۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید
کد خبر: ۳۳۱۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۳ ساعت: ۱۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت روز جهانی دیابت؛

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

ابتلا به قندخون بالا یا دیابت در کشور رو به افزایش است، اما این بیماری خطرناک می‌تواند ۸۰ درصد اعضای بدن را درگیر و بیمار کند.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، قند خون بالا یا دیابت بیماری است که در صورت پیشرفت می‌تواند به تدریج به همه اعضای بدن آسیب برساند و هر ۳۰ ثانیه موجب یک قطع عضو در افراد می‌شود.

چهاردهم نوامبر مصادف با ۲۳ آبان سالروز تولد «فردریک بانتینگ» کاشف انسولین است که سال ۱۹۹۱ با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شد و هدف از این نامگذاری بالابردن اطلاعات مردم در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان دیابت بوده است.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

۱۲ درصد جمعیت ایران دیابتی هستند

عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی تغذیه بالینی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های شایع در ایران و جهان است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت بزرگسالان کشور دیابتی هستند که این آمار نشان از اهمیت ویژه به پیشگیری می‌دهد.

وی ادامه داد: این مسئله را باید مدنظر قرار داد که دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است اگر روند ابتلا به دیابت را در ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که این بیماری خطرناک با سرعت رشد بالایی در حال افزایش است و می‌تواند ۸۰ درصد اعضای بدن را درگیر و بیمار کند.

نوروزی افزود: ۳۰ سال پیش دیابت در کشور ما شیوع ۷ درصدی داشت، اما این رقم اکنون به ۱۰ تا ۱۲ رسیده است و در کشور‌های اروپایی نیز ابتلا به دیابت روند افزایشی در ۳۰ سال گذشته داشته و آمار ابتلا از ۳ درصد به ۷ درصد رسیده است و این نشان از رشد بیش از ۳ برابری ابتلا به این بیماری مزمن است.

دیابت؛ تلخ ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

دیابت در کمین ۲۳ درصد مردم ایران

وی مهمترین عامل ابتلا به دیابت را اضافه وزن و چاقی بیان کرد و گفت: هیچ چیز به اندازه افزایش وزن و حجم بالای چربی بدن احتمال ابتلا به دیابت را افزایش نمی‌دهد برخی افراد با ۳ یا ۴ کیلو اضافه وزن دیابت می‌گیرند و برخی با بیش از ۱۰ کیلو اضافه وزن دیابتی می‌شوند اما به هر حال اضافه وزن فاکتور اصلی ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود و در صورتی که فرد اضافه وزن داشته باشد باید تلاش کند تا وزن خود را کاهش دهد.

باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به آمار بالای چاقی در ایران گفت: حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور چاقی هستند که این چاقی در زنان حدود ۳۰ درصد و در مردان حدود ۱۵ درصد بوده و شیوع چاقی در استان‌های شمالی و مرکزی بیشتر است اما در استان‌ سیستان و بلوچستان موضوع جدی نیست.

دیابت؛ تلخ ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

شیوعی ۱۸ درصدی قندخون بالا تا  ۶ سال دیگر

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: در کشور ایران حدود شش میلیون نفر دیابتی داریم که دو سوم این جمعیت شهرنشین هستند و در سنین بهره‌وری، سن مناسب کار و فعالیت، به دیابت مبتلا می‌شوند، پیش بینی می‌شود شیوع دیابت در ایران تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۸ درصد برسد که در زنان به ۱۹ درصد و در مردان به ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.

لاریجانی با بیان اینکه ۸۵ درصد دیابتی‌ها، دیابت نوع ۲ دارند، گفت: زمانی که دیابت در این افراد تشخیص داده می‌شود، می‌بینیم که ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها چاق هستند.

هر ۳۰ ثانیه یک قطع عضو به دلیل دیابت

وی درباره عارضه‌های ناشی از بیماری دیابت گفت: زمانی که بیماری دیابت به درستی کنترل نشود، عارضه‌های جدی را به دنبال خواهد داشت، برای مثال در دنیا بر اثر بیماری دیابت در هر ۳۰ ثانیه قطع عضو رخ می‌دهد، همچنین یک سوم مشکلات بینایی مربوط به بیماری دیابت است و در دیابتی‌ها بیماری‌های قلبی – عروقی دو سه برابر بیشتر از افراد معمولی رخ می‌دهد. 

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر افزود: هزینه پزشکی برای درمان دیابت دو برابر هزینه درمان دیگر بیماری‌ها در دنیا و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد حتی گاهی ۱۷ درصد از هزینه‌های پزشکی یک فرد مربوط به هزینه درمان دیابت است.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

کمبود داروی دیابت نداریم

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی رسانه‌ها شیوع دیابت کاهش یافته است؛ چراکه آگاهی عموم افزایش پیدا کرده و توجه مردم به پیشگیری بیشترمعطوف شده است، برهمین اساس حدود ۶۰ درصد دیابتی‌ها به مراکز درمانی مراجعه می کنند و درمان می‌گیرند.

لاریجانی افزود: راه‌های درمانی و داروهای دیابت به میزان کافی در کشور وجود دارد، اما مساله مهم تداوم درمان است و در کشور ما تنها ۶۰ درصد از دیابتی‌ها درمان خود را ادامه می‌دهند و حدود ۳۶ درصد از جمعیت دیابتی کنترل خوبی بر بیماری‌شان دارند، اما اگر به همین شیوه پیش رویم، عوارض ناشی از دیابت گریبان گیر جامعه می‌شود.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

وزنتان را نرمال نگه دارید تا دیابت نگیرید

عضو هیئت علمی تغذیه بالینی علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در پیشگیری از دیابت یا life style  بسیار حائز اهمیت است گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید سبک زندگی سالم را از دوران کودکی مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به نگرانی برخی افراد که در خانواده خود فرد دیابتی دارند، گفت: اگر یکی از اعضای درجه خانواده فرد دیابتی باشد و او بخواهد از دیابتی شدن پیشگیری کند مهمترین نکته داشتن وزن نرمال و ایده‌آل است.

روزی 2 وعده برنج بخورید دیابت می گیرید

نوروزی در ادامه بهترین نان ها برای مصرف که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند، گفت: نان هایی که با آرد سبوس دار تهیه می شوند، نان چند غله یا نان جو بهترین گزینه ها برای مصرف هستند که احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

وی درباره میزان مصرف برنج و خطر ابتلا به دیابت در ایرانی ها اظهار کرد: احتمال ابتلا به دیابت با مصرف ۲ وعده برنج در روز بالاتر می رود، به عنوان مثال اگر فردی ۱۰۰ گرم نان یا ۱۰۰ گرم برنج بخورد، بعد از مصرف برنج قند خون بیشتر بالا می رود، به همین دلیل توصیه می کنیم که افراد روزانه یکی از ۲ وعده ناهار یا شام را برنج بخورند.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

هر روز باید این میزان میوه و سبزی بخورید

عضو هیئت علمی تغذیه بالینی علوم پزشکی تهران با تاکید بر مصرف میوه و سبزی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت گفت: مصرف میوه ها وسبزیجات در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مزمن بسیار موثر است و هر فرد باید ۳۵۰ گرم میوه و ۴۰۰ گرم سبزی مصرف کنند، سبزیجات می توانند به صورت خام یا پخته استفاده شوند.

نوروزی تاکید کرد: افراد سالم باید بدانند که مصرف میوه ها به طور کلی در پیشگیری از ابتلا به بیماری قندخون موثر هستند و برخلاف باور عموم مصرف میوه های شیرین مانند هندوانه یا انگور که قند خون بالایی دارند به دلیل مواد موثر ضد دیابت در پیشگیری از افزایش قند خون موثر هستند.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

میوه هایی که دشمن دیابت هستند

وی افزود: در پوست و دانه انگور به ویژه نوع قرمز آن ماده ضد دیابتی وجود دارد که احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد، اکنون که در فصل پاییز هستیم برخی میوه های این فصل از جمله مرکبات که منبع غنی از فیبر هستند می توانند در کاهش قند خون موثر باشند.

عضو هیئت علمی تغذیه بالینی علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مصرف برخی میوه ها به دلیل ویتامین هایی که دارند می توانند در پیشگیری از ابتلا به دیابت مفید باشند و از جمله آنها می توان به میوه های زرد رنگ و سبز رنگ اشاره کرد.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

غذاهای شیرین در پیری دیابت را به جانتان می اندازد

وی تصریح کرد: افرادی که در طول عمر خود مواد قندی بسیاری مصرف می کنند به عنوان مثال سال ها چای شیرین یا چای و نبات می نوشند این میزان مصرف مواد قندی موجب افزایش ترشح انسولین در بدن می شوند.

نوروزی گفت: در صورتی که فرد سال های طولانی میزان بالایی مواد قندی مصرف کند به دلیل اینکه از سلول های تولید انسولین بدن خود بیش از حد کار کشیده است این موضوع موجب پیری سلول های ترشح انسولین می شوند و به تدریج با افزایش سن احتمال ابتلا به دیابت با کاهش ترشح انسولین بالا می رود.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

چه قدر تحرک بدنی داشته باشیم تا دیابتی نشویم؟

وی با تاکید بر اینکه تحرک بدنی در پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار موثر است، اظهار کرد: به همه افراد توصیه می کنیم در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید داشته باشند و میزان فعالیت بدنی به حدی باشد که در طول انجام آن فرد نفس نفس بزند و نتواند یک جمله را بدون نفس گرفتن بیان کند یا ضربان قلب فرد به ۱۲۰ بار در دقیقه برسد.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان