۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین آقای رئیس‌جمهور به خودتان چه نمره‌ای می دهید؟
کد خبر: ۳۳۱۹۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۴ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

گمانه زنی رضایت دولت از وضع موجود؛

آقای رئیس‌جمهور به خودتان چه نمره‌ای می دهید؟

درحالی مسئولان مردم را به صبر دعوت می کنند باید پرسید آیا آنان نیز در این ماجرا همراه مردم هستند و درک درستی از افزایش قیمت ها دارند؟

آقای رئیس‌جمهور به خودتان چه نمره‌ای می دهید؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،«محمد باقر نوبخت» در 9 مردادماه سال جاری از سمت سخنگویی دولت استعفا کرد. وی که توامان دو پست دولتی را در اختیار داشت از این سمت گذشت تا تمرکز خود را روی «سازمان برنامه و بودجه» که ریاست آنرا بر عهد داشت، بگذارد. این موضوع با این بهانه حوزه اقتصادی نیاز به کار جدی دارد و باید مردم در آن حوزه نتیجه فعالیت دولتمردان را ببیند، انجام شد. حالا حدود 4 ماه است که دولت سخنگو ندارد. دولت در بحبوحه مشکلات اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت دلار بود که سخنگوی خود را از دست داد و تا به امروز مردم پاسخ درستی درباره آینده خود از دولتمردان دریافت نکرده‌اند.

چندی پیش بود که رئیس جمهور در یک موضع پیروزمندانه مطرح کرد که کشورمان در حوزه دیپلماسی پیروزی‌های زیادی کسب کرده و حتی از رسانه ملی این انتقاد را داشت که چرا به درستی این مسائل را به سمع و نظر مردم نمی رساند و بیشتر مشکلات را پررنگ می کند.

حسن روحانی درحالی از پیروزی های مقتدرانه ایران سخن می گوید که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دو روز زودتر از 13 آبانماه تحریم‌هایی که در برجام حذف شده بود را بازگرداند. این درحالی است که طبق برنامه ایران و اروپا برای حمایت از برجام بایستی اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا انجام می شد که این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است.

«کمال خرازی»، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره تعهدات اروپایی‌ها در این باره گفت: « لازم است اروپا هر چه سریع‌تر به تعهد خود عمل کند و تعهد به برجام، نشان خوبی است که آیا می‌توان برای ابتکارات دیگر به اروپا اعتماد کرد یا خیر.عدم تعهد اروپا می‌تواند موجب بی‌ثباتی در منطقه شود.»

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در این باره بیان داشت: «اروپایی‌ها هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را هم‌زمان با پرداخت هزینه اقتصادی ندارند، آن‌ها تلاش می‌کنند تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دستاوردهای‌شان را حفظ کنند. این سیاست در طولانی مدت به سود اروپایی ها نخواهد بود بلکه هزینه بیشتری متحمل خواهند شد.»

بنابراین هنوز قاره سبزی‌ها به تعهدات خود در برابر حفظ برجام در مقابل اقدامات یکجانبه و تحریم‌های آمریکا عمل نکرده‌اند. 

از سوی دیگر دولت در حوزه اقتصادی طوری عمل می کند که گویی به وضعیت موجود راضی است. در حال حاضر قیمت دلار در نوسان خفیفی در حدود ۱۳ هزار تومان است. بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که قیمت دلار بایستی حداقل تا 8 هزار تومان کاهش یابد تا تولید کنندگان بتوانند تولید و در بازار عرضه صورت گیرد و مردم نیز نسبت به تهیه کالای مورد نیاز خود اقدام کنند.

 در واقع در بازار فعلی نه عرضه و نه تقاضا با وجود قیمت تمام شده بالا وجود دارد. در بازارهای مختلف از جمله گوشی تلفن همراه رکود به علت بالا بودن قیمت این کالا مشهود است. خریدارانی که تا پیش از این تا 2 میلیون تومان یک گوشی نسبتا خوب را تهیه می کردند امروز با قیمت 5 میلیون تومان هم نمی توانند به سراغ همان گوشی ها بروند.

با این حال سهم مسئولان در این بازار رکود و گرانی متوالی چیست؟ افکارعمومی این روزها بیان می کند که حاضر است که مشکلات را بازهم تحمل کند اما آیا مسئولان دولتی هم شریک مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده، هستند. در همین راستا بیان می شود که مسئولان در خانه های میلیاردی و با حقوق های بالای 15 میلیون تومان در حال زندگی هستند و مشخص است که برای افرادی که حقوق بالایی می گیرند مشکلات کمتر آسیب زا خواهد بود. اما فردی که حقوق بسیار پایینی می گیرد نمی تواند گرانی روز افزونی را که این روزها افسارگسیخته شده و حتی کسانی چون «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی بیان می کند در کنترل قیمت ها دچار مشکلات جدی است، تحمل کنند. 

در این شرایط دولت نمی تواند با ژست قهرمانی از مردم بخواهند که صبر پیشه کنند. مردم در حالی می توانند صبر کنند که در ابتدا دولتمردان و مسئولان کشور را با خود همراه ببیند. برخی دولتمردانی که فقط از مردم صبر می خواهند و خود در خانه های میلیاردی با حقوق نجومی زندگی می کنند قطعا نمی توانند مردم را به شکیبایی بیشتر دعوت کنند.

ثانیا مردم نیاز به امید حقیقی و نه کاذب با وعده‎های بسیار و نخ نما شده دارند. امیدی که از پس یک خدمت و کار نتیجه بخش حاصل می شود. اگر دولت می خواهد مردم را امیدوار نگاه دارد بایستی در حوزه عملیاتی کاری انجام دهد که مردم آنرا لمس کنند. غیر از این موارد انتظار از صبر و شکیبایی مردم نه بازخورد درستی خواهد گرفت و نه نتیجه مطلوب را به دنبال خواهد داشت. 


انتها ی پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان