۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تاراج میلیاردها تومان سرمایه در پی قاچاق سوخت تنها از یک مرز/ افزایش ۱۶ برابری حجم کشفیات/ سود ۲۰ برابری تجارت سیاه برای قاچاقچیان
کد خبر: ۳۳۱۹۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۲ ساعت: ۱۰:۵۳ ↗ لینک کوتاه

در پی ‌عدم‌نظارت کافی صورت می‌گیرد؛

تاراج میلیاردها تومان سرمایه در پی قاچاق سوخت تنها از یک مرز/ افزایش ۱۶ برابری حجم کشفیات/ سود ۲۰ برابری تجارت سیاه برای قاچاقچیان

با توجه به هم‌مرزبودن استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان، کشفیات سوخت قاچاق ۱۶ برابر در این استان افزایش یافته است که سود ۲۰ برابری را نصیب قاچاقچی می‌کند.

تاراج میلیاردها تومان سرمایه در پی قاچاق سوخت تنها از یک مرز/ افزایش ۱۶ برابری حجم کشفیات/ سود ۲۰ برابری تجارت سیاه برای قاچاقچیان
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در سال‌جاری و پس از نوسانات شدید قیمت ارز، یکی از معضلاتی که به واسطه کاهش ارزش پول ملی ایران رخ داد، افزایش قاچاق سوخت بوده است.

 

طبق برخی آمار غیررسمی مصرف بنزین در هفت ماهه ابتدای سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 10 تا 15 درصدی داشته است.

 

قاچاق سوخت مسئله‌ای است که از گذشته در کشور وجود داشته اما این روزها بالا رفتن قیمت ارز و اختلاف فاحش قیمت ارز در داخل و خارج از کشور به این مسئله به شدت دامن زده است.

 

نمود بیشتر قاچاق سوخت در خراسان‌جنوبی

با توجه به هم‌مرزبودن استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان، معضل قاچاق سوخت نمود بیشتری پیدا می‌کند و طی این مدت شاهد افزایش بیش از حد روند قاچاق سوخت در مرزهای شرقی کشور به خصوص در مرز مشترک خراسان‌جنوبی و افغانستان هستیم.

 

ارمغان افزایش چشمگیر تجارت سیاه

این تجارت سیاه در این مدت در خراسان‌جنوبی به گونه‌ای افزایش چشمگیری داشته که حتی برخی از کامیون‌داران و تریلی‌داران نیز به جای صادرات کالاهای اساسی دست به حمل و نقل سوخت می‌زنند به گونه‌ای که سوخت را به عنوان کالای اساسی و سودآور برای خود در نظر گرفته‌اند.  



تاراج میلیاردها تومان سرمایه در پی قاچاق سوخت تنها از یک مرز/ افزایش 16 برابری حجم کشفیات/ سود 20 برابری تجارت سیاه برای قاچاقچیان 

ایران در لیست کشورهای دارای بنزین ارزان قیمت

در میان قاچاق انواع سوخت، بنزین و گازوئیل بیشتر مورد علاقه قاچاقچیان است چراکه با یارانه‌ای که پرداخت می‌شود و  قیمت ثابتی که قیمت این فرآورده نفتی طی سالیان گذشته داشته است، بنزین ایران در قیمت‌گذاری در میان پنج بنزین ارزان دنیا قرار گرفته است و این مهم سبب شده است تا در استان مرزی و مهم خراسان جنوبی که در مجاورت مرز افغانستان قرار گرفته قاچاق راحت و به سرعت صورت گیرد.

 

لابی برای خرید سوخت از جایگاه‌های سوخت

در شهرستان‌هایی مانند سربیشه که در فاصله 30 کیلومتری مرز افغانستان است، حکایت از افزایش حمل بنزین از طریق جایگاه‌های سوخت دارد به گونه‌ای که قاچاقچیان در ساعات مشخصی از جایگاه‌های سوخت که در مسیرهای منتهی به مرز هستند، اقدام به خرید سوخت از برخی جایگاه‌داران به دلایل متعد می‌کنند.

 

یکی از کامیون‌داران بیرجندی  اظهار کرد: چند ماهی می‌شود که رانندگان زیادی که به مرز تردد دارند، جابه‌جایی سوخت را به جای کالاهای دیگر ترجیح می‌دهند چراکه منفعت بسیار زیادی دارد.

 

وی با بیان این‌که جابه‌جایی سوخت رونق زیادی در مرز گرفته است، گفت: به روش‌ها و در بسته‌بندی‌های مختلف این کار صورت می‌گیرد.

 

این راننده عنوان کرد: حتی دیده می‌شود کامیون‌دارانی که کالاهای دیگری را حمل می‌کنند، در کنار کار خود چند گالن گازوئیل یا بنزین نیز دارند تا از سود فروش سوخت نیز بی‌نصیب نمانند.

 

روش‌های قاچاق پیشرفت کرده است

وی تصریح کرد: نظارت‌هایی صورت می‌گیرد و در مواردی برخورد نیز می‌شود اما در مجموع روش‌های قاچاق نیز پیشرفت کرده و افرادی که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند، بازهم کار خود را به نتیجه می‌رسانند.

 

سودی که نمی‌توان از آن گذشت!

یکی دیگر از رانندگان تریلی نیز با بیان این‌که قیمت هر لیتر سوخت در ایران زیر یک هزار تومان و در مرز بالای 20 هزار تومان است، گفت: قاچاق برای فردی که کارش به تاراج‌کشیدن سوخت است، سودی دارد که نمی‌تواند از آن بگذرد.

 

وی افزود: در جاده افرادی را می‌بینیم که به بهانه‌های مختلف از جایگاه‌های سوخت، بنزین یا گازوئیل دریافت می‌کنند و در پیت‌های نفت می‌ریزند و برای فروش به مرزها می‌رسانند.

 

امان‌الله خزاعی نماینده انجمن رانندگان قاین چندی پیش در نبود سوخت در جایگاه‌های تأمین سوخت را نتیجه قاچاق‌شدن گازوئیل بیان کرد و افزود: متأسفانه کسی نیست جلوی این قاچاق را بگیرد.

 

وی با بیان این‌که داد رانندگان از نبود گازوئیل درآمده است، تصریح کرد: سرمایه ملی کشور ما به یغما می‌رود.

 

نماینده انجمن رانندگان قاین بیان کرد: متأسفانه نظارتی بر افراد سودجویی که گازوئیل را از استان ما به کشور افغانستان قاچاق می‌کنند، وجود ندارد و قاچاقچی به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

 

خزاعی با بیان این‌که به راحتی می‌توان جلوی این‌گونه قاچاق را گرفت، خاطرنشان کرد: هم‌چنین در گمرک ماهیرود با توجه به شلوغی کامیون‌ها و وجود یک مأمور نظارت بر بار، به خوبی نمی‌توان بارها را کنترل کرد از این‌رو بارهای قاچاق از مبادی رسمی استان ما خارج می‌شود.

 

اقدام قاچاقچیان سوخت طی این مدت سبب افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته در خراسان جنوبی شده است و سود بی‌شمار این تجارت سیاه همچنان باعث افزایش تمایل عده‌ای به سمت آن می‌شود.

 

نظارت بر باک صورت می‌گیرد/ کمبود سوخت نداریم

اختری مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی اظهار کرد: کار نظارت بر عهده دستگاه‌های نظارتی مانند گمرک و نیروی انتظامی است.

 

وی با بیان این‌که شرکت نفت بر سوخت‌گیری نظارت دارد، افزود: گاهی وقت‌ها افراد در ساعت تعویض شیفت یا اوج ساعت سوخت‌گیری مراجعه می‌کنند و با شلوغی جایگاه‌های سوخت‌گیری مواجه شده و گمان می‌کنند کمبود گازوئیل وجود دارد که ممکن است در طول شبانه‌روز زمان محدودی جایگاه‌ها شلوغ باشد.

 

مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در 83 جایگاه سوخت همکاران شرکت فرآورده‌های نفتی نظارت دارند تا سوخت‌گیری دقیق و با کارت همان خودرو صورت گیرد.

 

اختری با تأکید بر این‌که هیچ کمبودی در تأمین سوخت در جایگاه‌های استان برای خودروهای دیزلی و بنزینی وجود ندارد، افزود: کلیه جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی در تأمین سوخت دیزلی محدودیتی ندارد.

 

وجود محدودیت‌ها برای برخی خودروها

وی از وجود محدودیت‌ها برای برخی خودروها خبرداد و گفت: طبق این محدودیت‌ها برای سوخت‌گیری گازوئیل آزاد با توجه به ارزش افزوده‌ای که سوخت دارد و برای جلوگیری از قاچاق سوخت، به هر خودرویی که متقاضی سوخت‌گیری آزاد باشد، سوخت نمی‌دهیم.

 

مدیر روابط عمومی شرکت فرآورده‌های نفتی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: سوخت گازوئیل آزاد که با نرخ هر لیتری 600 تومان عرضه می‌شود با ارزش است به‌طوری‌که در خارج از مرز به قیمت چندین برابر خرید و فروش می‌شود.

 

اختری تأکید کرد: هر خودرویی که به جایگاه‌های سوخت گازوئیل مراجعه کند و کارت هوشمند سوخت خود را داشته باشد، می‌تواند با سهمیه‌ای که به صورت پیمایش است از سهمیه سوخت خود استفاده کرده و هیچ محدودیتی نداریم.

 

افزایش بیش از 16 برابری حجم و 67 برابری ارزش ریالی کشفیات قاچاق سوخت

حسنی‌مقدم دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌جنوبی  اظهار کرد: میزان کشفیات فرآورده‌های نفتی در هفت ماهه ابتدایی سال 1396 به میزان 32 هزار و 813 لیتر بوده که این میزان در هفت ماهه سال 1397 به 539 هزار و 176 لیتر رسیده است.

 

وی افزود: ارزش ریالی این میزان قاچاق سوخت در سال گذشته 617 میلیون و 937 هزار و 100 ریال بوده  است و امسال این مبلغ 41 میلیارد و 601 میلیون و 442 هزار و 601 ریال برآورد شده است.

 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌جنوبی، افزایش کیفیت فرآورده‌های داخل کشور، یارانه پرداختی به سوخت و نوسان شدید نرخ ارز که باعث ایجاد شکاف قیمتی بین سوخت توزیعی در کشورهای ایران و افغانستان شده است را از مهم‌ترین دلایل افزایش قاچاق سوخت عنوان کرد.

 

حسنی‌مقدم ادامه داد: این شکاف قیمت به حدی است که با وجود ریسک بالای سوخت و وضع جریمه‌های سنگین بازهم قاچاقچیان از سود این کار نمی‌گذرند.

 

وی عنوان کرد: اصلاح قیمت داخلی و مناسب‌کردن این قیمت با قیمت کشورهای همسایه، افزایش اقدامات نظارتی و کنترل کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که بارنامه دریافت می‌کنند و احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت اقداماتی است که می‌تواند باعث کاهش قاچاق سوخت شود.

 

نوسانات ارز قاچاق را رونق داد

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در مقطعی با اقداماتی که انجام شد قاچاق سوخت در استان به صفر رسید اما نوسانات نرخ ارز باعث افزایش دوباره قاچاق شد.

 

سود 20 برابری در فاصله 30 کیلومتری

حسنی‌مقدم ادامه داد: قیمت هر لیتر سوخت که داخل کشور یک‌هزار تومان است، طبق شنیده‌ها در مرز پنج هزار تومان و در داخل کشور افغانستان بالای 20 هزار تومان است.

 

یک راننده اتوبوس نیز اظهار کرد: هر کامیون یا خودروی سنگینی که مجوز حمل و نقل سوخت را دارد مجاز به حمل مقدار مشخصی از سوخت است یا برای اتوبوس‌ها بارنامه مشخصی صادر می‌شود.

 

صدور بارنامه‌های صوری!

وی افزود: متأسفانه گاهی در صدور این بارنامه‌ها سهل‌انگاری انجام می‌شود یا بارنامه‌های صوری صادر می‌شود که روند قاچاق سوخت را برای قاچاقچیان تسهیل می‌کند.

 

این راننده خاطرنشان کرد: برخی اتوبوس‌های مسافربری در مسیرهای زاهدان اقدام به جایگذاری پیت‌های گازوئیل و نفت در زیر صندلی‌ها یا جعبه کنار خودرو می‌کنند و تا جایی که امکانش وجود داشته باشد حتی از بردن مسافر صرف‌نظر می‌کنند تا به جای آن بتوانند سوخت بیشتری را جابه‌جا کنند.

 

موضوع خرید آسان سوخت از جایگاه‌های سوخت که بنزین و گازوئیل را به نرخ دولتی عرضه می‌کنند و قاچاقچیان این سرمایه ملی را به راحتی از کشور خارج می‌کنند مسئله ای قابل تأمل است چراکه این روند قاچاق به راحتی صورت می‌گیرد و شهروندان نیز شاهد این چنین مسائلی هستند.

 

این میزان افزایش مصرف در سال‌جاری به قدری بوده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در جلسه دیدار هیأت دولت با ایشان، مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه‌ای از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و فرمودند: «وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.»

 

اعتراف وزیر نفت به افزایش قاچاق

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در حاشیه نمایشگاه ایران‌پلاست به رونق قاچاق سوخت اشاره کرد و از اختلاف شدید قیمت سوخت در ایران با خارج از مرزها به عنوان علت افزایش قاچاق نام برده بود.

 

خواب مسئولان نظارتی

افزایش قاچاق سوخت در حالی صورت می‌گیرد که مردم، کامیون‌داران، مسئولان و دستگاه‌های نظارتی همه نسبت به تاراج این سرمایه ملی اذعان دارند اما گویی نظارت کافی بر این روند صورت نمی‌گیرد و قاچاقچیان سوخت به راحتی به این اقدام ادامه می‌دهند.

 

تحمیل هزینه‌های سنگین به ملت، به یغما رفتن و خروج سرمایه‌های عظیم و ملی به دست قاچاقچیان و مشکلات کمبود سوخت که در پی خروج سوخت از کشور بیشتر برای استان‌های مرزی ایجاد می شود، نمونه‌ای از آثار سوء قاچاق سوخت است.

 

آن‌چه که در موضوع قاچاق سوخت امری مهم و ضروری به شمار می‌رود، افزایش نظارت‌ها و برخورد جدی با قاچاقچیان است تا با برخوردهای لازم از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان