۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پمپئو; اروپا در برجام ماند ولی از تحریم‌ها حمایت می‌کند!
کد خبر: ۳۳۱۸۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۹ ساعت: ۱۰:۳۴ ↗ لینک کوتاه

در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی:

پمپئو; اروپا در برجام ماند ولی از تحریم‌ها حمایت می‌کند!

وزیرخارجه آمریکا گفت: ۳ کشور اروپایی که در برجام هستند از تحریم‌ها حمایت می‌کنند.

پمپئو; اروپا در برجام ماند ولی از تحریم‌ها حمایت می‌کند!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، « مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی به تکرار مواضع خصمانه این کشور علیه ایران پرداخت.
پمپئو گفت: ائتلاف بزرگی داریم که به ما در تحریم‌ها کمک می‌کنند. کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای خاورمیانه از تحریم‌ها حمایت می‌کنند. حتی ۳ کشور اروپایی هم با اینکه در برجام ماندند، از تحریم‌ها حمایت می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره تأثیرگذاری تحریم‌ها بر مردم ایران، ادعا کرد: کسانی که دارند به ایرانی‌ها صدمه می‌زنند مقامات ایران هستند. ما چنین کاری نمی‌کنیم!

وقت‌کشی اروپا

نگاهی به روند اقدامات اروپا در رابطه با تضمین‌ منافع اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام به خوبی نشان می‌دهد که طرف اروپایی در پی وقت‌کشی با هدف خرید زمان برای آمریکاست.

« فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - خرداد 97- پس از تاکید بر عدم ارائه تضمین برجامی به ایران، صراحتا اعلام کرد که «عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست». موگرینی همچنین-خرداد 97- اعلام کرد که «درباره برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اختلافی با آمریکا نداریم.»

بی‌عملی اروپا در برجام بدون آمریکا، حتی اعتراض مقامات دولت را نیز در پی داشت. در همین رابطه روحانی در تماس تلفنی با « آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان - تیرماه 97- گفت:«بسته پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده است.متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود».

اروپا در مقابل تحریم‌های ضدایرانی، صرفا به «ابراز تأسف» بسنده کرده است. در سوی مقابل مقامات ارشد دولت از اروپا به‌خاطر هیچ، تقدیر می‌کنند. با توجه به این برجام‌زدگی حادّ دولت، سهل‌اندیشی است اگر تصور کنیم که اروپا قرار است قدمی ‌در احقاق حقوق برجامی ایران بردارد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه-مهر 97- در مصاحبه با فرانس 24 گفته بود: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز- مهر 97- گفته بود: «با آمریکا اهداف مشترکی را درقبال ایران دنبال می‌کنیم. ما فقط از نظر مسیرهایی که دنبال می‌کنیم با یکدیگر اختلاف داریم». 
دولت‌های اروپایی دقیقا مشابه رفتار خود در پسابرجام، ظرف 6 ماه اخیر نیز سر سوزنی در مقابل کارشکنی‌های آمریکا و محروم شدن ایران از حقوق برجامی خود واکنشی از خود نشان ندادند. از لحن طلبکارانه و دستوری اروپا به ایران برای اجرای یکطرفه تعهدات برجامی علی‌رغم خروج آمریکا از توافق تا اعلام صریح منافع مشترک با آمریکا و هم نظر بودن در مسائل موشکی و منطقه‌ای با آمریکا از سوی مقامات اروپایی.

متاسفانه مقامات ارشد دولت آقای روحانی نه تنها به تجربه برجام توجه نمی‌کنند، بلکه گویا تجربهتوافق سعدآباد را نیز به فراموشی سپرده‌اند.

در مهرماه سال ۱۳۸۲ توافق سعدآباد بین ایران- به ریاست روحانی در کسوت دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین ظریف به عنوان عضو تیم مذاکره‌کننده - و تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) منعقد شد. در آن مقطع در حالی که دولت اصلاحات «واو به واو» تعهداتش را در این توافق اجرا کرد و بسیاری از تأسیسات هسته‌ای خود را به حالت تعطیلی و تعلیق درآورد، سه کشور اروپایی حتی یکی از تعهداتشان را نیز اجرایی نکردند.

در آن مقطع «آدام ارلی» معاون وقت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ‌اشاره به توافق سعدآباد گفته بود: «وادار کردن ایران به انجام چنین کاری نتیجه یک تلاش چندجانبه بود که ما خواهان آن بودیم و به‌طور کامل در آن شرکت داشتیم». ارلی همچنین با خوشحالی اعلام کرد: «وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی در مذاکرات خود در تهران هیچ امتیازی به ایران نداده‌اند».

وضعیت اضطراری علیه ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

ترامپ، بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را تکرار و تهران را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده است.

« برایان هوک» مسئول کارگروه ایران در دولت آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری آلمانی «دویچه‌وله» مدعی شد که واشنگتن با اعمال تحریم‌ها در پی تغییر حکومت ایران نیست و می‌خواهد رفتار ایران را تغییر دهد و این کشور را پای میز مذاکره بکشاند.

قطع رابطه سوئیفت

« استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در توئیتر نوشت: می‌دانم که سوئیفت ارائه سرویس به بانک مرکزی ایران و نهادهای مالی تحریم شده را قطع خواهد کرد. سوئیفت در حال اتخاذ تصمیم درستی برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی است.

منوچین هفته گذشته به سوئیفت هشدار داده بود که باید رابطه مالی خود را با همه اسامی و نهادهای تحت تحریم قطع کند، در غیر این صورت این نهاد هم می‌تواند مورد تحریم قرار گیرد. 
سوئیفت دوشنبه هفته گذشته در بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود که همکاری با شماری از بانک‌های ایرانی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

سوئیفت ضمن ابراز تاسف از قطع همکاری با بانک‌های ایرانی گفته بود: این اقدام در راستای حفظ یکپارچگی و ثبات نظام مالی بین‌المللی صورت می‌گیرد.

در همین زمینه، کمیسیون اروپایی از تصمیم سیستم مالی سوئیفت برای تعلیق دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سیستم ابراز تاسف کرده است.

جای خالی راهکارهای عملیاتی

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه با بیان اینکه سازوکار ویژه مالی اروپا از نظر فنی، مالی و حقوقی جزئیاتی دارد که رسیدن به آنها زمان‌بر است، تصریح کرد: ما براساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم نه توهمات پمپئو و همفکرانش.

عراقچی افزود: امیدوار هستیم در آینده بسیار نزدیک این سازوکار اعلام و در اروپا رسما ثبت شود و بعد از آن  به تدریج عملیاتی خواهد شد، البته اینکه اروپایی‌ها بسیار آهسته‌تر از تصور ما حرکت کردند یک واقعیت است، همچنین اینکه مواضع سیاسی آنها بسیار خوب بوده هم یک واقعیت است و موضوع دیگر به این باز می‌گردد که هنوز به راهکارهای عملیاتی نرسیده‌اند و انتظارات ما را برآورده نکرده‌اند.

پشیمان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی ویدئویی با بیان اینکه اطمینان داریم روزهای بدی در انتظار دولت آمریکاست، تصریح کرد: دولت آمریکا از اقدامات نابخردانه خود پشیمان خواهد شد.

ظریف با یادآوری این نکته که اقدامات آمریکا اقداماتی است که با خشم فراوان صورت می‌گیرد، افزود: این وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران است از اینکه این اقدامات خصمانه که علیه مردم طراحی شده و برای جدا کردن مردم از یکدیگر و حاکمیت طراحی شده اجازه ندهد این اقدامات به مردم ضربه وارد کند و این کار را دولت با تمام توان دنبال کرده و امروز هم دنبال می‌کند و در صحنه دیپلماسی بسیار خوشحالیم. امروز همه دنیا در برابر اقدام آمریکا ایستاده و با این اقدام آمریکا همراهی نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌ها و تحلیلگران نوشت:ایران احتمالاً طوفان ناشی از تحریم‌های نفتی آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت. اقتصاد این کشور به دلیل افزایش بهای نفت خام و شدت گرفتن اختلافات میان ایالات متحده و سایر قدرت‌های اصلی با رکود مواجه می‌شود اما دچار فروپاشی نخواهد شد.

شبکه انگلیسی اسکای نیوز در گزارشی تاکید کرد، آنچه که شدیدترین تحریم‌های آمریکا خوانده شده ایران را به زانو درنخواهد آورد و باعث نمی‌شود که این کشور سینه خیز به سمت واشنگتن برود. 
روزنامه الاخبار نیز در گزارشی نوشت: شوک روانی که مهم‌ترین عامل موثر در تحریم‌های کنونی است، پیش از آغاز اجرایی شدن تحریم‌ها، پایان یافته است.

گاردین در گزارشی نوشت: مسئولان اروپایی از آمریکا درخواست کردند تا لیست سفید در اختیار بانک‌ها قرار بدهند تا معاملات دارو انجام شود اما آمریکایی‌ها قبول نکردند و در پاسخ گفتند «ایرانیان باید زجر بکشند و تحریم‌ها را کاملا لمس کنند»!

رایزنی مسکو

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که به دلیل تحریم‌های آمریکا، مسکو در حال گفت‌وگو با برخی کشورها به منظور استفاده از پول ملی در تعاملات تجاری است.

زاخارووا در پاسخ به خبرنگاران گفت: چنین همکاری‌هایی میان روسیه با تعدادی از کشورها در جریان است و علت اصلی آن نیز تهدیداتی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی مطرح می‌کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران «کاملا غیرقانونی» است.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش به افزایش فشار واشنگتن بر سوئیفت ‌اشاره کرد و گفت، فشاری که دولت آمریکا بر سامانه پیام‌رسان مالی بین‌المللی (سوئیفت) اعمال کرده تا با تحریم‌ها علیه موسسات مالی ایران همراهی کند، غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم و تأکید کرد آمریکا تمامی قوانین بین‌المللی را نقض کرده و در قبال جمهوری اسلامی ایران «قلدرمآبانه» رفتار می‌کند.

« رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: تحریم‌های آمریکا ضد ایران نادرست است و ما متعهد به اجرای آنها نیستیم.

گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا، دوشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه اسامی بیش از ۷۰۰ فرد، شرکت، هواپیما و کشتی را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است.

این تحریم‌ها بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران احیا می‌شوند.



انتهای پیام/1404
منبع: کیهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان