۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم تخریب بازارچه دولتخانه صفوی را صادر کرد/ میراث فرهنگی دچار رفتارهای ضدونقیض است
کد خبر: ۳۳۲۲۴۷ نویسنده: سیده منیره قوامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷ ساعت: ۱۴:۳ ↗ لینک کوتاه

سخنگوی شورای شهر قزوین:

کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم تخریب بازارچه دولتخانه صفوی را صادر کرد/ میراث فرهنگی دچار رفتارهای ضدونقیض است

سخنگوی شورای شهر قزوین گفت: ساخت و سازهای انجام شده در دولتخانه صفوی فاقد پروانه شهرداری بوده و با ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰حکم تخریب این بازارچه صادر شده است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم تخریب بازارچه دولتخانه صفوی را صادر کرد/ میراث فرهنگی دچار رفتارهای ضدونقیض است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ قزوین آئینه تاریخ و طبیعت، این جمله‌ای است که در بیلبوردهای برافراشته شده در اتوبان و ورودی استان دیده می‌شود و هر مسافر و فردی که وارد استان می‌شود در ابتدا با این جمله برخورد می‌کند.

این جمله عمیق و دارای پیام بزرگی برای تمام گردشگران و البته مردم خود استان است و دارایی‌های ارزشمند قزوین را یادآوری می‌کند.

پایتخت بودن قزوین در دوران صفویه نعمتی بود که نصیب استان شد، این عامل نه تنها در دوران صفویه بلکه امروز و در هر زمانی فرصتی ارزشمند و طلایی در اختیار قزوین قرار می‌دهد و زمینه‌های رونق گردشگری را فراهم می‌کند.

توسعه صنعت گردشگری یمی از عوامل رشد و از شاخص‌های توسعه در دنیای امروز است و دارا بودن آثار متعدد و متنوع تاریخی ارزشمند، هنرمندان فاخر و طبیعت منحصر به فرد این امکان را در اختیار استان قزوین قرار می‌دهد.

نهاد میراث فرهنگی برای حفظ و مرمت، توسعه و بهره برداری از آثار تاریخی و فرهنگی در نظر گرفته شده، این نهاد می‌تواند با در اختیار داشتن چنین گنجینه‌ای که غنی است به رونق استان کمک کند.

چندی است در دولتخانه صفوی که از آثار تاریخی معروف شهر است ساخت و سازهایی صورت گرفته و بازارچه صنایع دستی راه‌اندازی و این مکان به محل فروش تبدیل شده، این اقدام میراث فرهنگی با اعتراض‌هایی روبرو شد.

سیده منیره قوامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره اهمیت آثار تاریخی اظهار می‌کند: آثار تاریخی قزوین دارایی‌ها و گنجینه‌های ارزشمند استان هستند و از این رو شهرداری و شورای شهر به دنبال حفظ این آثار هستند.

وی ادامه می‌دهد: دولتخانه صفوی و در کل تمام بناهای تاریخی عوامل ارزشگذاری در دنیای امروز هستند، برای مثل اصفهان و شیراز به دلیل وجود چنین بناهایی است که در رده شهرهای مهم قرار گرفته است.

سخنگوی شورای شهر قزوین تاکید می‌کند: با وجود اینکه حفظ و مرمت آثار تاریخی وظیفه ذاتی شهرداری نیست، اما این نهاد و شورای شهر به این امر اهمیت جدی می‌دهند.

وی با اشاره به ساخت و سازهای دولتخانه صفوی عنوان می‌کند: ساخت و سازهایی که با عنوان بازارچه صنایع دستی در دولتخانه صفوی صورت گرفته هیچ پروانه‌ای از شهرداری اخذ نکرده، این در حالی است که حتی تعمیر و مرمت آثار و به عبارتی گذاشتن آجر بر آجر هم منوط به داشتن پروانه از طرف شهرداری است.

این مسئول ادامه می‌دهد: به دلیل اهمیت آثار تاریخی حتی میراث فرهنگی تفاهم نامه‌ای با شهرداری دارد که با توجه به آن شهرداری در صدور پروانه تسریع کرده و تخفیف‌هایی را نیز اختصاص دهد.

وی بیان می‌کند: متاسفانه در حیاط دولتخانه صفوی که اثر تاریخی ارزشمند قزوین به شمار می‌آید ساخت و ساز صورت گرفته و با ایجاد بازارچه خرید و فروش انجام می‌شود.

عضو شورای شهر قزوین می‌گوید: این کار از نهاد میراث فرهنگی که وظیفه ذاتی‌اش حفظ و مرمت بناهای تاریخی است بعید بود، این نهاد در مراحل ساخت و ساز نسبت به شهرداری و پلیس ساختمان که به منظور منع ساخت و ساز به محل مراجعه کرده، بی‌توجه بود و حتی آن‌ها را به داخل بنا راه نداده است.

وی ابراز می‌کند: پرونده ساخت و ساز در دولتخانه صفوی به کمیسیون ماده ۱۰۰که از یک قاضی به عنوان نماینده قوه قضائیه، یک نماینده از استانداری و شورای شهر تشکیل می‌شود، ارجاع شده است.

قوامی درباره رای کمیسیون ماده۱۰۰ اذعان می‌کند: این کمیسیون به تخریب ساخت و سازهای انجام شده رای داده و هم اکنون این رای در مرحله تجدیدنظر قرار دارد که به طور قطع در این مرحله نیز حکم تخریب بازارچه در کنار یک میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمند صادر خواهد شد.

وی درباره رفتار میراث فرهنگی استان ابراز می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی رفتاری دوگانه بروز داده است؛ از یک طرف وظیفه ذاتی آن حفظ، مراقبت و مرمت آتار تاریخی است و به خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار دارند مجوز ساخت بیش از دو طبقه نمی‌دهد و کل شهرداری منطقه یک را با مشکل مواجه می‌کند و از طرف دیگر در داخل آثار تاریخی ساخت و ساز کرده و بازارچه ایجاد می‌کنند.

سخنگوی شورای شهر قزوین درباره سخن مدیرکل میراث فرهنگی استان مبنی بر عرضه صنایع دستی اظهار می‌کند: ایجاد بازار فروش و حمایت از ارائه دهندگان و فروشندگان صنایع دستی در دولتخانه صفوی صرفا توجیه توخالی است، چراکه مکان‌های مناسب بسیاری از جمله نمایشگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند مکان مناسبی برای عرضه صنایع دستی استان باشد، بنابراین اختصاص دولتخانه صفوی به این امر قابل پذیرش نیست.

وی عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته شهرداری محلی را در مجاورت سرای سعدالسلطنه خریداری و آن را به منظور ایجاد پارکینگ سعدالسلطنه تخریب کرد، اما میراث فرهنگی اجازه ساخت پارکینگ را نداد و از آن زمان تاکنون آن مکان خرابه باقی مانده، این در حالی است که محل خریداری شده جزء بافت تاریخی سعدالسلطنه نبود.

این مسئول ادامه می‌دهد: این نکته نیز یکی دیگر از رفتارهای متناقض نهاد میراث فرهنگی در استان است، باید توجه داشت که آسایش و حق مردم و ارائه خدمات به آنها در قالب موارد قانونی در اولویت قرار دارد، پارکینگ سعدالسلطنه نیز به همین منظور و برای سهولت دسترسی مراجعان و البته در مجرای قانونی قصد ساخته شدن داشت که با مخالفت میراث فرهنگی مواجه شد، اما در رفتاری متناقض امروز در داخل دولتخانه صفوی بازارچه تاسیس شد.

وی در پایان می‌گوید: تا جایی که شنیده‌ام نامه‌ای به طور رسمی از طرف استانداری درخصوص ساخت و ساز در دولتخانه صفوی برای میراث فرهنگی ارسال شده و انکار مدیرکل این نهاد مبنی بر وجود این نامه را نفی می‌کنم، در هرحال چنین ابلاغی به طور رسمی وجود داشته و شاید هنوز به دست مدیرکل نرسیده باشد.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان