجعه آنها به شرکت‌های بازرسی که از طرف سازمان استاندارد تائید صلاحیت شده‌اند انجام می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: بعضی دیگر از آسانسورها بعد از اجباری شدن استاندارد طراحی، نصب و راه‌اندازی شده‌اند و گفتنی است که نصب و بهره‌برداری آسانسور مرتبط با سازمان استاندارد نیست و شرکت‌های نصاب آسانسور تحت پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند.

برای 315آسانسورها گواهی صادر شد
مدیرکل سازمان استاندارد استان قزوین اعلام کرد: سازمان ملی استاندارد سامانه‌ای به نام سامانه جامع آسانسور طراحی کرده است که شرکت‌های نصاب موظف هستند، اطلاعات آسانسور و مالکان ساختمان‌ها را در این سامانه ثبت کنند.

صارمی ادامه داد: پس از ثبت اطلاعات سیستم بصورت خودکار شرکت بازرسی را انتخاب کرده و بازرسی اولیه از آسانسور انجام می‌گیرد و در صورت انطباق با استانداردها تائید و به سازمان استاندارد ارسال و گواهی صادر می‌شود و از طریق یک سامانه دیگر به شهرداری‌ها ارسال می‌شود زیرا شهرداری‌ها مجاز نیستند بدون داشتن پروانه استاندارد به آسانسورها پایان کار بدهند.

این مسئول گفت: از تمامی مسئولین تقاضا دارم در صورتی که آسانسوری دارای عدم انطباق بود و تائیدیه از سازمان استاندارد دریافت نکرد با تماس‌های خود ما را تحت فشار قرار ندهند و سعی در پادرمیانی نداشته باشند، زیرا مسائل مرتبط با آسانسورها بسیار مهم و حیاتی است و یک قانون‌شکنی می‌تواند باعث بروز حوادث ناگواری شود.

وی با بیان اینکه در زمینه آسانسورها با مشکلاتی روبرو هستیم، اذعان کرد: عدم همکاری مالکان و مدیران ساختمان‌ها یکی از مشکلات اساسی ما در بحث آسانسورها است و اگر آنها از عواقب این کار آگاه باشند حتما همکاری‌های بهتری خواهند داشت، زیرا حتی شرکت‌های بیمه‌ی آسانسورها اگر حادثه‌ای رخ دهد در صورت داشتن مجوز استاندارد جبران خسارت خواهد کرد.

مدیرکل سازمان استاندارد استان قزوین بیان کرد: آسانسورهایی که حتی پروانه استاندارد دریافت کرده‌اند مدیران ساختمان‌ها موظف هستند با شرکت‌های پشتیبانی قرارداد بسته و ماهانه آسانسورها بازرسی شوند و هر یکسال پروانه‌ها باید تمدید شوند و در غیر اینصورت اگر حادثه‌ای رخ دهد مسئولیت آن به عهده مدیر و یا مالکان ساختمان است.

صارمی ابراز کرد: ورودی انجام کار ما براساس درخواست مردم است و ما بدون مجوز آنها نمی‌توانیم آسانسورها را بازرسی کنیم و مردم پس از ثبت درخواست خود در سامانه شرکت‌های بازرسی تحت پوشش ما فعالیت خود را آغاز می‌کنند و من اعلام می‌کنم که سازمان استاندارد توانایی آن را دارد که درصورت درخواست مردم بازرسی تمامی آسانسورها را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: اکنون 631درخواست در سامانه ثبت شده که بازدید اولیه آنها انجام شده و 315مورد از آسانسورها منجر به صدور گواهی شد و بقیه آسانسورها درحال بازرسی هستند و از مالکین ساختمان‌ها تقاضا داریم بحث ایمنی و استاندارد آسانسورها را جدی بگیرند.

مدیرکل سازمان استاندارد در پایان عنوان کرد: در بحث آسانسورها توانسته‌ایم تاکنون حساسیت‌هایی را در بالاترین مقامات اجرایی و قضایی ایجاد کنیم و سعی بر آن داریم که کار را با تمام جدیت دنبال کنیم تا به حد مطلوب استانداردسازی آسانسورها برسیم.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان