۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین «جمعه سیاه آمریکایی‌» چگونه رقم می‌خورد؟/ از مصرف‌گرایی تا رسیدن به درجه بربریت+عکس
کد خبر: ۳۳۲۱۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۴ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

«جمعه سیاه آمریکایی‌» چگونه رقم می‌خورد؟/ از مصرف‌گرایی تا رسیدن به درجه بربریت+عکس

نگاهی به این واقعه که هر سال هم توسط نظام سرمایه داری آمریکا تکرار و متاسفانه به عنوان یک فرهنگ انتقال داده می شود، به وضوح نشان می دهد چگونه سرمایه داری از انسان یک موجود کاملا رقابتی سیری ناپذیر می سازد که برای یک جنس حالا هر چقدر ارزشمند حاضر است انسانیت خود را بدهد و به بربریت برسد.

 «جمعه سیاه آمریکایی‌» چگونه رقم می‌خورد؟/ از مصرف‌گرایی تا رسیدن به درجه بربریت+عکس
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، «بلک فرایدی» یا «جمعه سیاه» یا به قولی «حراج‌جمعه» یا «حراجمعه» آخرین جمعه ماه نوامبر است که در آستانه کریسمس و تعطیلات‌سال نوی میلادی در بسیاری از کشورها به ویژه آمریکا یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین روزهای حراج برای خرید سال نو محسوب می‌شود و مردم می‌توانند اجناس مختلف را در این روز با تخفیف‌های بسیار زیاد بخرند.

مناسبتی آمریکایی که درایران نیز چند سالی است باب شده است و شرکت‌های تجاری سعی می کنند با داغ کردن این چندشنبه بازار آمریکایی اجناس خود را به فروش برسانند. در این حوزه سه موضوع مختلف را می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم.

نمایش چهره وحشی و مسخ شده از انسان

انتقاد بسیاری که بر این نوع نحوه فروش کالاها می شود به نمایش در آمدن تصویری وحشی و غیر انسانی از انسان است. شاید باید گفت که این روز انسان و انسانیت در پالای کالاگرایی قربانی می شود. رقابتی تا سر حد مرگ حتی در برخی از خریداران برای به دست آوردن کالایی که شاید حتی بعد از اینکه هیجان کاذب خرید در آنها فروکش کرد، برای آنان نیز احمقانه جلوه کنند که چطور برای اینکه کالایی را بدست بیاورند با فرد دیگری جنگ و نزاع کرده اند. جالب اینجاست که حرکت دسته جمعی در این موارد به هیجان و کاذب بودن رقابت نیز می افزاید.

نگاهی به این واقعه که هر سال هم توسط نظام سرمایه داری آمریکا تکرار و متاسفانه به عنوان یک فرهنگ انتقال داده می شود، به وضوح نشان می دهد چگونه سرمایه داری از انسان یک موجود کاملا رقابتی سیری ناپذیر می سازد که برای یک جنس حالا هر چقدر ارزشمند حاضر است انسانیت خود را بدهد و به بربریت برسد. شی وارگی و ارزشمند شدن یک کالا در برابر انسان و رفتار طبیعی یک انسان از جمله مشخصه‌های بارز جمعه سیاه است.

کالا در مقام ارزش مصرفی‌اش بر اثر کار و فعالیت انسان بر روی مواد طبیعی و تغییر آنها به چیزی مفید برای انسان تبدیل می‌شود و این ارزش مصرفی خواه بواسطه برطرف کردن نیاز انسان و یاخواه بخاطر کاری که بر روی آن صورت گرفته ایجاد شده است.  اما این نوع حرکت حتی شی وارگی را رد می کند و کالاسالاری را تا به جایی می رساند که انسان شریف را در حد یک مصرف کننده حریص و وحشی پایین می آورد. قطعا می شد که به نحوی دیگری این مراسم برگزار شود اما اینکه دیده می شود انسان ها برای به دست آورد کالایی ارزانتر هر چند با کیفیت بالا اینگونه با هم گلاویز می شوند و جنگ غنائم سر می گیرد، موضوعی بسیار قابل تامل است.

 در این حیطه جالب است که خبرهایی از کشته شدن برخی در آمریکای متمدن زیر دست و پای همنوعانشان شنیده می شود اما با این وجود هر ساله این مناسبت برگزار می شود. درحالی که اگر چنین مناسبتی در ایران با این تعداد قربانی برگزار می شد ایرانیان و خصوصا روشنفکران چه عکس العملی در برابر آن انجام می دادند. مراسم های مختلفی مثل «هالووین» و «گاو بازی» در اسپانیا نیز دست کم از چنین مراسمی ندارند که در گاو بازی اسپانیایی‌ها هر سال تلفات قابل توجهی ثبت می شود.  

بنجل فروشی در ایران به مناسبت حراجمعه

حالا چندسالی است که بازار داخلی کشورمان نیز بر اساس همین روز سعی می کند تا با ارائه تخفیفاتی به بهانه مناسبت آمریکایی جیب خود را پر پول کنند. البته از آنجایی که همواره این موارد به طور ناقص در کشورهای دیگر اجرا می شود، اغلب حراج جمعه ایرانی فروش کالاهای بنجل با تخفیفات کوچک است. یعنی فروشندگان با استفاده از این مناسبت آمریکایی و غربی و پررنگ کردن آن با توجه به اینکه فرهنگ غرب برای برخی جذاب است، کالاهای بنجل خود را بفروش می رسانند.

در این زمینه متاسفانه کسانی که شیفته فرهنگ غرب هستند بیشتر به مشهورات و آنچه در ظاهر است توجه می کنند و به عمق آنچه در کشورهای مبدا صورت می گیرد، توجهی ندارد. از این روست که بساط سواستفاده از این موارد در ایران نیز فراهم می شود.

تبلیغات مصرف گرایی در جامعه مصرف زده

افزایش تقاضا برای منابع مختلف یکی از شاخصه های اقتصاد جهانی و فرهنگ مصرف گرایی به شمار می رود. مصرف گرایی به دنبال خود یک لذت توامان با احساس رضایت مقطعی می آورد اما این احساس رضایت همانطور که گفته شد مقطعی است. به طور کل تبلیغات های مختلف که سبک زندگی افراد را هدف قرار گرفته‌اند نیز به دنبال همین موضوع هستند و با ایجاد احساس نیاز سعی می کنند موارد مصرف را افزایش دهند تا منافع شرکتهای سازنده را تامین کنند.چ

تبلیغات تجاری امروز مطرح می کند برای اینکه فرد زندگی ایده آلی داشته باشد حتما باید آن کالا را خریداری و مصرف کند. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود و کالای بروز و بهتر دیگری تولید و تبلیغ می شود و فرد در این دور باطل می افتد. جمعه سیاه دقیقا اوج این مصرف گرایی است.

قطعا افراد با خرید این کالاها آنهم با قیمتی که باورش را نمی کنند به این نتیجه می رسند که زندگی بهتری برای خود و خانواده هایشان فراهم می‌کنند. هر چند در میان این افراد کسانی هستند که دارای درآمد کمتری هستند و سعی می کنند با یورش به کالاهای مختلف و برداشتن آنها فاصله خود با دیگران را کم کنند. درواقع جمعه سیاه مصرف گرایی نهادینه شده را به رخ می کشد که در تاروپودجامعه چه فقیر و چه غنی ریشه دوانده و جامعه ای را نشان می دهد که همه چیزش خصوصا باورهایش مصرف برای زندگی بهتر است.



انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان