۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیماری اکتیمای واگیر موجب تلفات ۷۵درصدی می‌شود
کد خبر: ۳۳۱۷۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۵ ساعت: ۱۳:۲۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:

بیماری اکتیمای واگیر موجب تلفات ۷۵درصدی می‌شود

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیماری اکتیمای واگیر در دام‌ها می‌تواند موجب تلفات ۷۵ درصدی در گله شود.

بیماری اکتیمای واگیر موجب تلفات ۷۵درصدی می‌شود
مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  اظهار کرد: یکی از بیماری‌هایی عفونی با واگیری بالا در جمعیت نشخوارکنندگان کوچک(گوسفند و بز) اکتیمای واگیر است.

وی افزود: این ویروس عامل بیماری می‌تواند منجر به ایجاد ضایعات جلدی در پوست بخصوص در ناحیه لب‌ها، پوزه و پستان در گوسفند و بز شود و به سبب حساسیت بیشتر دام‌های جوان و شیرخوار به این ویروس درگیر شدن بره‌های و بزغاله‌ها منجر به عدم توانائی در شیرخوردن و تاخیر در رشد می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین تصریح کرد: این بیماری به شدت مسری بوده و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد دام‌های گله را نیز درگیر کند.

وی عنوان کرد: از خسارات این بیماری می‌توان به لاغری ناشی از عدم توانایی در چرا و خوراک خوردن و تلفات خصوصاً در دام‌های جوان تا ۱۵ درصد اشاره کرد؛ البته اکتیمای واگیر توانائی ایجاد خسارات سنگین تری را نیز دارد که به تلف شدن حتی تا ۷۵ درصد گله می‌توان اشاره کرد.

جلوخانی ادامه داد: این بیماری به دلیل مشترک بودن بین دام و انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در کارگران کشتارگاه‌ها و صنایع پشم و پوست دام می‌تواند باعث ایجاد ضایعات جلدی مشابه ای شود.

وی یادآور شد: در صورت شک به این بیماری از تماس بدون دستکش با ضایعات اکیداً خودداری شود و درصورت رخداد بیماری به سرعت دام مشکوک به بیماری از سایر دام‌های گله جدا و با دامپزشک برای بررسی بیشتر تماس حاصل شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان