۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ماهی‌گیری اصلاح‌طلبان از اختلاف افکنی میان روحانیت/ هدف از هجمه خبری علیه آیت الله یزدی چیست؟
کد خبر: ۳۳۱۹۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۴ ساعت: ۱۰:۱۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

ماهی‌گیری اصلاح‌طلبان از اختلاف افکنی میان روحانیت/ هدف از هجمه خبری علیه آیت الله یزدی چیست؟

اصلاح طلبان سعی کردند با به راه انداختن موج خبری علیه آیت الله یزدی یکی از افرادی که در فتنه سال ۸۸ نقش محوری داشته را در فضای سیاسی کشور دوباره مطرح کنند.

ماهی‌گیری اصلاح‌طلبان از اختلاف افکنی میان روحانیت/ هدف از هجمه خبری علیه آیت الله یزدی چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، امام خمینی (ره) همواره نسبت به یکپارچگی روحانیت و وحدت حوزیان برای مقابله با دسیسه های دشمن تاکید داشتند. بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حتی در پیام تاریخی که به روحانیت صادر فرمودند بر این موضوع تاکید کردند.

تاکید امام راحل به وحدت میان حوزویان

ایشان در این پیام تاریخی می فرمایند: « امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه ها و برداشتها و حتی ضعف مدیریتها دلیل بهم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد. ممکن است هر کس در فضای ذهن و ایده های خود نسبت به عملکردها و مدیریتها و سلیقه های دیگران و مسؤولین انتقادی داشته باشد ولی لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرتها که همه مشکلات و نارسائیها از آنان سرچشمهه گرفته است بطرف مسائل فرعی منحرف کند و خدای ناکرده همه ضعفا و مشکلات بحساب مدیریت و مسؤلین گذاشته شود و از آن تفسیر انحصار طلبی گردد که این عمل کاملا غیر منصفانه است و اعتبار مسؤلین نظام را از بین می برد و زمینه را برای ورود بی تفاوتها و بی دردها بصحنه انقلاب آماده می کند من امروز بر این عقیده ام که مقتدرترین افراد در مصاف با آنهمه توطئه ها و خصومتها و جنگ افروزیهایی که در جهان علیه انقلاب اسلامی است معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود بدست می آوردند .»

در این باب بعد از دیداری که برخی اصلاح طلبان با آیت الله شیبری زنجانی، مرجع عالیقدر شیعه داشتند و آیت الله یزدی در نامه‌ای به ایشان نسبت به این موضوع مواردی را ذکر کردند، موج خبری گسترده ای علیه این روحانی عالیقدر به راه افتاد. موج پروپاگانداگونه‌ای که اصلاح طلبان به راه انداختند و  به نوعی اختلاف میان روحانیت را القاسازی می کرد.

واقعیت ارتباط میان حوزویان

این درحالی است که «آیت الله اراکی» با روایت از واکنش این مرجع تقلید به نامه رئیس جامعه مدرسین نشان داد مواردی که این روزها در برخی از پایگاه های خبری خصوصا اصلاح طلب و نزدیک به این جریان مطرح می شود، درست نیست. روایتی یکجانبه با حمله به آیت الله یزدی که سعی داشت با این کار برخی از افرادی که در فتنه سال 88 نقش اساسی داشتند را بزرگ نمایی کند.

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نامه‌ی آیت الله محمد یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: «بعضی‌ها خیلی به این ماجرا دامن زدند و خواستند آن را به یک فتنه جدید تبدیل کنند که باید هوشیار بود زیرا ما در این شرایط نیاز به وحدت و یکدلی داریم و نباید اجازه دهیم به هر بهانه‌ای، عده‌ای بخواهند فتنه جدیدی شروع شود.»

وی با تاکید بر این مطلب که این دست نامه نگاری‌ها روش متعارفی بین علما بوده است، تصریح کرد: «حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی یک مرجع تقلید مورد قبول عامه و مورد قبول علمای ما است. حضرت آیت‌الله یزدی نیز یک پیر مبارزه علیه استکبار و علیه طاغوت است، یک فقیه شجاع و زحمت‌کشیده و رنج‌دیده دوران پیش از انقلاب و بعد از انقلاب است؛ آیت‌الله یزدی از شاگردان مبارز حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه است و نباید طوری عمل کرد که اهانت به ایشان انجام گیرد و همان‌طوری که حرمت مقام مرجعیت حفظ شده است حرمت مقام فقاهت نیز باید حفظ شود.»

این استاد درس خارج حوزه علمیه بر خلاف آنچه در برخی از محافل خبری اصلاح طلب موج می زند، گفت: «بعد از نامه آیت الله یزدی، آیت الله شبیری به یکی از بزرگان فرموده‌اند که من ارادت قدیمی به آیت‌الله یزدی دارم و می‌دانم که ایشان دلسوز انقلاب و دین است و انسان متدینی است و ایشان را قبول دارم.»

فعالیت قابل تامل سایت خبری جماران علیه یک روحانی عالیقدر

در این راستا یکی از پایگاه‌های خبری که بودجه آن از بیت المال می آید و در جهت حمله به آیت الله یزدی و به  زعم خود حمایت از آیت الله شبیری زنجانی تلاش کرد، پایگاه خبری تحلیلی «جماران» بود. پایگاه خبری که همانطور از نام آن بر می آید به دیدگاه های امام راحل می پردازد و توسط بیت ایشان اداره می شود.

این وبسایت خبری هم اینطور معرفی شده است: «پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با هدف پاسداشت و ترویج اندیشه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی کار خود را در 22 بهمن ماه 1387 بصورت آزمایشی شروع و به فعالیت خود ادامه داده و تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌‌ای این سایت، تحلیلی - خبری خواهد بود و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث -  به خصوص در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی(س)  - را بیابند.»

اما باید گفت که آیا اختلاف افکنی و القا اختلاف بین روحانیون معزز و بنام با خط مشی و منویات امام خمینی (ره) همخوانی دارد؟ قطعا با مقدمه‌ای که ذکر شد پاسخ این سئوال منفی است. اما دیده می شود که وبسایت جماران در این روزها به شدت در جهت اختلاف میان روحانیت خصوصا در ماجرای نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی کوشید.

نامه سید حسن خمینی به آیت الله شبیری زنجانی 

از سوی دیگر حتی «سیدحسن خمینی» در همین جهت قلم زد و طی نامه ای به آیت الله شبیری زنجانی نوشت: « گر چه حوادث تلخ این روزها جان های شاگردان و ارادتمندان حضرتعالی را رنجاند و عواطف متدینین را جریحه دار ساخت، ولی در خود ثمره مبارکی هم داشت که همان حسن توجه به ضرورت استقلال حوزه های علمیه و ارتباط وثیق حفظ نظام جمهوری اسلامی با محافظت از جایگاه مرجعیت عالی شیعیان است»

وی همچنین در ادامه این نامه آورده است: « آنچه مزید بر این امور ظاهری -که مطمئنم خللی نیز در روح بلند شما پدید نمی آورد- ، حائز اهمیت بوده و لازم است مورد توجه اهل علم واقع شود، استدلال ناتمامی است که در نامه جناب آیت الله یزدی به آن اشاره رفته است. حقیقت آن است که نظام جمهوری اسلامی ثمره همه ی مجاهدات عالمان مسلمان و مجاهدان راه عزت و سربلندی است و به همین سبب صیانت از آن از اوجب واجبات است. اما نکته آنجاست که حفظ این مهم نه تنها به ذوب شدن روحانیت شیعه در حکومت وابسته نیست، بلکه تنها با استقلال حوزه و مرجعیت از دولت ها میسر است. وجود عالمان وارسته ای که مردم همواره آنان را ملجأ و مأوای خود بدانند و در سختی ها و شدائد به آنان مراجعه کنند، همواره راه حفظ اسلام و جمهوری اسلامی برای حال و آینده است.»

با این شرایط باید گفت که آیا امکانات و لوازمی که بایستی برای ترویج منش بلند و وسیع امام راحل (ره) بایستی صرف شود، آیا به جاست که در حوزه منافع یک جریان سیاسی که تا به امروز انواع و اقسام کجی‌ها را در کارنامه کاری خود دارد و برخی موارد ناپسند را نسبت به دین، روحانیت و مراجع تقلید روا دانسته است، خرج و هزینه شود. این سئوالی است که به نظر می رسد که پایگاه خبری جماران و همچنین شخص «سید حسن خمینی» به آن پاسخ کامل بدهند.

 

 

 

 

 

 

 

 




انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان